Experimente Volvo: sistemul SARTRE - mersul automatizat în convoi

SARTRE: Safe Road Trains for the Environment. Sau o nouă idee a celor de la Volvo, prin care s-ar putea evita în viitor multe accidente graţie condusului automatizat în convoi. Iată despre ce este vorba mai în detaliu.

Cum vi se pare ideea de a circula ca furnicile, în coloană, pe autostradă, în mod automat? Înainte de a protesta, pe motiv că preferaţi libertatea la volan, să vedem ce înseamnă mai exact ideea celor de la Volvo. O idee materializată în programul de cercetare SARTRE (Safe Road Trains for the Environment).

Ideea nu este nouă: încă din anii '70, japonezii şi-au pus problema creşterii securităţii în trafic, dar şi a scăderii poluării prin programe de condus autonom al maşinilor, care ar duce la eliminarea multor erori ale şoferilor, dar şi la o eficientizare a transportului, deci a consumului de carburant sau energie.

Specialiştii Volvo combină în programul SARTRE sistemele electronice (radare, camere de filmat la 360 de grade, senzori de viteză şi de proximitate, etc) cu experienţa şi cunoştinţele şoferilor profesionişti. Asta deoarece creierul uman poate lua decizii adaptate în funcţie de situaţie, în timp ce computerele fac doar ceea ce au fost programate. Iar, în trafic, de multe ori pot apărea situaţii delicate, neprevăzute.

Asa am putea conduce masinile in viitor - sistemul SARTRE de pe tare.ro

Sistemul SARTRE este conceput în primul rând pentru situaţiile de trafic congestionat, unde plictiseala sau, dimpotrivă, nivelul de enervare, îi fac pe şoferi mai puţin concentraţi sau chiar neatenţi, ceea ce, de multe ori, duce la situaţii nedorite - de exemplu, maşina din faţă frânează brusc, iar cel din spate reacţionează prea târziu, rezultând o coliziune, ceea ce îi afectează ulterior şi pe ceilalţi din trafic, dacă se blochează şoseaua.

Principial, prin sistemul SARTRE o maşină condusă de un şofer profesionist poate deveni "locomotiva" unui convoi de maşini, care, graţie tehnologiilor moderne, vor păstra distanţa, viteza şi direcţia faţă de vehiculul din faţă în mod automat. Câtă vreme maşinile sunt într-un astfel de convoi, şoferii acestora se pot relaxa şi pot avea alte preocupări, mai relaxante. Iar, când trebuie să-şi continue drumul în altă direcţie, pot părăsi fără probleme convoiul.

Unul dintre marile avantaje ale condusului într-un astfel de convoi va fi, conform specialiştilor Volvo, reducerea cu până la 20% a emisiilor CO2. În plus, deoarece maşinile vor avea distanţe mai mici între ele, congestionarea şoselelor şi autostrăzilor foarte circulate, mai ales în domeniul urban, este de aşteptat să scadă.

Asa am putea conduce masinile in viitor - sistemul SARTRE (detaliat) de pe tare.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.