Aprilia Mana

Aprilia, sub protectoratul şi cu finanţele lui Piaggio, reia tema motocicletei cu transmisie automatică.

Condusul unei motociclete nu este chiar uşor, mai ales în traficul urban. Pilotul trebuie să schimbe frecvent treptele de viteză, iar asta îi sperie pe unii începători. Alternativa? Un scuter - însă acesta are o serie de dezavantaje şi, în plus, nu este o motocicletă, chiar dacă unele dispun de motoare de 400 cmc sau mai mult.

O transmisie automată ar putea să fie utilă. Yamaha a pus în vânzare anul trecut o motocicletă cu transmisie manuala dar comandată în mod semi-automat. De aici şi până la prima motocicletă cu transmisie automată mai era doar un pas. Pentru a fi cinstiţi, trebuie să recunoaştem că pionieri în această direcţie au fost tot italienii. Guzzi V1000 Convert era prin 1975 singura motocicletă adevărată echipată cu transmisie automată. Prin anii '80, Honda oferea în SUA o serie de modele echipate cu motor de 450 cmc şi transmisie hidramată. Randamentul scăzut a dus la abandonarea acestui tip de transmisie.

La sfârşitul secolului trecut, Gilera a încrucişat un scuter cu o motocicletă, rezultatul acestui experiment fiind DNA. Cu excepţia poziţiei de pilotaj, DNA-urile (trei modele: 50, 125, 180) erau mai mult scutere decât motociclete cu transmisie automată.

Motorul oscilant are numeroase dezavantaje, iar asta a dus la oprirea dezvoltării unui DNA mai mare şi chiar la scoaterea din producţie a modelelor de 125 şi 180 cmc.

Italienii aflaţi sub patronajul Piaggio nu au abandonat însă ideea motocicletei cu transmisie automată şi, în 2003, la Salonul Moto de la Milano (EICMA), au prezentat conceptul Ferro.

Ciclistica specifică italienilor avea ca "piesă de rezistenţă" cadrul grilă din oţel, în timp ce suspensia era asigurată de o furcă inversată pe faţă, iar pe spate de un asamblu basculă monobraţ din aluminiu cu monoamortizor central.

Sistemul de frânare dispunea de două etriere radiale pentru faţă şi discuri crenelate, soluţie exotică pentru un model naked în 2003.

Această ciclistică era propulsată de un V2 de 850 cmc, cuplat la o transmisie CVT controlată electronic, care ofereaa posibilitatea rulării în mod automat sau în mod "manual".

În 2004, Piaggio a cumpărat şi grupul Aprilia, renunţând pentru moment la dezvoltarea motocicletelor Gilera, această marcă devenind un simbol al scuterelor sportive. Pentru că ar fi fost păcat ca un concept atât de inovator şi bine pus la punct precum Ferro să se piardă printr-un depozit, Aprilia a preluat sarcina de a-l aduce la stadiul de produs finit. Ca urmare, la EICMA 2006, standul producătorului din Noale a găzduit o evoluţie a lui Ferro.

Sub numele NA 850 Mana se ascunde tehnologia dezvoltată acum trei ani de Gilera. Cum era normal, au apărut modificări. Unele sunt bune, altele sunt doar concesii necesare producţiei de serie.

Din prima categorie se distinge un generos spaţiu de depozitare în locul ocupat în mod normal de rezervor. Acesta din urmă a ajuns sub şa, în locul unde Ferro avea tobele de eşapament, iar toba a ajuns într-un loc ceva mai convenţional, pe partea stângă.

Prin acestă permutare s-a rezolvat o problemă caracteristică motocicletelor, dar pe care scuterele nu o au: unde poţi lăsa casca atunci când ai ajuns la destinaţie?

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.