Numerele auto între YAD şi SEX. JOS e interzis, SUS e permis, COW n-ai voie, BOU ajunge pentru toţi

De-a lungul timpului românii şi-au pus numere de înmatriculare care mai de care mai ...

Numerele auto între YAD şi SEX. JOS e interzis, SUS e permis, COW n-ai voie, BOU ajunge pentru toţi Numerele auto între YAD şi SEX. JOS e interzis, SUS e permis, COW n-ai voie, BOU ajunge pentru toţi

 


De-a lungul timpului românii şi-au pus numere de înmatriculare care mai de care mai ieşite din comun. Motivul este cât se poate de simplu: vor să iasă în evidenţă. Majoritatea au plătit dublu pentru a-şi personaliza plăcuţele. Iată ce ne povesteşte unul dintre funcţionarii de la înmatriculări care se confruntă zilnic cu şoferi care vor un număr de înmatriculare personalizat. 

"Acum câteva zile a venit un tânăr care avea un Volkswagen din 2008", povesteşte unul dintre funcţionarii de la înmatriculări, "avea B-96-YAD şi a cerut B-666-YAD". Cam aşa arată o zi la înmatriculări. Acelaşi funcţionar povesteşte cum "s-a dat" şi numărul B-666-HEL şi B-666-NSF. "L-am întrebat de la ce vine şi mi-a zis că de la Nosferatu", povesteşte acelaşi funcţionar, oarecum supărat că sunt puţine cereri pentru RAY sau GOD.

Cele mai frecvente solicitări sunt însă pentru combinaţiile XXX sau SEX. Imaginaţia şoferilor nu are însă limite. Pornind de la premisa că cifra 5 poate să treacă uşor drept litera S, un bucureştean a cerut B-505-UGI. Nu orice e însă permis. Şi aici intervine ciudăţenia. Un regulament intern al Serviciului de Înmatriculări interzice plăcuţele de înmatriculare care conţin JOS, dar permite combinaţia SUS. La fel, sunt interzise combinaţiile COY, CUR, PUL sau MUE, dar e permisă combinaţia SEX. Nu e permis nici COW, în schimb, pentru orice doritor e disponibil numărul de înmatriculare BOU.

Numere de "fiţe"

Femeile preferă să comande plăcuţe cu numele lor mic, gen ELA, INA, ELI sau ANA. Bărbaţii preferă DAN, ION sau ADI. Cele mai frecvente solicitări au privit însă combinaţii gen XXX ori SEX. Imaginaţia şoferilor, în special a celor tineri, a condus şi la alte combinaţii cu tentă clar sexuală, gen B-505-UGI, autorul mergând pe ideea că cifra 5 va fi citită ca litera S. Au fost deja eliberate plăcuţe cu combinaţiile B-555-SSS, B-222-SSS, B-777-ZZZ, B-888-BBB sau B-333-EEE. Încă se caută combinaţiile cu WST, YGP sau WSA.


"Pe măsură ce parcul auto se dezvoltă, tendinţa fiţoşilor va fi de a avea numere cât mai apropiate de începutul înmatriculărilor. Astfel se atestă vechimea şi pedigree-ul maşinii sau şoferului. În Bucureşti există încă maşini înmatriculate după vechiul sistem bazat doar pe cifre", explică Dan Moşescu, şeful Serviciului de Înmatriculări şi Permise Bucureşti. În prezent, B-01-AAA, primul număr de acest gen pus în circulaţie, este montat pe o maşină de teren. Deja a fost fabricat B-100-AAA, primul număr de trei cifre.

Poliţiştii de la circulaţie cred că cei mai periculoşi sunt consideraţi în trafic cei care îşi înmatriculează maşinile cu numere asemănătoare celor ale unor instituţii ale statului, gen POL ori SEP. "Unii sunt agresivi şi circulă cu viteză, iar atunci când sunt opriţi, încearcă să sugereze că ar lucra în diverse instituţii", ne-au declarat surse din conducerea Poliţiei Rutiere. "Pe de altă parte, cei care deţin plăcuţe cu conotaţie sexuală nu ţin decât să iasă în evidenţă şi să fie siguri că le-a fost observat numărul. De aceea nici nu prea merg cu viteză, preferă să îi observe femeile pe stradă".

Psihologul Hanibal Dumitraşcu: exhibiţionism stradal cu amulete contemporane

"Astfel de cazuri sunt foarte concludente şi sunt legate de o imagologie redundantă, crede psihologul Hanibal Dumitraşcu. Mai degrabă este expresia de a ieşi în evidenţă a unor tineri nedeplin realizaţi, fără condiţii materiale deosebite. "Un tânăr care încă nu a reuşit şi are o perspectivă redusă caută prin orice mijloace să iasă în evidenţă. E un soi de incisivitate a tinerilor, dublată de anxietate şi incapacitate de a controla mental. "Pot şi eu să fac ceva trebuie să mă băgaţi în seamă", pare a fi mesajul lor.

La rândul lor, cei care trec drept personalităţi au un "exhibiţionism stradal la care se dedau pentru a ieşi în evidenţă, exprimând astfel propria nesiguranţă de ei". "Numerele de înmatriculare sunt amulete contemporane pe care cei care le folosesc nu le atârnă de gât, ci le pun pe maşină. Sunt rezultatul unui univers şi mod de gândire magic, cu idiosincrazii, concepţii despre propria lume şi viaţă. Astfel de şoferi vor să fie şmecheri, să iasă în evidenţă altfel decât pe calea obişnuită, a valorii impuse de societate. E un mod iraţional de a se impune", mai spune psihologul.

Fără rezervări de numere preferenţiale

În prezent nu mai este permisă rezervarea unor numere preferenţiale. Solicitantul trebuie să aibă o maşină în proprietate şi să achite două taxe. Una de 85 de lei, pentru plăcuţe, şi una de 37 de lei, pentru certificatul de înmatriculare. Apoi, în două ore primeşte noile numere. "În medie, de când a început criza, în fiecare zi se înmatriculează în Capitală opt-nouă sute de maşini, cam jumătate faţă de perioadele anterioare. Au rămas nefolosite 200 de mii de plăcuţe cu două cifre şi 1,4 milioane cu trei cifre. Acestea ar trebui să ajungă pentru următorii 20 de ani", estimează comisarul-şef Dan Moşescu.

Lista interdicţiilor: JOS nu, SUS da

Regulamentul de aplicare a Or-donanţei 195 privind circulaţia pe drumurile publice fixează o serie de interdicţii privind combinaţiile literelor de pe plăcuţele de înmatriculare, ne-au declarat surse din conducerea DRPCIV. Pentru că Regulamentul nu are şi o anexă a combinaţiilor interzise, această responsabilitate a rămas la nivelul Ministerului de Interne, prin structura sa specializată. Câţiva lucrători de la DRPCIV au întocmit o listă a grupurilor de litere nepermise. Lucrătorul de la ghişeu este cel care verifică, în baza solicitării şoferului, dacă respectivul număr este disponibil sau dacă literele solicitate alcătuiesc o combinaţie permisă. Dacă este o combinaţie interzisă, cererea de înmatriculare este respinsă.

Astfel, nu se poate folosi o combinaţie obscenă sau care să sugereze trimiteri explicite la instituţiile statului care să conţină grupul de litere GUV, SEN, DPT, SNT, SRI. În urmă cu zece ani, un bucureştean a reuşit însă să îşi înmatriculeze Trabantul cu titulatura SRI. Există deja şi o maşină care circulă cu numărul B-215-MAI, purtând codul celebrei Doi ş'un sfert. Pe lista interdicţiilor figurează şi combinaţii dintre care unele au conotaţii evident sexuale. Printre acestea COY, CUR, PUL, PIZ, MUI sau MUE. Deşi este interzis CUR, sunt permise, însă, ASS, XXX ori SEX. Pe de altă parte, sunt interzise combinaţii aparent inofensive, precum DAI, PIX, TOV, ROM ori COW.

În schimb, BOU e permis. Este interzisă şi combinaţia de litere POC, fiind însă permis să foloseşti... BOC. Ciudăţeniile interdicţiilor nu se opresc aici. Spre exemplu, este interzis să ai o plăcuţă cu JOS, dar SUS e permis. Permise sunt şi grupuri de litere gen PCR sau PDL.

Şefa înmatriculărilor promite modificarea listei interdicţiilor

Noua şefă a DRPCIV, comisarul-şef Alina Dragomir, s-a arătat surprinsă de unele dintre interdicţii şi ne-a promis că va reevalua lista. "Voi dispune reexaminarea şi reevaluarea acestor combinaţii interzise de litere. Nu înţeleg cum este posibil să se interzică grupul JOS şi să fie permis SUS. Sunt inadvertenţe care trebuie clarificate şi vă mulţumesc pentru că ne-aţi sesizat aceste aspecte, a declarat şefa DRPCIV. Trebuie respectate prevederile legale, iar comisia care se va ocupa de întocmirea listei va avea în vedere aceste criterii".

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.