Maşinile anului 2011

Am făcut un calcul şi anul acesta am condus aproape 50 de maşini. Modele complet noi, facelift-uri sau pur şi simplu motorizări diferite faţă de ce condusesem până acum. Este clar, este momentul să le fac un top.

Maşinile anului 2011 Maşinile anului 2011

Ne pregătim să intrăm în 2012 şi să primim cu braţele deschise zeci de premiere noi. Chiar dacă toată lumea anunţă un an dificil din punct de vedere financiar, industria auto pare pregătită să treacă peste el. La fel spuneam şi în 2010 despre 2011 şi acum iată-ne la final numărând doar un deces - şi acesta încă în discuţie, Saab. Vom vedea ce se întâmplă la anul dar aerul sărbătorilor m-a umplut de optimism şi m-am decis să dau şi eu câteva premii pentru maşinile care m-au marcat puternic anul acesta. Atenţie, voi vorbi doar despre maşini pe care le-am condus personal, niciodată nu am scris personal şi sentimental despre autoturisme pe care nu le-am testat.

Consider că toate noutăţile din 2011 sunt foarte importante în segmentele lor iar ce veţi citi în continuare sunt strict păreri personale. Desigur, printre argumentele obiective pe care le voi înşira în cele ce urmează veţi descoperi şi ceva subiectivism. Deh, oricine ar fi subiectiv la volanul celor mai frumoase maşini din 2011...

Cea mai impozantă maşină a anului

Condus pentru primul număr al acestui an, Rolls-Royce Ghost m-a marcat pentru totdeauna. Şi nu doar pentru că oferă o experienţă unică a condusului ci pentru că este dovada perfectă a cum se fac bani din globalizarea lumii auto. Se ia un Seria 7 V12 Lung, se modifică câte ceva, se redesenează butoanele comenzilor din interior, se umple cu cele mai fine materiale din Lume şi iată Ghost-ul. Preţul este pe măsură şi poate atinge 300.000 de euro, adică aproape dublu de cât plăteşti pe un 760. Desigur, aşezate una lângă cealaltă, BMW-ul nu are nicio şansă de a câştiga duelul vizual. Foarte rafinat, puternic şi confortabil, Ghost este limuzina perfectă în categoria sa de preţ, are o imagine imbatabilă şi când îl priveşti îţi dai seama unde a greşit Maybach... Nu are designul lui Rolls-Royce.

Repoziţionarea anului

BMW Seria 6 merită acest premiu deoarece consider că nicio altă maşină lansată anul acesta nu a fost repoziţionată cu atât de mult succes. Aţintit direct asupra lui Porsche, Aston Martin, Maserati şi Mercedes-Benz, noul 6 a fost lansat la începutul anului întâi ca decapotabilă şi mai apoi drept Coupe. Am condus 650i Convertible în Africa de Sud şi de curând Coupe-ul în Germania. Desigur, am petrecut ceva timp şi cu 650i xDrive şi cu 640i, ambele Coupe. Mult mai mare, mai luxos, mai tehnologizat, mai modern şi mai scump, noul 6 este o maşină care îşi merită banii şi impresionează prin sportivitate în ciuda dimensiunilor serioase.

De la un 6 bazat pe Seria 5 şi cu un preţ de aproximativ 100.000 de euro pentru un model echipat avem acum un 6 bazat pe tehnologia lui 7 şi care ccostă peste 130.000 de euro. Pentru a fi premium trebuie să ai un preţ premium, deci noul 6 va fi mai rar pe străzi iar asta îl va bucura enorm pe posesorul său. Deja vânzările foarte bune confirmă că urcarea sa în segmentul ultra-premium al GT-urilor a fost de bun augur. Şi pentru că marketingul contează, lansarea cabrioletului la începutul anului a aruncat în aer vânzările cabrioletului în America. Pentru prima oară în istorie, cabrioletul se vinde la fel de bine precum Coupe-ul. Anul viitor povestea va continua cu Gran Coupe, concurent direct pentru CLS şi A7.

Despărţirea anului

Off. Îmi este greu să vorbesc despre asta dar trebuie. În revista de mai am prezentat ultimul test cu gama E de la Mercedes-Benz echipată cu motorul V8 aspirat care în momentul de faţă este oficial, abandonat. Cu o tradiţie imensă în spate, 500-le de 5.5 litri al lui Mercedes-Benz, aspirat, a dispărut în detrimentul motoarelor cu cilindree mai mică şi supra-alimentate cu turbo. Nimic nu va mai fi la fel deoarece un motor V8 aspirat are, după părerea mea, sunetul perfect pe care şi-l poate dori un şofer. Veţi vedea, una din coloanele sonore ale maşinilor electrice va fi sunetul de V8 aspirat. Clar depăşit din punctul de vedere al raportului putere/ consum/ performanţe, V8-ul aspirat al lui Mercedes-Benz probabil că nu va reveni niciodată în producţia de serie mare. AMG se mai joacă cu motoarele V8 aspirate dar viitorul nu sună bine nici pentru ei.

Acum avem motoare V8 bi-turbo şi în ceva timp sunt şanse ca ele să fie cuplate la sisteme electrice şi hibrizii vor fi atât de rapizi şi de eficienţi încât toată lumea va uita de V8-ul veritabil al lui Daimler. Eu însă, nu. Cu gândul la sunetul înfundat de la acceleraţiile cu motorul subturat şi până la sunetul de război din acceleraţiile full-throttle, mă închin şi sper ca totuşi, cumva, cândva, un inginer Mercedes-Benz să scoată de la naftalină acest motor şi să ne ofere din nou bucuria pură a V8-urilor...

Revenirea anului

O singură maşină merită acest titlu. Noul VW Beetle a împânzit oraşul de outdoor-uri senzaţionale cu mesaje desprinse din lumea virtuală în care trăim, din limbajul de facebook, twitter sau messenger sau cu aluzii la trecutul glorios al acestei maşini senzaţionale. Chiar dacă este construit pe platforma vechiului model şi doar versiunea de 200 CP este de fapt un Golf V GTi cu suspensie spate independentă, noul Beetle are acum un design superb, poate fi personalizat serios şi are detalii de design interior retro-magnifice. Motoarele sunt toate noi şi eficiente din toate punctele de vedere. Pentru cei care au iubit vreodată maşina asta într-un fel sau în altul, noul Beetle este autoturismul de parcat în faţa casei. Azi, dacă se poate.

Premiul Eco al anului

O să spuneţi că am ceva cu Mercedes-Benz dar nu pot să mă abţin. Pentru mine, în 2011, cea mai eco maşină a anului a fost S 250 CDI. Aştept să huiduiţi, să aruncaţi cu tastaturile şi să spargeţi monitoarele şi voi continua cu argumente. Recunoscut şi hulit de ecologişti prin prisma consumurilor mari de combustibil S-ul trebuia să devină eco cumva. Puriştii mărcii au ţipat, desigur, cum să pui patru cilindrii pe un S? Ei bine, patru cilindrii de acum nu mai sunt patru cilindri din epoca de glorie a "Balenelor" 600 SEL. Cu 204 CP şi 500 Nm, un S 250 CDI este în continuare limuzina absolută dar acum şi extrem de eficientă din punctul de vedere al factorului ecologic. Un S trebuie să ruleze la viteze ridicate în confort şi siguranţă maxime iar acest lucru este posibil şi în S 250 CDI. În plus, eu cred că eşecul lui S 400 Hybrid a fost acoperit cumva cu acest CDI de bază care câştigă timp preţios până ce noul S, pe piaţă din 2013, va veni cu un model eco în adevăratul sens al cuvântului.

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.