Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

Recent, Banca Federală a USA a fost forţată să dea publicităţii numele firmelor care au fost ajutate în timpul crizei financiare, precum şi sumele de care acestea au beneficiat. Cifrele sunt uriaşe.

Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD Salvarea pieţei auto din USA a costat peste 60 miliarde USD

În America de Nord, criza auto începe să devină doar un coşmar care se risipeşte încet. Totuşi, şocul crizei auto a fost unul foarte mare, iar acum încep să apară informaţii care ne arată, de fapt, gravitatea situaţiei pe piaţa auto americană.

Banca Federală (US Federal Reserve) a fost obligată să dea publicităţii datele despre firmele care au fost ajutate şi sumele care au fost pompate în acestea - deşi până acum a reuşit să convingă Congresul American de necesitatea păstrării confidenţialităţii acestor date.

Rezultatele sunt aproape stupefiante: guvernul federal a ajutat firmele din America de Nord cu o sumă estimată la 3,3 trilioane USD. Adică 3.300 de miliarde USD au fost pompaţi în marile corporaţii din USA pentru a evita un crash total.

Din această sumă fabuloasă, industria auto a beneficiat de o felie de "numai" 57,9 miliarde USD. Oficial, publicul a ştiut doar despre suma de 31,1 miliarde USD, bani de care au beneficiat General Motors şi Chrysler - care, totuşi, nu au scăpat de faliment.

Însă guvernul federal a direcţionat încă 26,8 miliarde USD şi către Ford, BMW şi Toyota, lucru care a fost ţinut secret până în acest moment, pe motiv că aflarea realităţii crude ar fi produs un efect de domino în toată industria auto, nu doar din America de Nord.

Dacă, în mod normal, guvernul federal împrumută bani doar băncilor, în situaţia dată de criză mondială s-a făcut o mare excepţie, împrumuturile fiind acordate direct marilor corporaţii. Practic, în perioada octombrie 2008 - iunie 2009 Banca Federală a împrumutat cu 45,2 miliarde de dolari diviziile financiare ale Ford, BMW, Chrysler şi Toyota.

În paralel, Banca Federală a împrumutat circa 13 miliarde USD investitorilor dispuşi să cumpere acţiuni la marile companii auto, pentru ca acestea să "rămână în joc". De acest artificiu au beneficiat mărci auto precum Ford, Chrysler, Nissan, Volkswagen, Honda sau Hyundai.

Conform Băncii Federale, constructorii care au primit aceste ajutoare şi-au plătit datoriile înapoi până la această oră, rămânând de recuperat o sumă de 2 miliarde USD, din revânzarea acţiunilor.

Ce s-ar fi întâmplat dacă toţi constructorii auto ar fi apelat la ajutoarele financiare acordate de Congres, cum s-a întâmplat cu GM şi Chrysler? Guvernul Federal este de părere că transparenţa ar fi fost fatală, iar neîncrederea de pe pieţele financiare ar fi dus la prăbuşirea totală a sistemului.

Cu alte cuvinte, constructori ca Ford, BMW sau Toyota au tăcut, au luat banii federalilor şi au reuşit să iasă la liman, în timp ce adevărata gravitate a problemelor pe care le aveau era mult diminuată în ochii publicului şi, mai ales, ai Wall Street-ului.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.