Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină

Lovitură sub centură în scandalul de spionaj de la Renault, în urma căruia directorii programului de maşini electrice au fost demişi sub acuzaţia de spionaj - în urma cercetărilor, cei trei directori se pare că sunt nevinovaţi, iar Carlos Ghosn îşi cere scuze. Ce mai urmează?

Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină Afacerea de spionaj Renault - nu directorii sunt de vină

Dacă începutul anului 2011 a adus un mare scandal în lumea auto, iată că începutul primăverii vine cu o răsturnare a situaţiei: în urma investigaţiilor organelor franceze, se pare că cei trei directori demişi au fost acuzaţi pe nedrept de spionaj şi furt de informaţii.

Pe data de trei ianuarie, trei directori ai programului de maşini electrice Renault au fost demişi, iar calculatoarele şi documentele din birourile lor confiscate. Principala bănuială a şefilor Renault şi a anchetatorilor a fost că Michel Balthazard, Bertrand Rochette şi Matthieu Tenenbaum ar fi vândut informaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice unui constructor străin, în vizor fiind companiile chineze.

Iată, însă, că după investigaţiile conduse chiar de către procurorul general al Franţei, s-a ajuns la concluzia că nu există nici o dovadă că acuzaţii ar fi făcut aşa ceva. Prin urmare, Renault a convocat de urgenţă o şedinţă a consiliului general, în care şeful general Carlos Ghosn, împreună cu directorul de operaţiuni Patrick Pelata, şi-au prezentat scuzele de rigoare celor trei ex-directori.

Mai mult, într-un comunicat oficial se afirmă că Ghosn şi Pelata doresc să repare onoarea celor trei acuzaţi pe nedrept, fiind pregătiţi să îi recompenseze pentru daunele morale suferite. Prin urmare, Ghosn urmează să se întâlnească cu fiecare dintre cei trei, însă presa franceză deja afirmă că există un război serios între şeful Renault şi Balthazard, care a lucrat timp de 30 de ani la Renault şi a deţinut poziţia de vice-preşedinte al diviziei de tehnologii avansate.

Însă vânătoarea de vrăjitoare nu se opreşte aici. În paralel, Renault l-a luat în colimator pe un alt angajat într-o poziţie importantă ca principal suspect de spionaj industrial, iar persoanele implicate în detronarea celor trei directori urmează să fie pedepsite, în frunte cu şeful serviciului de securitate Renault, Jean Claude Marin, acuzat acum de fraudă în investigarea celor trei directori.

Interesant este faptul că oficialii Renault au declarat că o sursă anonimă a fost plătită cu 250.000 euro pentru a divulga cine este în spatele afacerii de spionaj, iar acum Pelata afirmă că ar putea fi vorba de un caz de manipulare. Aşa încât principala problemă a celor de la Renault este acum credibilitatea în ochii publicului, dar şi ai partenerilor - unele voci susţin că este o datorie morală pentru Carlos Ghosn să îşi prezinte demisia din cauza asta.

Deocamdată, Carlos Ghosn a renunţat la bonusul pentru rezultatele din 2010 şi a refuzat demisia lui Patrick Pelata, "în interesul companiei". Unii analişti afirmă chiar că aceşti bani vor intra în buzunarul celor demişi, ca parte a unor plăţi compensatorii. În urma scuzelor publice, acţiunile Renault au scăzut cu 6,3%, în condiţiile în care înregistraseră deja o scădere de 12% faţă de 2010.

Cert este că scandalul de spionaj Renault este departe de a se fi încheiat, mai ales că atât oficialii, cât şi autorităţile încă nu au eliminat posibilitatea unei scurgeri reale de informaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice. Ceea ce înseamnă că miza acestui tip de propulsie alternativă este foarte mare.

Orice speculaţii sunt deschise, nu credeţi?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.