Inovaţie în domeniul pilelor de combustibil pentru maşini

Pentru moment, cea mai bună soluţie de a creşte autonomia maşinilor electrice este sistemul range-extender, în care un motor termic este folosit ca generator. Însă lucrurile se vor schimba în curând, graţie ideilor cercetătorilor de la Universitatea din Maryland.

Inovaţie în domeniul pilelor de combustibil pentru maşini Inovaţie în domeniul pilelor de combustibil pentru maşini

Cea mai cunoscută maşină electrică dotată cu sistem range-extender este Chevrolet Volt, care beneficiază de un motor suplimentar, alimentat cu benzină, al cărui rol este de generator de curent electric pentru încărcarea bateriei şi punerea în funcţiune a motorului electric.

Totuşi, din punct de vedere al eficienţei, motorul termic rămâne încă departe de standardele ecologiste, care presupun emisii zero. O soluţie mult mai verde este sistemul fuel cell cu hidrogen (de exemplu, pe Hyundai ix35 FCEV), dar care se dovedeşte mult mai scumpă în acest moment.

Cercetătorii de la Universitatea din Maryland, SUA, susţin că au rezolvat problema într-un mod foarte convenabil - au inventat sistemul fuel-cell bazat pe... combustibili fosili. De fapt, nu e vorba de o invenţie propriu-zisă, ci mai mult de adaptarea unei idei deja existente.

Noul dispozitiv fuel cell utilizează un electrolit solid ceramic, de unde şi denumirea de solid-oxide fuel cell. Practic, în loc de arderea combustibililor fosili (benzină, motorină, gpl, etc), acest nou sistem fuel cell apelează la reacţii chimice, rezultatul fiind producerea energiei electrice în condiţiile unei eficienţe mult mai bune.

Până acum, această soluţie a fost folosită doar pentru încălzirea mai eficientă a clădirilor foarte mari, din cauza căldurii foarte mari degajate (circa 900 grade celsius) nefiind viabilă pentru utilizarea în domeniul auto. Însă cercetătorii americani au dezvoltat noi materiale şi au gândit o nouă structură a unui astfel de dizpozitiv fuel cell, care este astfel de 10 ori mai compact.

Deocamdată, cercetările de laborator au arătat că temperaturile maxime de funcţionare pot fi de 650 grade celsius, însă specialiştii estimează că sistemele dezvoltate pentru maşini ar putea avea temperaturi de maximum 350 grade celsius. Prin găsirea unor sisteme mai bune de răcire, se pot utiliza şi materiale mai ieftine pentru construcţie, ceea ce ar însemna un câştig din punct de vedere al costurilor finale.

Cercetările specialiştilor de la Universitatea din Maryland fac parte dintr-un program mai amplu demarat acum câţiva ani de Departamentul pentru Energie, prin care SUA doreşte înlocuirea cât mai rapidă a surselor de energie electrică alimentate cu combustibili fosili cu soluţii mai eficiente. Se pare că noile sisteme fuel-cell, care îşi vor găsi aplicabilitate şi în afara domeniului auto, pot asigura o reducere a consumului de până la 85 % faţă de motoarele şi generatoarele convenţionale.

Americanii consideră că aceste noi sisteme fuel-cell bazate pe combustibili convenţionali reprezintă soluţia pe termen scurt şi mediu, cel puţin în domeniul transportului de mărfuri şi persoane putându-se obţine reduceri foarte mari ale poluării şi chiar ale costurilor.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.