Vechea problemă a României ne-a suflat de sub nas o investiţie Daimler de 500 de milioane de euro

Pierderea uzinei Daimler este considerată a fi unul dintre cele mai mari sau poate chiar cel mai mare eşec al României din ultimii ani,

Vechea problemă a României ne-a suflat de sub nas o investiţie Daimler de 500 de milioane de euro Vechea problemă a României ne-a suflat de sub nas o investiţie Daimler de 500 de milioane de euro

 


La o lună de când ministrul economiei Costin Borc şi Markus Schafer, şeful producţiei Mercedes-Benz, îşi dădeau mâna peste o cutie de viteze asamblată în Sebeş, Daimler a anunţat că a ales Polonia şi nu România pentru o investiţie de 500 mil. euro şi Ungaria pentru o extindere evaluată la 600 mil. euro. Ministrul Borc ratează astfel „şansa de a rămâne în istorie“ cu atragerea unei investiţii strategice în economie.

Pierderea investiţiei de 500 mil. euro într-o nouă uzină de motoare în favoarea Poloniei este considerată a fi unul dintre cele mai mari sau poate chiar cel mai mare eşec al României din ultimii ani, în con­textul în care aceasta ar fi însemnat 1.500 de noi locuri de muncă şi exporturi anuale de peste 1 mld. euro.

ZF a cerut la Guvern şi la Ministerul Economiei o reac­ţie cu privire la această decizie a Daimler, în con­textul în care, potrivit informaţiilor din industrie, nego­cierile au fost conduse de Costin Borc, vice­pre­mier şi ministru al economiei în guvernul tehno­crat con­dus de Dacian Cioloş.

Potrivit reprezentanţilor Ministerului Economiei, în cadrul discuţiilor „partea română şi-a arătat deschis şi transparent dorinţa de a dezvolta concret, în con­tinuare, colaborarea cu Daimler, folosind instrumente pre­cum ajutor de stat, facilitarea negocierilor cu co­muni­tăţile locale, facilităţi pentru personalul anga­jat“.

„După investiţia în uzina Mercedes-Benz care s-a dus la Kecskemet, construcţia fabricii de motoare în Polonia este al doilea eşec al strategiei autorităţilor române cu privire la atragerea unui producător german în ţară“, a spus Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Ro­mânia (ACAROM). El spune că decizia de a merge în Polonia a fost determinată de trei factori principali, printre care infrastructura, sau mai degrabă lipsa ei din România, lipsa argumentelor concrete din partea guvernului şi lipsa unei decizii, timp de cinci ani de zile, cu privire la învăţământul profesional.



Daimler AG, compania care deţine brandul Mercedes-Benz, a anunţat ieri oficial că va investi 500 mil. euro în construcţia unei noi uzine de motoare în Po­lonia. În cursă pentru această uzină era şi România, unde la Sebeş Daimler produce prin compania locală Star Transmission cutii de viteze. Aceasta putea fi cea mai mare investiţie din România în ultimii ani şi  ar fi asi­gurat 1.500 de noi locuri de muncă bine plătite.

„Se discută de cinci ani de zile de învăţământ pro­fe­sional, dual şi de atunci am rămas cu două-trei insule de referinţă - s-a făcut la Braşov de către Schaeffer, la Mioveni s-a mai făcut o clasă de şcoală profesională, însă de ce nu se extinde treaba aceasta? Când? Sun­tem în mai şi nu vedem nimic pentru anul şcolar 2016-2017. Formarea profesională este un capitol ex­trem de im­portant. Aceste companii nu-şi permit acum să in­ves­tească şi în şcoli profesionale“, a sub­li­niat Constantin Stroe. Spre exemplu, în Sebeş şomajul se apropie de zero, iar companiile sunt nevoite să aducă angajaţi inclusiv din judeţele apropriate, lucru ce presupune costuri suplimentare cu logistica.

La începutul lunii aprilie Costin Borc declara în cadrul deschiderii noii fabrici de cutii de viteze a Daimler de la Sebeş faptul că „investiţiile străine repre­zintă o prioritate pentru Guvernul României şi implicit pentru mandatul meu ca ministru al eco­nomiei. La rândul ei, România este o soluţie pentru investitori“. Pentru Daimler însă soluţia a fost Polonia.

Pe de altă parte, la fel ca în 2014 când a fost demarat proiectul de 300 mil. euro, nu exista o autostradă fără întreruperi între Sebeş şi Sibiu, iar promisiunea guvernului de atunci, condus de Victor Ponta, de a avea o autostradă până la Nădlac nu s-a concretizat. 

Polonezii se lăudau deja de săptămâna trecută cu faptul că Mercedes-Benz va investi într-o uzină, potrivit publicaţiei Rzeczpospolita, nemţii fiind interesaţi să construiască noua fabrică în oraşul Jawor, din Silezia Inferioară, Polonia.

În Ungaria, la Kecskemet, nemţii au anunţat un plan suplimentar pentru a extinde uzina de vehicule în urma unei investiţii de 600 mil. euro. România a pier­dut în 2008 investiţia în favoarea Ungariei la acea vreme, din cauza lipsei unui plan concret pentru a dez­­volta infrastructura rutieră şi de a construi autostrăzi, dar şi de specula imobiliară cu terenuri, potrivit presei de la acea vreme. Pe de altă parte, acum Merce­des-Benz produce în Ungaria 180.000 de maşini anual şi vrea să ajungă la 300.000. Valoarea maşinilor produse acolo fiind de peste 9 mld. euro, dublu com­pa­ra­tiv cu Dacia.



Markus Schaefer, membru în consiliul de ad­mi­nis­tra­ţie al Mercedes-Benz Cars şi supply chain manager de­clara la începutul lunii aprilie, în cadrul eve­ni­men­tului de inauguare a investiţiei de 300 mil. euro în ex­tin­derea fabricii de transmisii că la Sebeş vor fi dez­vol­ta­te noi proiecte ce ţin de trenul de rulare, ceea ce poate însemna atât componente, cât şi motoare.

În condiţiile în care doar cu transmisiile automate cu cinci şi şapte trepte, Star Transmission a ajuns în top 10 exportatori ai României anul trecut, pe poziţia a zecea, cu noua cutie cu nouă trepte, care în viitor se va regăsi pe cel puţin 80% din maşinile produse dar şi cu motoare, Daimler ar putea ajunge chiar cel mai mare exportator, depăşind Automobile Dacia, care trimite la export maşini, cutii de viteze şi motoare în valoare de peste 4,5 miliarde de euro anual.

Potrivit lui Falk Pruscha, director general Star Transmission şi Star Assembly, compania locală a Daimler poate trece în acest an de pragul de un miliard de euro, în condiţiile în care de la un singur schimb în prezent, până la finalul anului noua cutie 9G-Tronic va fi produsă în trei schimburi.


Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.