Tot ce trebuie să ştii despre Apple Titan, maşina autonomă Apple

Apple are un succes nebun în ultimul timp, reuşind să pună deoparte nu mai puţin de 155 de miliarde de dolari. Dar banii care zac nu au prea mare valoare, aşadar Apple s-ar putea orienta spre un domeniu complet nou: construirea de maşini autonome. Până la iCar mai e puţin...

Tot ce trebuie să ştii despre Apple Titan, maşina autonomă Apple Tot ce trebuie să ştii despre Apple Titan, maşina autonomă Apple

Zvonurile privind implicarea Apple în industria auto nu sunt doar zvonuri, având în vedere că în departamentul de dezvoltare a prototipului unei maşini activează deja câteva sute de persoane, iar persoane din conducerea Apple s-au întâlnit deja în Austria cu mai mulţi producători auto, inclusiv cu oficiali de la Magna Steyr, companie care asamblează maşini pentru mai multe mărci, de la Mercedes-Benz la BMW. Iată tot ce trebuie să ştii despre ce ar putea face Apple în domeniul auto.

1. Apple are un munte de bani care zace necheltuit

155 de miliarde de dolari în cash. A făcut 18 miliarde profit doar în primul trimestru al anului fiscal 2015 (octombrie-decembrie 2014). BMW şi Mercedes-Benz, împreună, valorează un pic peste 105 miliarde de dolari (BMW:83 miliarde, Mercedes-Benz: 23.8 miliarde). Tesla valorează 25 de miliarde. Produsul intern brut al României a fost, anul trecut, de circa 190 miliarde de dolari. Asta ca să punem lucrurile în perspectivă. Apropo, valoarea de piaţă a companiei Apple este de vreo 483 de miliarde de dolari...

Cam aşa va arăta sediul Apple în viitorul apropiat. Chiar, oraşe nu construieşte Apple?

2. Apple are deja sute de oameni angajaţi care lucrează la acest proiect

Conform unui articol din Wall Street Journal, Apple are deja câteva sute de angajaţi care lucrează la acest proiect, echipa urmând să ajungă la 1.000 de oameni. Deci nu, nu e un simplu zvon. Maşinile cu sigla Apple pe ele străbat deja străzile din California, iar proiectul este clar unul destinat maşinilor autonome...

Orice are un început. Chiar şi într-un minivan oribil. Sursa: Claycord.com

3. Proiectul este esenţial pentru Apple, având în vedere cine îl conduce

Nu este vorba de un proiect secundar, având în vedere că la cârma sa a fost numit Steve Zadesky, vicepreşedinte Apple, nimeni altul decât cel care a condus echipele de dezvoltare a celor două produse care au adus Apple acolo unde este astăzi: iPod şi iPhone. Numirea lui drept şef de echipă arată că Apple consideră implicarea în domeniul auto drept prioritară.

4. Nu ştim încă dacă va fi vorba de o maşină care va intra în producţie, dar putem bănui

Analiştii sunt încă împărţiţi în privinţa subiectului: va produce Apple o maşină de sine stătătoare, ca parte a unei game auto viitoare, sau doar vrea să construiască un prototip prin care să arate lumii auto cum ar trebui să fie o maşină autonomă, fapt care i-ar uşura atât dezvoltarea de soluţii proprii pentru producătorii actuali de automobile, dar şi impunerea ecosistemului Apple acestora? Greu de spus.

Apple stă de vorbă cu Magna Steyr, care nu produce doar maşini pentru alţii, ci şi concepte precum cel de mai sus

Totuşi, faptul că au angajat şi designeri auto de top ne arată că vom avea un produs finit, cel puţin sub formă de prototip. Iar Apple nu prea obişnuieşte să dezvolte doar tehnologii, ci doreşte controlul absolut, pentru a dezvolta un produs de top. Deci înclinăm să credem că Apple va produce, totuşi, o maşină de serie, ca parte a unei strategii de revoluţionare a domeniului.

5. Apple a angajat designeri de top din partea producătorilor auto. Iar asta ne umple sufletul de bucurie

În primul rând, Jonathan Ive, directorul de design Apple, este un mare pasionat de maşini, cu o colecţie impresionantă aflată deja în garaj. În al doilea rând, din echipa care se ocupă de acest prototip fac parte Mark Newson, care a desenat deja un prototip pentru Ford, Julian Honig, care a realizat deja designul exterior pentru Audi Q3, Audi A4 şi mai are în CV-ul său câţiva ani petrecuţi la Lamborghini, dar şi Aaron von Minden, care a făcut parte din echipa care a creat celebrul concept Gina, pentru BMW.

Cu alte cuvinte, dacă ar dori să gândească doar tehnologii pentru interiorul maşinilor altora, de ce ar apela la designeri specializaţi în exteriorul acestora?

6. Acolo unde nu are expertiză, Apple o cumpără pur şi simplu

În afara designerilor de maşini, Apple este capabilă să cumpere, la nevoie, companii întregi care dezvoltă tehnologii de interes. În plus, a investit în oameni care au condus deja departamentele de cercetare şi dezvoltare ale unor mari producători (Johann Jungwirth, ex preşedinte şi director general al diviziei de R&D din America de Nord a Mercedes-Benz, de exemplu).

Un design din 1999 al lui Mark Newson, pentru Ford. Urât astăzi, dar frumuşel la vremea lui

De asemenea, mai mulţi oficiali din conducerea companiei s-au întâlnit în Austria cu mai mulţi producători de automobile, printre care şi cu reprezentanţi din partea Magna Steyr, divizie a Magna International, companie care asamblează maşini pentru mai multe branduri premium europene (MINI, BMW, Mercedes-Benz etc). Deci crearea unei echipe coerente, capabile să o introducă în industria auto, nu e absolut nicio problemă pentru Apple.

7. Maşina Titan va fi una electrică şi cu funcţii avansate de maşină autonomă

Interesul Apple este în mod special pentru maşinile cu funcţii avansate de conducere autonomă, pentru că în ele ne petrecem circa 2 ore în fiecare zi lucrătoare, iar aceste două ore pot reprezenta baza pentru consumul de conţinut media prin intermediul platformei Apple.

Apple, Apple, Apple peste tot. Maşina Apple ar fi orientată spre divertismentul pasagerilor. Pe bani. Mulţi bani

Construirea unei maşini electrice este mai simplă decât fabricarea unei maşini cu motor pe combustie, iar orizontul anilor 2020 ne va aduce primele maşini complet autonome. Apple nu poate lipsi din cele două noi tehnologii esenţiale pentru viitorul omenirii.

Se zvoneşte că, spre deosebire de Tesla, care produce maşini cu valenţe sport, Apple s-ar orienta iniţial spre construirea unui monovolum, un people carrier cu stil. Rămâne de văzut

8. Profiturile ar fi realizate din vânzarea de aplicaţii pe toată durata de viaţă a maşinii

Aici este, de fapt, interesul Apple: realizarea de profituri foarte mari prin regândirea surselor de venit dintr-o anumită industrie. În cazul industriei auto, faptul că maşina va conduce singură înseamnă că cele două ore zilnice pot fi dedicate interacţionării cu dispozitivele Apple din maşină. 

Programezi destinaţia, alegi eventual ruta, apoi laşi maşina să conducă. Dar Apple ar dori să stai cu ochii într-un ecran...

Apoi, oamenii ar fi dispuşi să plătească semnificativ mai mult pentru o aplicaţie auto. Astăzi, utilizatorii dispozitivelor mobile Apple cheltuie, în medie, peste 40 de dolari pe an pe aplicaţii. Într-o maşină, aceste venituri s-ar putea mări chiar şi de câteva ori, mai ales dacă aplicaţiile vin ca opţiune la o maşină care ar putea costa peste 40.000$ la lansare. Apple are deja peste 800 de milioane de utilizatori de iTunes, iar implicarea sa în domeniul auto, atât ca producător de maşini, cât şi ca furnizor de tehnologie, ar putea monetiza mult mai bine cel puţin o parte din această bază uriaşă de utilizatori.

9. Dacă intră în domeniul auto, Apple trebuie să construiască sau să cumpere procese şi unităţi de producţie

Deşi apelarea la un terţ precum Magna Steyr, care i-ar putea asambla maşina într-o primă instanţă, este calea cea mai scurtă spre industria auto, realitatea este că nu poţi conta în domeniu până când nu stăpâneşti complet întregul lanţ de producţie. Nu este absolut nicio problemă pentru Apple să construiască uzine de avangardă, doar cu banii din profiturile trimestriale, iar Apple poate face diferenţa aici, mai ales datorită faptului că ar începe de la zero.

BMW construieşte deja maşini din vânt, în uzina-pilot de la Leipzig. Şi e doar la început!

Aşa cum am scris în articolul despre noua uzină BMW, regândirea proceselor de producţie a maşinilor poate scurta dramatic atât durata cât şi costurile producerii unui automobil, fie el şi din materiale considerate exotice în urmă cu câţiva ani (CFRP - plastic ranforsat cu fibră de carbon, de exemplu). Exemplul Tesla, dar mai ales al celor de la BMW cu gama i, ne arată că modul în care sunt produse maşinile poate fi încă revoluţionat din temelii, cu uriaşe economii şi profituri care decurg de aici.

Apple ar putea cumpăra chiar şi Tesla, iar o combinaţie dintre cele două companii ar permite intrarea pe piaţă cu maşini electrice complet autonome chiar mai devreme de 2020. Dacă Elon Musk, proprietarul Tesla, ar dori acest lucru, este o cu totul altă poveste (cele două companii au filosofii de piaţă complet diferite).

10. Maşina Apple nu va fi pe piaţă mai devreme de 2017, dar în 2020 lumea auto nu va mai fi la fel

Chiar dacă va dori să realizeze o maşină proprie, Apple nu va putea să o lanseze mai devreme de finalul lui 2017, iar asta doar în cazul în care ar apela la un subcontractor pentru construirea ei (gen Magna Steyr). Spre deosebire de computere şi telefoane, realizarea unui automobil este mult mai atent controlată şi restricţiile care ţin de siguranţă şi protecţia mediului sunt mult mai numeroase. De asemenea, ciclurile de producţie sunt mult mai lungi, o generaţie a unui model durând 7-8 ani, nu 18 luni ca în cazul unui telefon. 

Mulţi şi-au imaginat deja cum ar arăta produsul final din proiectul Titan (cum ar fi Franco Grassi, mai sus). Sperăm că nu ca un mouse...

Dar intrarea Google, Apple şi Tesla pe terenul fabricanţilor de automobile va schimba pentru totdeauna lumea auto aşa cum o cunoaştem acum. Singurii care au reacţionat pe măsura ambiţiilor futriste ale companiilor IT sunt cei de la BMW (în domeniul maşinilor electrice regândite de la zero) şi Volvo (în domeniul siguranţei auto), ceilalţi având încă de recuperat teren, deşi o fac şi ei rapid. Cantităţile uriaşe de bani aflate la îndemâna companiilor IT înseamnă însă şi o scalabilitate foarte rapidă a noilor soluţii tehnologice, ceea ce va duce la adoptarea mult mai rapidă a maşinilor electrice şi a celor autonome, în cazul în care giganţii IT decid, în final, să investească masiv în lumea auto.

Aşadar, la orizontul anilor 2020 vom vedea deja pe străzi maşini autonome produse în serie, cu propulsie electrică, în care şoferul şi pasagerii vor fi mai preocupaţi cu dispozitivele lor electronice decât cu condusul şi privitul celorlalte maşini blocate în traficul urban. Dar noi am mai scris deja despre asta...

Voi ce aţi dori de la viitorul iCar?

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.