În ce oraşe din Europa sunt interzise maşinile diesel?

Autor: Cristian Agatie 23 aug. 2019 Știri auto
În ce oraşe din Europa sunt interzise maşinile diesel?

Motorul diesel a căzut în dizgraţie şi asta se vede clar la nivelul vânzărilor. În 2018, vânzările de maşini cu motoare diesel au scăzut cu 36% comparativ cu 2017, şi la mai puţin de jumătate faţă de 2015, anul în care Volkswagen a fost implicat în scandalul Dieselgate. Motivul acestei scăderi drastice sunt restricţiile de circulaţie în marile oraşe, restricţii care au intrat deja în vigoare în marile oraşe ale Europei. În plus, viitorul se arată sumbru pentru motoarele termice în general şi cele diesel în particular.

Oraşele din Uniunea Europeana unde maşinile diesel au fost interzise

Multe oraşe europene au interzis parţial accesul maşinilor diesel în zonele centrale şi în aşa-numitele Low Emission Zones. În aceste zone accesul poate fi restricţionat permanent, pot exista zile sau perioade în care maşinile diesel sunt interzise, sau pot avea accesul permis după plata unei taxe de acces. Iată care sunt oraşele în care maşinile diesel sunt interzise.

Londra, Marea Britanie. În zona cu emisii ultra scăzute (ULEZ), accesul maşinilor diesel altele decât Euro 6 se poate face doar după plata unei taxe care, în cazul autoturismelor, este de 12,50 lire pe zi. Amenda pentru nerespectarea acestei reguli este de 160 de lire, sau 80 de lire dacă se plăteşte în 14 zile. Din 2021, ULEZ va fi extinsă la nivelul întregului oraş.

Bruxelles, Belgia. În zona cu emisii scăzute (LEZ) au acces doar maşinile cu motoare diesel Euro 3 sau mai noi. Din 2020, restricţia se va extinde la maşinile Euro 3, din 2022 la cele Euro 4, iar din 2025 vor putea circula doar cele Euro 6. Pentru maşinile înmatriculate în străinătate accesul este permis doar după înregistrarea maşinii pe site-ul https://lez.brussels, în caz contrar riscând o amendă de 150 de euro. Pentru vehiculele care nu sunt conforme (nu îndeplinesc măcar normele Euro 3) se poate plăti o taxă de acces de 35 de euro dar pentru cel mult 8 zile pe an. Amenda în cazul în care sunteţi surprinşi de camere în zona cu emisii reduse fără plata taxei de acces este de 350 de euro.

Stuttgart, Germania. Pe teritoriul oraşului Stuttgart, accesul este interzis maşinilor diesel, cu excepţia celor Euro 6 şi Euro 5. În zilele cu poluare ridicată, în Stuttgart pot circula exclusiv maşinile diesel Euro 6.

Paris, Franţa. În zona de circulaţie limitată (ZCR) pot circula doar maşinile diesel cu sticker Crit’Air 1, 2 sau 3 (de la Euro 4 în sus). Maşinile mai vechi au interzis de luni până vineri între orele 8:00 şi 20:00. Din 2020 restricţiile vor deveni mai aspre, iar zona pe care se aplică vor creşte. Pentru încălcarea acestei reguli se pot aplica amenzi cuprinse între 68 şi 375 de euro.

Milano, Italia. În zona cu trafic limitat (ZTL) accesul poate fi limitat în perioadele de iarnă pentru maşinile Euro 4 sau mai vechi, între orele 8:30 şi 18:30. De anul viitor, restricţiile vor funcţiona pe întregul teritoriu al oraşului Milano, de asemenea pentru maşinile diesel Euro 4 sau mai vechi.

Barcelona, Spania. În perioadele cu poluare mare, municipalitatea poate interzice accesul maşinilor diesel Euro 3 sau mai vechi de luni până vineri, în intervalul orar 7:00 – 22:00. Din 2020, restricţia va fi permanentă, iar din 2025 va fi extinsă şi la zona metropolitană.

Madrid, Spania. Maşinile cu motoare diesel produse înainte de 2006 nu mai au acces în zona centrală a oraşului. Amenda pentru încălcarea acestei restricţii este de 90 de euro.

Maşinile diesel, interzise în România?

Discuţii despre posibila interzicere a maşinilor diesel în România au fost şi vor mai fi, dar nu există planuri concrete pentru a restricţiona circulaţia lor. Primăria Bucureştiului a anunţat recent intenţia de a restricţiona maşinile mai vechi de Euro 3 în zona centrală a oraşului, dar această interdicţie se referă la toate maşinile cu motoare termice. 

Deocamdată, românii importă masiv maşini second-hand cu motoare diesel, profitând de preţurile foarte mici ale acestora în ţările vestice. Occidentalii renunţă rapid la maşinile diesel, iar asta a prăbuşit cotaţiile acestora pe piaţa de maşini rulate. Românii, alături de alţi vecini din estul Europei, profită de acest trend. Cumpărătorii de maşini noi se gândesc, însă, de două ori înainte de a da banii pe un diesel, astfel că mai puţin de o treime dintre maşinile noi cumpărate de români au motoare diesel, o cifră similară cu a altor ţări europene.

Motivul pentru care au fost interzise maşinile diesel

După ce au fost considerate extrem de curate, datorită emisiilor mai mici de bioxid de carbon, maşinile cu motoare diesel au intrat în atenţia autorităţilor din lumea întreagă în special după scandalul Dieselgate în care a fost implicat grupul Volkswagen în Statele Unite, în 2015. Investigaţiile au fost extinse rapid şi la alte mărci, în mai multe ţări ale lumii, astfel că o altă problemă a motorizărilor diesel a intrat în vizor: emisiile de oxizi de azot (celebrul NOx, de unde şi denumirea generală de „noxe”), dar şi cele de particule.

Cele mai noi motoare diesel au sisteme de tratare a gazelor de eşapament care reţin particulele şi neutralizează oxizii de azot, fiind din aceste puncte de vedere extrem de curate dar, pe termen lung, e clar că aglomeraţiile urbane vor fi nevoite să restricţioneze circulaţia maşinilor cu motoare termice, diesel sau nu, pentru a păstra aerul respirabil. Din acest motiv, sentimentul general faţă de diesel s-a deteriorat, iar cumpărătorii preferă alte tipuri de sisteme de propulsie, gândindu-se la deprecierea accelerată sau posibilităţile limitate de a le vinde ca maşini rulate.

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult
Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide