Strategia pentru Siguranţa Rutieră

Guvernul propune un proiect de lege de îmbunătăţire a siguranţei care prevede confiscarea maşinilor vitezomanilor şi trimiterea la consiliere psihologică. De asemenea, începătorii vor avea parte de sancţiuni mai drastice decât restul.

Strategia pentru Siguranţa Rutieră Strategia pentru Siguranţa Rutieră

Fără îndoială că traficul din România este foarte haotic şi prmejdios, având o rată a accidentelor mult mai mare decât în UE, şi că măsuri ar trebui luate, dar acest proiect de lege are nnişte prevederi extrem de drastice. Iată care sunt cele mai usturătoare modificări pe care Guvernul le plănuieşte pentru îmbunătăţirea siguranţei rutiere:

  • Împuternicirea Jandarmeriei Române şi a Poliţiei Comunitare în ceea ce priveşte sancţionarea contravenţiilor la legea circulaţiei rutiere;
  • Mutarea responsabilităţii săvârşirii contravenţiei de la şoferul care a condus vehiculul la proprietarul vehiculului, în cazul determinării contravenţiei prin mijloace electronice (camere video de supraveghere a traficului), pentru simplificarea încasării amenzii contravenţionale;
  • Eliminarea instituţiei martorului din procedura contravenţională, actualmente Poliţia Rutieră, în calitate de reprezentant al statului român fiind în inferioritate faţă de cetăţeanul român în faţa puterii judecătoreşti (cetăţeanul se reprezintă singur, iar Poliţia Rutieră are nevoie de instituţia martorului);
  • Considerarea ca ilegală a comercializării şi folosirii dispozitivelor de detecţie a aparatelor radar;
  • Introducerea obligativităţii obţinerii permisului de conducere pentru a putea conduce mopede pe drumurile publice;
  • Sporirea gradului de intransigenţă a legii în ceea ce priveşte vehiculele care circulă cu o viteză de cel puţin de două ori mai mare decât viteza legală precum şi în ceea ce priveşte alte abateri grave cum ar fi: reţinerea la secţia de Poliţie pentru 24 de ore şi suspendarea permisului între 1 an şi 3 ani în cazul constatării stării de ebrietate la volan;
  • Testarea alcoolemiei, de către agenţii de poliţie, de fiecare dată când aceştia opresc autovehiculele;
  • Înăsprirea legii prin acordarea mai multor puncte contravenţionale şoferilor profesionişti, a celor tineri şi a celor începători comparativ cu alte categorii de şoferi;
  • Introducerea permisului probator pentru şoferii începători, care poate fi suspendat la mai puţine puncte contravenţionale şi care îndeamnă la un condus mai prudent;
  • Modificarea legislaţiei naţionale privind stationarea si oprirea, precum şi privind procedurile de ridicare a vehiculelor staţionate ilegal, în sensul extinderii competenţelor aferente şi către Poliţia Comunitară şi permiterea stabilirii de către autorităţile administrative locale de regulamente proprii asupra acestei activităţi, urmată de urgentarea adoptării hotărârilor de Consilii Locale / Consiliu General privind procedurile de ridicare a vehiculelor parcate ilegal, în paralel cu reglementarea parcării pe locurile legale;
  • Admiterea ca probă legală a măsurării vitezei medii pe un sector de drum - păstrarea ca probă a buletinului de analiză a concentraţiei de alcool din aerul expirat şi eliminarea obligativităţii analizei de sânge şi specificarea faptului că, dacă şoferul supus controlului doreşte analiza sângelui, plata să se facă de către acesta;
  • Elaborarea de către Poliţia Rutieră împreună cu procuratura şi puterea judecătorească a procedurilor de reţinere a contravenienţilor sau persoanelor suspecte, de imobilizare/confiscare a vehiculului, de folosire a forţei împotriva agresorilor
  • Interzicerea accesului pe drumurile publice a vehiculelor de tip ATV - în marea majoritate a statelor europene, accesul aceste vehicule este permis numai în afara drumurilor - off road
  • Oferirea posibilităţii şoferilor de a opta pentru reducerea amenzii contravenţionale prin participarea în centre autorizate la programe de reabilitare comportamentală sau consiliere psihologică referitoare la siguranţa rutieră.

Voi ce credeţi despre această Hotărâre de Guvern în fază de proiect? Este prea drastică cu anumite categorii de şoferi? Va avea vreun efect asupra siguranţei?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.