De ce se numeşte spoiler-ul – spoiler - şi care e de fapt rolul lui?

Omul cât trăieşe, învaţă

De ce se numeşte spoiler-ul – spoiler - şi care e de fapt rolul lui? De ce se numeşte spoiler-ul – spoiler - şi care e de fapt rolul lui?

Treaba cu aerodinamica e o ştiinţă care uneori contează mai mult decât ingineria motoarelor. Poţi să ai un motor senzaţional că dacă maşina luată cu totul nu are un coefficient cât mai mic (acel Cx), o să fie ca un Volvo butucănos vechi care se loveşte de aer ca de un zid.

Aerul trebuie să circule fluid, să fie deviat uşor şi rapid de către formele caroseriei, ca să opună rezistenţă cât mai mică la viteză. Curiozitatea e că deşi arată ca un dulap, Toyota Prius avea un coeficient de aerodinamică extraordinar, cam cel mai bun – 0.25. Aşa că nu toate maşinile trebuie să arate ca monoposturile din F1 ca să fie aerodinamice.

Cele din NASCAR însă, au o problemă: că zboară din cauza aerului care intră sub ele la viteză mare. Probabil aţi văzut de atâtea ori maşini care merg pe roţile din spate sute de metri şi apoi se izbesc de un zid. Asta se întâmplă din cauza forţei de apăsare care e prea mică pentru a ţine maşina lipită de asfalt. Chiar şi atunci când garda la sol e de câţiva milimetri.

Puţini ştiu că rostul spoiler-elor este chiar acesta, de a sparge şi de a devia aerul cât să nu intre sub maşină, de unde şi denumirea – to spoil the air. Odată ce intră aer sub maşină devine mult mai greu să ţii maşina pe asfalt şi să o manevrezi. Turbulenţele afectează ţinuta maşinii.

Cei din NASCAR au o soluţie pentru păstrarea agilităţii maşinii, implicit a vitezei. Lipesc bandă adezivă pe botul maşinii, în zona gurilor de aer şi chiar şi pe grila radiatorului, în direcţii orizontale şi verticale. Astfel au două avantaje. Ciupesc un pic şi din gurile care înghit aer, iar aşa motorul ajunge mai repede la temperatura optimă în cursă şi, al doilea avantaj, generează cu aceste fâşii adezive mai multă forţă de apăsare (găsiţi la magazinele de bricolaj, dintr-un material dur şi foarte elastic, cu priză foarte puternică, lucios pe faţă şi pe suport de ţesătură).

Lipitul benzilor nu e chiar după ureche. E o artă, de la culorile folosite ca să fie complementare temei maşinii, până la direcţiile pe care sunt lipite şi distanţele dintre ele şi alte elemente funcţionale ale maşinii.

 

Autor Alexandru Banu

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.