Un român a contribuit la inventarea bateriilor... lichide pentru maşinile electrice!

Mihai Duduţă şi Bryan Ho, studenţi la MIT, au venit cu ideea revolţionară a bateriilor în formă lichidă pentru maşinile electrice. Adică este posibil să încarci bateria la pompă, ca un rezervor obişnuit de combustibil! Iată despre ce este vorba.

Un român a contribuit la inventarea bateriilor... lichide pentru maşinile electrice! Un român a contribuit la inventarea bateriilor... lichide pentru maşinile electrice!

O echipă formată din studenţii Mihai Duduţă şi Bryan Ho, împreună cu profesorii W. Craig Carter şi Yet-Ming Chiang, de la MIT, au publicat recent un articol în prestigioasa revistă ştiinţifică "Advanced Energy Materials", care a atras atenţia prin ideea inedită care poate fi aplicată în domeniul maşinilor electrice.

Este vorba de o nouă metodă inovatoare de "împachetare" a componentelor bateriilor. Practic, electrozii pozitiv şi negativ (catodul şi anodul) sunt compuşi din particule suspendate într-un lichid electrolitic. De fapt, în două tipuri de astfel de lichide, care sunt pompate prin sisteme separate de o membrană-filtru. Principiul este simplu: la fel ca în cazul nisipului, deşi vorbim de particule solide, se obţine, de fapt, un "lichid" care poate fi pompat datorită dimensiunilor foarte mici ale particulelor din care este format.

Ideea a fost denumită "semi-solid flow cell" (celulă de curgere semi-fluidă), iar tehnologia ar putea însemna un mare pas pentru industria maşinilor electrice - practic, astfel ar fi posibilă reîncărcarea bateriilor într-un mod similar cu alimentarea motoarelor convenţionale la pompă. Sau s-ar putea schimba rapid "rezervoarele" cu lichid electrolitic, la fel ca în cazul schimbării unui cauciuc.

O particularitate a acestei tehnologii este separarea celor două funcţii ale bateriei: stocarea energiei pentru momentul în care este nevoie de ea, respectiv utilizarea energiei pentru alimentarea motorului electric. Astfel, bateriile pot fi concepute într-un mod mai eficient faţă de soluţiile actuale de stocare, considerate prea scumpe şi care pun probleme de gabarit şi greutate.

Ideea "bateriilor lichide" nu este nouă, însă, până acum, se foloseau lichide cu o foarte mică densitate energetică, prin urmare erau necesare spaţii de stocare mari. Echipa din care face parte şi românul Mihai Duduţă a reuşit să rezolve problema, prin folosirea ideii "semi-solid flow batteries", care oferă de 10 ori mai multă densitate energetică, iar costurile faţă de bateriile litiu-ion convenţionale sunt mult reduse.

Beneficiind de fonduri din partea Departamentului de Apărare american, al Agenţiei de Cercetare Avansată, dar şi din surse private, echipa de cercetători şi-a stabilit ca obiectiv ca, în termen de trei ani, să reuşească să producă un prototip funcţional pentu un sistem de propulsie care să înlocuiască actualele sisteme de pe maşinile electrice convenţionale.

Aşadar, s-ar putea ca, datorită echipei din care face parte şi românul Mihai Duduţă, până la finalul acestui deceniu maşinile electrice să devină, cu adevărat, alternativa accesibilă la actualele maşini cu motoare convenţionale.

Ca o mică glumă, datorită aspectului lichidului electrolitic inventat de cercetătorii de la MIT, profesorul Yet-Ming Chiang a botezat acest lichid "brutul Cambridge": "arată ca petrolul brut şi, în viitor, va putea alimenta maşinile la fel cum o face acum petrolul".

CREDEŢI CĂ ACEASTA ESTE SOLUŢIA PENTRU VIITORUL MAŞINILOR ELECTRICE?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.