De ce treptele de viteză au forma literei H

Autor: ProMotor 22 iun. 2017 Știri auto
De ce treptele de viteză au forma literei H

Modelul de dispunere a treptelor de viteză în H nu a fost întâlnit dintotdeauna la maşini, însă a transformat condusul într-un obicei mai sigur.

De ce constructorii folosesc acest model în loc de înşiruirea treptelor într-o linie dreaptă?

Transmisia manuală aşa cum o ştim astăzi a evoluat timp de zeci de ani până s-a ajuns la dispunerea treptelor de viteză în H.

În urmă cu zeci de ani, levierul cutiei era montat direct pe coloana de direcţie şi a migrat la poziţia actuală, în zona scaunelor, în anii 70.

Pe măsură ce cutiile de viteze au fost dezvoltate de producători, au apărut mai multe trepte şi mai multe variante de schimbare a vitezelor. Pentru a se asigura că şoferii nu pun maşina în marşarier din greşeală în timp ce se deplasează, pentru a selecta această treaptă trebuia mişcată maneta la stânga sau la dreapta, apoi în sus sau în jos. În cazul unelor cutii, aşa cum se întâmplă şi astăzi, şoferii apăsau pe levier, înainte de a selecta poziţia de marşarier.

Deci de ce se foloşeşte modelul în H în loc de un model în linie dreaptă?

În principal, pentru a împierica şoferii să facă greşeli fatale la viteze mari. Modelul în H nu poate opri un şofer să schimbe din viteza a cincea în viteza întâi, iar prin reducerea bruscă a turaţiilor să avarieze motorul. Totuşi, obligă şoferul să mişte manual levierul, orizontal sau vertical, sau în ambele direcţii, pentru a modifica treapta, şi asta s-a dovedit suficient pentru a elimina o mare parte a accidentelor provocate de schimbarea greşită a treptelor.

Fred Jakobs, un istoric care face parte BMW Group Archives, din Munchen, Germania, spune că, în cazul unui schimbător de mână secvenţial, cursa cutiei este foarte lungă. Un astfel de aranjament permite o greşeală precum schimbarea din treapta întâi în treapta a patra.

Totodată, modelul H ocupă mai puţin loc decât o transmisie liniară, iar cutia poate fi mai compactă.

În concluzie, acest model a fost adoptat din motive de siguranţă, atât a şoferului cât şi a celorlalţi participanţi la trafic, cât şi datorită spaţiului mai mic ocupat.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide