Noul Cod Rutier 2019. Cele mai mari amenzi pe care le poţi lua

Autor: Cristian Agatie 21 oct. 2019 Știri auto
Noul Cod Rutier 2019. Cele mai mari amenzi pe care le poţi lua

Codul rutier s-a schimbat semnificativ în 2019, cu prevederi noi în ceea ce priveşte regimul sancţiunilor, dar şi procedura de obţinere a permisului de conducere. Cea mai recentă schimbare face încă valuri (şi victime) printre şoferi, fiind vorba de folosirea telefonului „în orice fel” atunci când maşina se află în mişcare. Oricât de mare ar fi amenda (şi este, între 580 şi 725 de lei), aceasta nu este nici pe departe cea mai mare amendă pe care o poate primi un conducător auto.

În funcţie de clasele de sancţiuni prevăzute în Codul rutier, şoferii plătesc pentru contravenţiile rutiere amenzi situate la următoarele valori:

  • clasa I: două sau trei puncte-amendă (290 sau 435 de lei);
  • clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă (580 sau 725 de lei);
  • clasa a III-a: de la şase la opt puncte-amendă (de la 870 la 1.160 de lei);
  • clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă (de la 1.305 la 2.900 de lei);
  • clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă (de la 3.045 la 14.500 de lei).

Din fericire, persoanele fizice pot primi doar amenzile din clasele I-IV, clasa a V-a de sancţiuni fiind valabilă doar pentru companii. Asta nu înseamnă că nu există o multitudine de situaţii care se încadrează în clasa maximă de amendă pentru persoane fizice, respecriv a IV-a. Mai jos, am detaliat toate încălcările legii care se pedepsesc cu cele maimari amenzi, eliminând din listă cele mai puţin relevante, care se aplică conducătorilor auto profesioniştişi celor ai altor vehicule (cu tracţiune animală, spre exemplu).

Codul rutier 2019: Amenzi care vin cu suspendarea permisului de conducere

Începem cu faptele care se pedepsesc cu reţinerea permisului de conducere, pe lângă aplicarea unei amenzi din clasa a IV-a (cea mai mare pentru persoane fizice):

  • conducerea sub influenţa băuturilor alcoolice, dacă fapta nu constituie, potrivit legii, infracţiune;
  • conducerea vehiculului cu defecţiuni grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de direcţie, constatate de poliţia rutieră împreună cu specialiştii Registrului Auto Român;
  • neoprirea la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roşii şi/sau sonore sunt în funcţiune;
  • depăşirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv şi pentru categoria din care face parte autovehiculul condus, constatată, potrivit legii, cu mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic.

Codul rutier 2019: Fapte care se sancţionează cu cele mai mari amenzi

În afară de acestea, există numeroase alte fapte pentru care nu se suspendă dreptul de circulaţie, dar pentru care amenda rămâne la fel de piperată. Iată care sunt cele mai importante fapte sancţionate cu amenda maximă (9-20 de puncte de amendă, respectiv 1.305 – 2.900 de lei):

  • conducerea pe drumurile publice a unui vehicul care nu corespunde din punct de vedere tehnic sau al cărui termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat;
  • neefectuarea radierii vehiculelor din evidenţă, în cazurile şi termenele prevăzute de lege;
  • neefectuarea verificării medicale periodice;
  • deţinerea simultană a două permise de conducere naţionale, dintre care unul eliberat de o autoritate competentă străină;
  • deţinerea, montarea sau folosirea în circulaţia pe drumurile publice a mijloacelor speciale de avertizare sonoră sau luminoasă pe vehiculele care nu au acest drept;
  • deţinerea, montarea sau folosirea în circulaţia pe drumurile publice a dispozitivelor care perturbă funcţionarea normală a dispozitivelor de măsurare a vitezei;
  • necomunicarea de către proprietarul sau utilizatorul unui vehicul, la solicitarea poliţiei rutiere, a  identităţii persoanei căreia i-a încredinţat vehiculul spre a fi condus;
  • nerespectarea dispoziţiilor art.74  privind circulaţia pe autostrăzi (în principal, circulaţia, oprirea sau staţionarea pe banda de urgenţă, cu excepţia cazurilor justificate);
  • săvârşirea de către conducătorii de vehicule sau pasagerii acestora de gesturi obscene, proferarea de injurii, adresarea de expresii jignitoare sau vulgare participanţilor la trafic;
  • aruncarea, lăsarea ori abandonarea pe drumul public de obiecte, materiale, substanţe sau vehicule, după caz;
  • nerespectarea regulilor privind remorcarea vehiculelor;
  • neprezentarea, în mod nejustificat, în termenul stabilit la unitatea de poliţie rutieră la care a fost invitat pentru soluţionarea oricărei probleme legate de calitatea de participant la trafic sau de proprietar ori utilizator de vehicul;
  • pătrunderea pe drumurile publice modernizate cu un vehicul care are pe roţi sau pe caroserie noroi ce se depune pe partea carosabilă ori din care cad sau se scurg produse, substanţe sau materiale ce pun în pericol siguranţa circulaţiei;
  • transportul copiilor în vârstă de până la 12 ani sau al animalelor pe locurile din faţă ale vehiculelor;
  • conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă;
  • montarea pe autovehicul a unui sistem antifurt sonor a cărui durată a semnalului depăşeşte mai mult de un minut consecutiv, iar intensitatea semnalului depăşeşte pragul fonic prevăzut de lege;
  • aplicarea tratamentelor chimice sau a foliilor, pe parbriz, lunetă sau pe geamurile laterale, cu excepţia celor omologate şi/sau certificate de către autoritatea competentă şi care sunt marcate corespunzător;
  • aplicarea de afişe, reclame publicitare, înscrisuri sau accesorii pe parbriz, lunetă sau geamurile laterale care restrâng sau estompează vizibilitatea sub limita legal admisă  ori împiedică sau diminuează eficacitatea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă ori citirea numărului de înmatriculare;

Pentru oricare dintre acestea, codul rutier prevede în 2019 sancţionarea cu amenzi din clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte de amendă (respectiv de la 1.305 la 2.900 de lei).

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult
Pro Motor

Comentarii
Inchide