Aprilia Scarabeo

Autor: Paul Marinescu 18 aug. 2007 Motociclete noi

Dacă vorbim despre italieni este imposibil să nu aducem în discuţie două teme: "paste" şi Ferrari. Au fost în stare să îmbine tehnica şi arta în aşa mod încât să scoată unele dintre cele mai dorite maşini şi motociclete.

Scuterele sunt, prin definiţie, vehicule economice şi discuţiile despre demaraje sau viteză de top sunt oarecum deplasate. Designul a fost însă la mare preţ încă din anii ’60, în vremea lui Vespa, dar ofensiva japonezilor a schimbat toate acestea. Cu un preţ minim obţinut probabil şi prin concedierea designerilor, scuterele japoneze au cucerit Europa.

În 1993, designul scuterelor a fost din nou revoluţionat de nou-veniţii de la Aprilia (fondată în 1968). Scarabeo a fost lansat la salonul moto de la Milano: “Scarabeo oferă clientului inteligent şi educat o nouă clasă de scutere, combinând tehnologia avansată a zilelor noastre cu un design capabil să sfideze trecerea timpului." În ciuda trecerii a mai bine de 14 ani, cuvintele menite să caracterizeze scuterul italian şi-au păstrat valoarea. Deşi designul a suferit unele modificări, Aprilia Scarabeo se păstra "în formă" şi rămânea în topul preferinţelor, chiar dacă preţul peste medie nu îl aducea şi în topul vânzărilor. Cu toate acestea, trei sferturi de milion de scutere tot şi-au găsit clienţi.

Succesul scuterului a dus la apariţia unei adevărate familii de gândaci cu diferite dimensiuni. Motorizările celor opt fraţi mergeau de la un simplu 50 cmc, în doi timpi şi răcire cu aer, până la 460 cmc, alimentaţi de un performant sistem de injecţie (omniprezentul propulsor Piaggio).

La începutul anului a apărut cea de a doua generaţie a lui Scarabeo, de sub penelul aceluiaşi Giuseppe Ricciuti, designerul primului "gândac". Schimbarea s-a făcut treptat, primele modele primenite fiind fraţii mai mari de 500, 400 şi 250 cmc, toate trei echipate cu motoare Piaggio. Acum a venit rândul modelelor 125 şi 200. Cu un design ceva mai suplu decât al fraţilor mai mari şi cu motoare noi, cei doi gemeni atacă cel mai important segment al celei mai mari pieţe de vehicule pe două roţi din Europa, piaţa italiană.

Deşi Aprilia se află sub umbrela lui Piaggio şi gigantul industrial dispune de o grămadă de motoare, inginerii din Noale au decis că, pentru a păstra spiritul original, dar şi pentru a se impune în faţa liderului Honda SH, este nevoie de motoare noi. Monocilindrele de 124 şi respectiv 180,8 cmc, sunt adevărate opere de artă tehnică în lumea scuterelor de mică cilindree. Distribuţia multisupapă DOHC şi sistemul de injecţie garantează prestaţii onorabile pentru scuterul care se laudă că ar reduce diferenţele dintre scutere şi motociclete.

Versiunea mai mică de 125 cmc se limitează la a oferi 15 CP, pentru a se încadra în limitele legale ale categoriei, ce permite posesorilor de permis B din unele ţări europene să conducă scutere şi motociclete mici fără a mai obţine şi categoria A. Pentru ceva mai mult, motorul de 200 cmc oferă 19 CP, la nivelul scuterelor cu pretenţii sportive. Consumul este redus şi, împreună cu rezervorul de 8 litri, asigură suficientă autonomie pentru a satisface cele mai exigente gusturi. Cine face în jur de 300 km pe săptămână, nu ar mai alimenta doar lunea. Emisiile poluante sunt ţinute sub control cu ajutorul unui catalizator şi se încadrează în limitele normelor Euro 3.

Definitorie pentru Scarabeo a fost şi rămâne ciclistica. Roţile de 16" asigură un comportament apropiat de cel al unei motociclete, dar şi un gabarit mult peste al unui scuter cu roţi "normale". Ampatamentul de 1.391 cmc ar garanta intrarea în rândul motocicletelor de cilindree medie, iar stabilitatea are de câştigat. De suferit are însă capacitatea portbagajului, despre care producătorul a uitat să spună ceva. Totuşi, sub şa încape o cască jet, iar, pentru a compensa lipsa spaţiului, se oferă o geantă semirigidă.

Cu un amestec de eleganţă şi jovialitate, Scarabeo atacă cele mai disputate categorii de vehicule pe două roţi care necesită permis din peninsulă, cea a scuterelor care se pot conduce cu permisul auto şi cea a suterelor de până în 200 cmc.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...
Tags:



Comentarii
Inchide