Aprilia Tuono 1000 R Factory

În buna tradiţie a producătorului din Noale, la aproximativ un an de la lansarea unui model sportiv apare şi versiunea de top a acestuia, denumită Factory. Acum a venit rândul lui Tuono.

Chiar dacă o parte a ziariştilor de specialitate se aşteptau să vadă mai multe noutăţi la Koln, Aprilia va aduce doar Touno 1000 R Factory, pe care o mare parte dintre aceştia deja îl cunosc.


Nici un naked de 750 cmc, nici o supersportivă cu motor V4 de 1000 cmc, acestea vor fi păstrate pentru EICMA, salonul de "acasă".

Lansat cu ceva vreme înainte de Intermot, Tuono 1000 R Factory urmează aceeaşi reţetă ca şi sora sa RSV 1000 R, anume dotarea cu cele mai extravagante componente, dar şi revizuirea motorului pentru un plus de 6 cai putere.

Cu cei 139 CP, Tuono Factory se înscrie în topul celor mai performante motociclete de stradă.

Motorul din magneziu este un V2 la 60º de 998 cmc, acelaşi ca şi în cazul lui RSV 1000 R, câştigătoarea testului "Master Bike". Faţă de aceasta, Tuono R renunţase la 10 CP din cei 143 ai RSV-ului, în favoarea unui cuplu mai consistent la turaţii reduse. Pentru Factory puterea a fost crescută la 139 CP prin redimensionarea supapelor şi galeriilor de evacuare.

O altă modificare este mutarea catalizatorului mai aproape de colectoarele de evacuare pentru a-i mări randamentul. Întregul traseu de evacuare a fost redesenat pentru a spori cuplul la turaţii medii şi joase. Astfel, la 8.500 rpm, motorul atinge cuplul maxim de 107 Nm.

Ciclistica de top, componente de top

Furca inversată Showa de 43 mm a fost înlocuită cu una Ohlins Racing cu acelaşi diametru. Ca şi varianta standard, aceasta este reglabilă în compresie, revenire, dar şi pretensionare.

Acelaşi tratament l-a primit şi amortizorul spate. Unitatea produsă de Sachs a fost înlocuită de un monoamortizor Ohlins reglabil în toate aspectele.

Jantele din aliaj de aluminiu forjat sunt produse de către specialiştii de la OZ-racing după specificaţiile Aprilia. Pe spate se poate opta pentru una din cele trei dimensiuni omologate: 180/55, 190/50 sau 190/55. Mecanicii Aprilia recomandă prima dimensiune pe un compromis optim între manevrabilitate, stabilitate şi unghi maxim de înclinare.

Neschimbat a rămas sistemul de frânare, Tuono 1000 R beneficiind deja de etriere radiale Brembo Serie Oro, pompa radial[ pentru frâna faţă şi conducte cu înveliş metalic. Cam tot ce îşi poate dori un pilot pe o motocicletă sportivă.

Numeroasele componente din aliaje uşoare sau carbon au condus la obţinerea unei mase proprii (la gol) de 181 kg, cu 8 kg mai puţin decât în cazul modelului standard. La această cură de slăbire au contribuit elementele carenajului din carbon, capacele motorului din aliaj de magneziu, dar mai ales roţile OZ.

Comparativ cu majoritatea adversarilor, această valoare este onorabilă (189 kg pentru Speed Triple, 194 kg pentru FZ1 sau 198 kg pentru Z1000), însă în faţa adversarului direct (Ducati Monster S4RS) Tuono Factory trebuie să recunoască un surplus de 4 kg.

Bordul a rămas acelaşi, dar nu se poate spune că îi lipseşte ceva. Turometrul este analogic, iar afişajul digital multifuncţional include un cronometru ce poate memora ultimii 40 de timpi înregistraţi pe circuit. Comenzile afişajului sunt activate cu ajutorul a două butoane amplasate pe ghidon.

Ca o declaraţie de calitate, Aprilia propune un program de garanţie extinsă condiţionată de urmarea unui plan de întreţinere special. Celor doi ani de garanţie "normală" li se adaugă astfel încă doi ani fără griji.

Dacă v-aţi decis şi buzunarul vă permite (preţul CIP al unui Tuono 1000 R este de 9.603 Euro, iar pentru Factory se vor adăuga în jur de 2.000 Euro), ar trebui să vă grăbiţi. Aprilia a anunţat că vor fi produse doar 300 de exemplare din acest model, iar gama de culori va cuprinde o singură combinaţie denumită Red Lion (roşu-alb-carbon).

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.