Lege pentru interzicerea maşinilor fabricate înainte de 2000

Vi se pare o idee neverosimilă? Ei bine, ea va fi aplicată din 2012. Dar nu în România, bineînţeles, ci în Franţa, în zona Seine Saint Denis, începând cu 2012. O decizie radicală, care va crea un precedent interesant pe plan european.

Lege pentru interzicerea maşinilor fabricate înainte de 2000 Lege pentru interzicerea maşinilor fabricate înainte de 2000

În timp ce estul Europei este invadat de maşini second hand vechi şi foarte vechi (pe care cei mai mulţi le înmatriculează în Bulgaria), în Franţa se vorbeşte de ceva timp de un program pilot de interzicere a accesului maşinilor produse înainte de 2000 în anumite zone din ţară.

Putem vorbi de cea mai drastică soluţie în domeniul reducerii poluării pe care vrea să o aplice un stat european. Propunerea vine din partea Ministerului Ecologiei şi Dezvoltării Durabile din Franţa, fiind în dezvoltare de mai mulţi ani - în programul pilot ar urma să intre nu mai puţin de 8 oraşe mari din Franţa, începând cu Parisul.

Totuşi, pentru început "cobaiul" nu va fi chiar capitala pariziană, ci departamentul Seine St Denis, situat în aceeaşi regiune Ile de France ca şi Paris şi fiind cunoscut pentru celebrul stadion Stade de France. Acest departament a fost ales deoarece este una dintre cele mai dens locuite zone din Europa (6.000 de locuitori pe km2), înregistrând un trafic foarte mare şi un nivel excesiv al polării.

Detaliile acestui proiect nu se cunosc, dar, după cum era normal, reacţiile nu au întârziat să apară. Preşedintele Automobil Club Franţa, Christian Girondeau, declară că nu vede cum ar putea fi apicat acest proiect, care, pe lângă că este considerat discriminatoriu, vine şi foarte târziu.

Deşi e o zonă foarte populată, regiunea Seine St Denis nu se numără printre cele mai bogate zone din Franţa, iar numărul maşinilor fabricate înainte de 2000 este unul ridicat, puterea de cumpărare a locuitorilor fiind redusă. Pe urmă, intervine metodologia de aplicare a acestei legi - se vor organiza controale, se vor confisca maşinile, ce sancţiuni vor exista?

Adjunctul primarului capitalei franceze, Denis Baupin, spune că, pentru început, se vor realiza controale în trafic, la fel ca pentru verificarea permisului, iar un sistem de amenzi penrtu cei care vor fi prinşi încălcând legea este deja în lucru. Detaliile noii legi nu se cunosc, dar e clar că aceasta va întâmpina o puternică rezistenţă, atât socială, cât şi politică, mai ales din partea partidelor socialiste.

Nu este singurul proiect ambiţios al ministerului ecologiei din Franţa. La finalul lui 2010, acesta a trimis guvernului un proiect de interzicere a accesului maşinilor de teren şi a celor cu motoare diesel în capitala franceză. Botezat ZAPA (zonă de acţiune prioritară pentru aer), acesta îşi propune să elimine efectele grave ale poluării, care duc la 40.000 de morţi anual şi la scăderea speranţei de viaţă cu circa 9 luni a francezilor.

Date fiind multele tensiuni interne ale Franţei în mandatul lui Nichloas Sarkozy, este de aşteptat ca această lege să fie un bun cal de bătaie electoral. Însă nu este de neglijat efectul pe care această propunere îl va avea în rândul altor ţări din Comunitatea Europeană.

CREDEŢI CĂ E O IDEE BUNĂ INTERZICEREA MAŞINILOR PRODUSE ÎNAINTE DE 2000?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.