În România zici că melcii fac autostrăzi, nu utilajele. Iar garanţiile sunt de n-ar mai fi

Garanţie un pic mai mare decât a unui robot de bucătărie

În România zici că melcii fac autostrăzi, nu utilajele. Iar garanţiile sunt de n-ar mai fi
În România zici că melcii fac autostrăzi, nu utilajele. Iar garanţiile sunt de n-ar mai fi

Nu ne pricepem în adânc la lucrări de asfaltare, însă suntem destul de mari şi trăim într-o lume transparentă ca să tragem nişte concluzii. Atunci când termenul de garanţie al unei autostrăzi care costă miliarde de lei e de 60 de luni, iar pentru un frigider primeşti 24, cineva a negociat ceva prost. Adică, serios acum, construieşti 40 de km în 48 de luni, apoi aştepţi 60 ca să te reapuci de lucrări pe banii tăi?

Piteşti-Curtea de Argeş. Capătul sau coada autostrăzii Piteşti-Sibiu, depinde din ce parte priveşti. 12 luni ţine proiectarea, 48 de luni - execuţia şi 60 ... garanţia. În 2022 o să avem o autostradă cu garanţie până în 2027. Şi o să vină deştepţii care o să spună că perioada de garanţie e un fine-tuning în care se pun toate la punct, apoi o să ţină 2.000 de ani autostrada asta. Preţul e de 1.83 mld. lei, adica 407 mil. euro. Acum, dacă judecăm 3 benzi + 1 de urgenţă x 2 sensuri x 30 km x 1 mil. euro  (preţ estimativ pentru 1 km), socoteala ne dă 240 mil. euro, restul de 160 nu ştim unde se duc. Poate o să fie cu 4 benzi şi tot mai rămân de justificat nişte bani. Ok, urmează exproprieri, o alee printr-un munte, un tunel, un pod probabil, spitale şi grădiniţe pe autostradă. Glumim!

Costul / 1 km autostradă românească = 13.5 mil. de euro. Conform worldhighways.com, cel mai scump kilometru de autostradă e în Austria – 12.9 mil. euro / km. În Germania avem 8 mil. de euro (ei au cele mai proaste autostrăzi), iar în Danemarca ... 5.9 mil.  / km. Este adevărat că în munţi – aşa cum NU e cazul pe fâşia Piteşti-Curtea de Argeş, kilometrul de autostradă ajunge la 26 mil. euro / km (Germania).  

Dinspre Sibiu spre Piteşti, recordul negativ de ani şi km e acelaşi – undeva la 15 km amărâţi în 48 de luni (proiectare + execuţie), cu acelaşi termen de garanţie. Costul e de 170 de mil. de euro. Dacă facem din nou un calcul, cu aceleaşi 3 benzi + 1 de siguranţă x 2 sensuri x 13 km x 1 mil. euro (preţ estimativ pentru 1 km), avem 104 mil. de euro. Parcă un pic mai aproape de suma din contract, dar tot de aproape două ori mai puţin. Media / 1 km e tot aproape de 13 mil. de euro.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis Autorităţii Naţionale pentru Achiziţii Publice, spre validare, documentaţiile de atribuire aferente secţiunilor 1 şi 5 ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, se arată într-un comunicat transmis luni de instituţie, conform Mediafax.ro

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.