Acasă la Dacia

Dacia şi-a deschis porţile uzinei de la Mioveni pentru o scurtă vizită. Am putut vedea cu ochii noştri cum prinde formă Dacia Duster precum şi celelalte modele ale gamei.

Ziua a început cu o întâlnire matinală la sediul Dacia din cartierul Militari. O oră şi ceva mai târziu era la poarta uzinei din Mioveni. Am intrat în mini oraşul Dacia şi după câteva ture pe străzile întortocheate din interior ne-am oprit lângă departamentul de caroserie.

A fost prima dată când am trecut pragul uzinei Dacia. Aveam experienţa uzinelor TPCA de la Kolin, Cehia unde se asamblează tripleţii Peugeot 107, Citroen C1 şi Toyota Aygo, apoi uzina KIA de la Zilina, Slovacia şi Hyundai de la Nosovice, Cehia.

Mă aşteptam la un proces tehnic ceva mai învechit dar uzinele Dacia sunt absolut identice cu cele din vest. Ce-i drept, gradul de robotizare este foarte scăzut în comparaţile cu uzinele din Cehia şi Slovacia dar în rest nu sunt diferenţe majore.

Am văzut cu ochii noştri cum prinde formă noul model Duster. Producţia este deja în forţă, curtea fiind plină de modele aşteptând să fie încărcate în camioane şi trenuri. Majoritatea pleacă la export iar în România primii proprietari îşi vor primi Duster-ul la începutul lunii mai.

Naşterea Duster-ului începe în departamentul de caroserie. Tabla este presată în elementele caroserie care apoi sunt sudate bucată cu bucată până caroseria prinde formă. Puţini roboţi în departamentul caroserii, personal am numărat doar vreo doi. Operaţiunile sunt făcute de operatori umani care mânuiesc nişte cleşti uriaşi pentru sudura în puncte. Aceştia privesc curioşi către aparatele noastre de fotografiat dar nu se opresc din procesul de asamblare a caroseriilor.

Am trecut apoi în viteză prin uzina Renault Mecanique Roumanie. Aici se fac cutiile de viteze pentru toate modelele din gama Dacia şi nu numai. Aici este adevărata farmacie. Utilajele sunt impecabile iar lăzile sunt pline de pinioane şi arbori. Noi am vizitat doar una din secţiile uzinei mecanice, mai precis cea unde se fabrică şi asamblează cutiile din familia TL. Două versiuni ale cutie de viteze TL se produc aici, acest tip de cutie fiind regăsit pe multe modele Renault şi Nissan.

Ultima oprire a fost în departamentul de montaj. Pe aceeaşi linie de asamblare, lungă de peste un kilometru, regăsim toată gama de modele Dacia. Duster stă alături de Logan şi Sandero aşteptând să fie echipat cu toate elementele necesare unui automobil. Nici aici nu sunt mulţi roboţi, există unul care aplică masticul pentru parbriz, în rest operatorii umani fiind prezenţi din nou la datorie. Împerecherea caroseriei cu motorul şi trenul de rulare este cel mai important proces ce are loc pe banda de montaj. Apoi se adaugă restul de elemente. Parbriz, scaune, bord, etc. La final se face plinul de lichide şi motorul este pornit pentru prima dată. Nou-născut-ul Duster trece apoi printr-o serie de teste. Se reglează roţile, se verifică trenul de rulare, frânele, farurile şi dacă toate elementele au fost bine montate. Apoi trece prin "cabina de duş" unde este simulată o ploaie puternică. La final caroseria este inspectată sub o lumină puternică. Dacă totul este în regulă, Duster părăseşte departamentul de montaj şi îşi va aştepta cuminte rândul la transport în imensa parcare cu 10.000 de locuri din zona de logistică Dacia.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.