19 Mai în istoria automobilistică

Pe 19 Mai s-a născut una dintre personalităţile marcante ale automobilismului, Colin Chapman, fondatorul Lotus, inventator, designer şi antreprenor de succes.

19 Mai în istoria automobilistică 19 Mai în istoria automobilistică

19 Mai 1928 - În această zi Colin Chapman, una dintre cele mai luminate minţi ale automobilismului se naşte în Londra. Deşi nu s-a bucură de notorietatea lui Enzo Ferrari, Ferrucio Lamborghini sau Henry Ford, Chapman a adus foarte multe inovaţii automobilismului şi motorsportului. Britanicul a absolvit University College London având specializarea inginerie civilă, iar ulterior a făcut parte şi din Royal Air Force, aceste două episoade din viaţa sa fiind premisele succesului de mai târziu.

În 1952 a fondat Lotus, numele venind de la alintul pe care îl adresa soţiei sale. A manifestat un foarte mare interes pentru Formula 1, participând chiar la Marele Premiu al Franţei în 1956, dar ulterior s-a dovedit crucial pentru evoluţia Formulei 1, atât la nivel tehnic cât şi ca instrument de promovare. Chapman a fost primul patron de echipă care a introdus reclamele pe monoposturi, transformând Marele Circ dintr-un hobby al piloţilor bogaţi într-un adevărat mecanism de marketing de milioane de dolari.

Pe lângă spiritul antreprenorial Chapman s-a dovedit un inventator cel puţin la fel de iscusit. Britanicul a patentat o bară de torsiune care îi poartă numele. De asemenea britanicul a introdus prima dată şasiul monococă pe un monopost, ducând astfel la apariţia unor bolizi mai rezistenţi, dar şi cu o masă semnificativ redusă. Tehnologia a fost grefată şi pe modelele de şosea, Lotus Elite fiind una dintre primele maşini de serie care au venit cu această nouă arhitectură.

În 1962 Chapman a setat un nou standard pentru maşinile de Formula 1, care se găseşte în linii mari şi azi, modelul Lotus 25 având motorul montat central şi şasiu tubular. De asemenea a eficientizat apăsarea aerodinamică a maşinilor prin montarea aripilor frontale şi posterioare. Una dintre ultimele sale invenţii a fost un monopost cu şasiu dual, care a fost vehement contestat de concurenţă şi nu a putut fi folosit în cursele oficiale.

Lotus a câştigat sub era lui Chapman 7 titluri în Formula 1, fiind cea mai titrată echipă la acea vreme. Inovaţiile sale din Formula 1 s-au regăsit şi pe modelele de stradă acestea devenind un etalon de eficienţă şi manevrabilitate. Chapman nu a apucat însă să se bucure de Lotus prea mult, decedând la vârsta de 54 de ani din cauza unui infarct, în 1981.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.