6 motive pentru care Le Mans este cel mai tare film cu maşini produs vreodată

Îţi vine să crezi sau nu, faptul că rolul principal e jucat de Steve McQueen este partea cea mai puţin impresionantă.

6 motive pentru care Le Mans este cel mai tare film cu maşini produs vreodată 6 motive pentru care Le Mans este cel mai tare film cu maşini produs vreodată

„Când cred în ceva, mă lupt nebuneşte pentru chestia aia.” Ăsta este unul dintre motto-urile lui Steve McQueen, unul dintre regii nonşalanţei.

Cu toate că nu mai trebuia să demonstreze nimănui că este cool şi cu toate să se bucura de toată atenţia din lume (după The Great Escape şi Bullit, unde şi-a făcut singur cascadoriile), McQueen simţise că nu şi-a îndeplinit rolul suprem: acela de a face un film despre cursa de 24 de ore de la Le Mans.

A vrut-o, şi a luptat nebuneşte pentru asta - în final, experienţa terminându-se cu un gust amar pentru el, dar şi cu unul dintre cele mai tari filme cu tematică auto din istorie.

Acum, după mai bine de patru decenii de la premiera filmului, Gabriel Clarke şi John McKenna aduc un omagiu lui Steve McQueen. Steve McQueen: Omul şi Le Mans este „povestea obsesiei, trădării şi a lupţii supreme pentru o cauză.” Pentru că a produce un film de magnitudinea lui Le Mans nu este uşor acum şi nu va fi niciodată. Imaginează-ţi cum era în 1970.

Ca să îţi faci o idee cât mai clară despre muntele de coolness şi pericol pe care le reprezintă reprezintă Le Mans (1971), iată câteva detalii din spatele scenei:

1. În film apar două dintre cele mai efemere prototipuri de curse construite vreodată - Porsche 917 şi Ferrari 512. Exemplarul de 917 care apare în film a concurat în 1969 şi apoi a fost folosit ca platformă de dezvoltare pentru modelul care a câştigat, pentru prima dată în istoria Porsche, cursa de la Le Mans. Pentru film, a fost „împrumutat” de la pilotul Porsche Jo Siffert. Ferrariul 512 a fost maşină de teste pentru divizia de curse a producătorului, ajungând în cele din urmă să fie cumpărat de către studioul de producţie Solar - cel care a semnat pelicula Le Mans.

2. Maşinile surprinse în accidente - în film - erau exemplare de Lola T70 „machiate” să arate precum 917 şi 512. În caz că nu ţi-era clar cam cât de valoroase erau originalele...

3. Cu toate că majoritatea filmărilor au avut loc la două luni după ediţia 1970 a Le Mans, în film apar cadre din cursa originală. Solar Productions - studioul care a produs filmul - a înscris în cursă un camera car Porsche 908/2, deţinut de Steve McQueen dar pilotat de către Herbert Linge şi Jonathan Williams. Steve McQueen şi-ar fi dorit să participe el însuşi în cursă, cu un Porsche 917, însă producătorii filmului i-au interzis. Există zvonuri puternice cum că în timpul cursei din 1970, Steve McQueen a reuşit să se strecoare în spatele volanului lui 908/2. Asta înseamnă să fii cool.

(explicaţii la punctul 5)

4. Ferrariurile care apar în cadrele din film (altele decât cele filmate în timpul cursei reale) au fost împrumutate de la dealerul belgian Jacques Swaters. Enzo Ferrari a refuzat să dea maşini, asta după ce a citit scenariul - şi a aflat că Porsche iese câştigător. S-a oferit să dea 512-uri pentru filmare doar dacă se modifică scenariul. Studioul de producţie nu a fost de acord.

5. Ideea de pericol din film a avut rădăcini nefericite şi în realitate. Pilotul şi cascadorul David Piper şi-a pierdut piciorul în urma unui accident survenit în timpul filmărilor. Pilotul Derek Bell a avut un pic mai mult noroc, reuşind să iasă din maşina care a luat foc fix când acesta se pregătea de o depăşire. A scăpat din cockpit doar cu arsuri uşoare.

6. Cu toate că a dus la bun sfârşit ceea ce şi-a propus, experienţa filmărilor pentru Le Mans i-au adus un gust amar lui McQueen - pe lângă accidentele anterior menţionate, filmările au fost tot timpul marcate de conflicte - directorul iniţial John Sturges a renunţat, fiind exasperat de intervenţiile dese ale lui McQueen, fiind înlocuit cu Lee H. Katzin. Pe fondul acestor tensiuni, se ajunsese ca întreaga echipă de filmare să-şi suspende activitatea, în semn de protest.

În ciuda eforturilor depuse şi a sacrificiilor aduse acestei pelicule, nu s-a bucurat de notorietatea pe care a avut-o filmul Grand Prix din 1966. Însă modul în care au fost transmise stările din film - şi frumuseţea cadrelor, neaugmentate de către CGI-uri - au transformat Le Mans într-un adevărat cult.

Da, atât de cool a fost Steve McQueen. Acum pune mâna şi uită-te la film.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.