În România zici că melcii fac autostrăzi, nu utilajele. Iar garanţiile sunt de n-ar mai fi

În România zici că melcii fac autostrăzi, nu utilajele. Iar garanţiile sunt de n-ar mai fi

Autor: Alexandru Banu acum 3 ani Știri

Nu ne pricepem în adânc la lucrări de asfaltare, însă suntem destul de mari şi trăim într-o lume transparentă ca să tragem nişte concluzii. Atunci când termenul de garanţie al unei autostrăzi care costă miliarde de lei e de 60 de luni, iar pentru un frigider primeşti 24, cineva a negociat ceva prost. Adică, serios acum, construieşti 40 de km în 48 de luni, apoi aştepţi 60 ca să te reapuci de lucrări pe banii tăi?

Piteşti-Curtea de Argeş. Capătul sau coada autostrăzii Piteşti-Sibiu, depinde din ce parte priveşti. 12 luni ţine proiectarea, 48 de luni – execuţia şi 60 … garanţia. În 2022 o să avem o autostradă cu garanţie până în 2027. Şi o să vină deştepţii care o să spună că perioada de garanţie e un fine-tuning în care se pun toate la punct, apoi o să ţină 2.000 de ani autostrada asta. Preţul e de 1.83 mld. lei, adica 407 mil. euro. Acum, dacă judecăm 3 benzi + 1 de urgenţă x 2 sensuri x 30 km x 1 mil. euro  (preţ estimativ pentru 1 km), socoteala ne dă 240 mil. euro, restul de 160 nu ştim unde se duc. Poate o să fie cu 4 benzi şi tot mai rămân de justificat nişte bani. Ok, urmează exproprieri, o alee printr-un munte, un tunel, un pod probabil, spitale şi grădiniţe pe autostradă. Glumim!

Costul / 1 km autostradă românească = 13.5 mil. de euro. Conform worldhighways.com, cel mai scump kilometru de autostradă e în Austria – 12.9 mil. euro / km. În Germania avem 8 mil. de euro (ei au cele mai proaste autostrăzi), iar în Danemarca … 5.9 mil.  / km. Este adevărat că în munţi – aşa cum NU e cazul pe fâşia Piteşti-Curtea de Argeş, kilometrul de autostradă ajunge la 26 mil. euro / km (Germania).  

Dinspre Sibiu spre Piteşti, recordul negativ de ani şi km e acelaşi – undeva la 15 km amărâţi în 48 de luni (proiectare + execuţie), cu acelaşi termen de garanţie. Costul e de 170 de mil. de euro. Dacă facem din nou un calcul, cu aceleaşi 3 benzi + 1 de siguranţă x 2 sensuri x 13 km x 1 mil. euro (preţ estimativ pentru 1 km), avem 104 mil. de euro. Parcă un pic mai aproape de suma din contract, dar tot de aproape două ori mai puţin. Media / 1 km e tot aproape de 13 mil. de euro.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis Autorităţii Naţionale pentru Achiziţii Publice, spre validare, documentaţiile de atribuire aferente secţiunilor 1 şi 5 ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, se arată într-un comunicat transmis luni de instituţie, conform Mediafax.ro

 



Comentarii
Inchide