Istoria unui hot-hatch de succes: Volkswagen Golf GTI

Autor: Dan Vache 18 oct. 2012 Știri auto

Stâlpii de rezistenţă ai lumii automobilelor hot-hatch aveau să fie puse în 1975, unde altundeva decât pe pământ german, la Salonul Auto de la Frankfurt. În acel an, Volkswagen lansa în premieră modelul Golf GTI. Propulsat de un motor de 1.588 cc, primul Golf GTI beneficia de aportul celor 110 CP datorită unui sistem de injecţie inovator la acea vreme, botezat K-Jetronic.

Ce putea să facă însă minionul Golf GTI avea să impresioneze publicul de pretutindeni. Germanul era capabil de o accelerare de la 0 la 100 km/h în 9 secunde şi o viteză maximă de 177 km/h, performanţe la care contribuia şi masa de doar 810 kg. Modelul s-a dovedit un magnet pentru public, bucurându-se de o popularitate enormă în rândul pasionaţilor auto, fapt care avea să contribuie decisiv la cimentarea fundaţiei gamei Golf GTI.

În 1984, ştacheta este preluată de modelul Mk II GTI, care nu face decât să continue ceea ce începuse Mk I GTI. Cu o structură nouă a şasiului şi cu un motor de 1,781 cc ce dezvolta 112 CP, a doua generaţie Golf GTI reuşea să spulbere recordul de vânzări al fratelui său mai mare, prin impresionanta cifră de 17,193 unităţi vândute în anul 1989. Adiţional, Volkswagen a creat o versiune de 160 CP cu compresor mecanic disponibilă doar pentru piaţa din Germania, ce avea să primească numele de G60.

Impactul puternic şi succesul imens avut de primele două versiuni fac ca Volkswagen să mai aştepte doar 3 ani până la lansarea celui de-al treilea model din gamă, ce primeşte tradiţionala nomenclatură de Mk III GTI. Îmbunătăţit considerabil în ceea ce priveşte aerodinamica şi tehnologia utilizată, Golf 3 GTI se lăuda iniţial cu un motor de 2 l şi 8 valve capabil de producerea a 115 CP, pentru ca mai târziu inginerii de la Volkswagen să-i facă drept cadou un propulsor de 2 l de data aceasta cu 16 valve care urca substanţial numărul cailor putere până la cota 150. Astfel, Mk III GTI acccelerează de la 0 la 100 km/h în 8,3 secunde putând continua sprintul până la viteza de 214 km/h.

Urmează era modernă şi implicit lansarea modelelor Mk IV GTI şi Mk V GTI. Tehnologiile de ultimă generaţie îşi pun serios amprenta pe cele două modele hot-hatch, atât în ceea ce priveşte designul cât şi la capitolul performanţe. Dacă Golf 4 GTI însemna o schimbarea radicală a look-ului exterior în gamă, Golf 5 GTI devine cel mai puternic GTI creat vreodată, graţie celor 200 CP oferiţi de motorul 2.0 T-FSI cuplat la o transmisie cu 6 trepte, suspensie MacPherson şi ESP standard.

Bineînţeles, inginerii germani şi-au permis şi momente de „joacă” ce au dus la crearea unor versiuni extreme derivate din Golf 5 GTI. Una dinte ele este bestia botezată GTI W12-650, ce îşi trăgea puterea de 650 CP dintr-un masiv motor de W 12 de 6 l, parcurgând plaja 0-100 km/h în 3,7 secunde şi putând ajunge, cel puţin teoretic, la viteza de 323 km/h.

CARE VERSIUNE GTI CREDEŢI CĂ ESTE MAI REUŞITĂ? PENTRU A VĂ DECIDE, ACCESAŢI GALERIA FOTO DE MAI SUS

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide