90 de ani Mazda

Mazda Motor Corporation aniversează anul acesta 90 de ani şi face bilanţul elementelor care au asigurat succesul companiei timp de nouă decenii, punctelor sale forte şi realizărilor.

90 de ani Mazda 90 de ani Mazda

Nimic nu poate fi mai adevărat ca în cazul germanului Felix Wankel şi a lui Kenichi Yamamoto de la Mazda. Wankel, care niciodată nu a obţinut permisul de şofer şi nici nu a urmat cursuri universitare, a visat să construiască un motor alternativ cu o cameră de combustie plată şi un rotor îngust rotindu-se în interior. Kenichi Yamamoto de la Mazda a fost atât de impresionat de conceptul motorului, încât în 1961 Mazda a achiziţionat brevetul. Primul motor "Wankel" care a fost furnizat la Hiroshima vibra atât de puternic încât a zgâriat pereţii interiori ai camerei rotorului, o slăbiciune pe care Yamamoto-San şi inginerii săi o vor perfecţiona cu tehnologii mai bune de etanşare şi lubrifiere.

În prima versiune produsă (Cosmo Sport din 1967) motorul cu două rotoare avea carcase trohoidale care susţineau rotoarele de formă triunghiulară prevazute cu un arbore excentric în mijloc. Spaţiul rămas între marginea rotorului şi pereţi a fost folosit pentru admisie, compresie + aprindere şi evacuare. Motorul era acum lipsit de vibraţii şi putea ajunge la turaţii ridicate pentru că presiunea produsă rotea direct arborele excentric fără a o mai fi convertit într-o mişcare rotativă cu ajutorul bielelor ca într-un motor clasic cu pistoane. Această tehnologie avea să motorizeze aproximativ 2 milioane de automobile Mazda incluzând câştigătoare WRC (World Rally Championship), Mazda 787B care a câştigat Le Mans în 1991 şi actuala RX-8 Renesis cu motor rotativ.

Când inginerii Mazda au reuşit să folosească pentru prima dată hidrogenul drept combustibil pe motorul rotativ în 1990 trebuie să fi fost o surpriză plăcută. Dozarea amestecului hidrogen/aer este mult mai precisă şi nici "rateurile" nu mai reprezintă o problemă, deoarece camera de admisie a motorului rotativ este separată de camera de combustie, păstrâdu-se mai rece, şi pentru că nu există valve de admisie şi de evacuare care să se încălzească. În ultimii 20 de ani, Mazda a dezvoltat motorul rotativ cu hidrogen până la stadiul de producţie, fiind dat în folosinţă în prezent în Japonia şi în Europa pe modelele RX-8 Hidrogen RE şi Mazda5 Hidrogen RE Hibrid.

Printre alte inovaţii Mazda se numară sistemul DISI Benzină + i-Stop, care în principiu este un mecanism de repornire a motorului atunci când maşina este oprită la semafor. Inginerii Mazda au reuşit să faca ca motorul să se oprească şi pistoanele aflate în faza de compresie şi de detentă să fie poziţionate într-un mod optim pentru injectarea directă de combustibil în pistoane şi arinderea acestuia. Astfel a fost creat un sistem stop/start care opreşte motorul la ralanti şi poziţionează pistoanele folosind un software avansat de control al motorului. Când şoferul va apăsa din nou pedala de ambreiaj, benzina este injectată direct, numai în camera de ardere potrivită şi motorul reporneşte în doar 0,35 de secunde, aproape de două ori mai repede decât sistemele similare.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.