Tehnologiile ecologice au un revers al medaliei

Autor: Oraan Mărculescu 09 mai 2008 Opinii

Toyota Prius este prea silenţioasă?Accidentul a fost unul clasic, datorat neatenţiei: băiatul de 8 ani a virat brusc bicicleta, fără să se asigure şi s-a trezit pe parbrizul maşinii Toyota Prius din spate. Dacă ar fi fost vorba de altă maşină, cel mai probabil incidentul ar fi trecut neobservat pe plan mondial. Însă mama băiatului a ţinut să acuze maşina: a fost prea silenţioasă şi nu l-a avertizat din timp pe copilul neatent. De aici, o mini-campanie de presă (în stilul "Breaking News" la CNN, de exemplu), cu implicarea mai multor persoane, printre care şi nevăzătorii – pentru care, într-adevăr, zgomotele din mediul înconjurător sunt foarte importante pentru ghidare.

Nu s-a ajuns până la arderea pe rug a maşinii (deşi în America este posibil orice), dar subiectul vine pe fondul unor mai vechi dispute referitor la maşinile PREA silenţioase – există chiar şi un proiect de lege care ar trebui să oblige maşinile propulsate de baterii să emită un minim de zgomot. Toyota încă nu a luat o poziţie oficială, dar nu credem că vrea să rişte un minus de imagine. Urmează oare o rechemare în service a modelelor Prius pentru montarea unor difuzoare exterioare suplimentare?! Sau o evoluţie a businessului în domeniul car audio?

Acest episod îl putem integra în serialul "ce vor clienţii de la maşini în zilele noastre?". Silenţiozitatea este un factor important în confortul pe care clienţii îl vor, dar iată că, dacă tinde la zero, devine o problemă. La fel se întâmplă şi cu asistarea electronică a subsistemelor maşinilor – sunt multe acuzaţii referitor la siguranţa prea scăzută a electronicii, pe lângă criticile la adresa limitării senzaţiilor în conducere. De asemenea, oricât de benefice par multiplele gadgeturi de la bordul unei maşini, apar legi care limitează utilizarea acestora în condus, deoarece periclitează siguranţa rutieră.

Bioetanolul E85 - un combustibil Toyota Prius este, probabil, cea mai cunoscută maşină puţin poluantă pe plan mondial, iar în America de Nord a devnit un adevărat vârf de lance în lupta împotriva poluării. În America de Sud, însă, ecologia a devenit sinonimă cu biocombustibilii, în special bioetanolul E85, pentru care din ce în ce mai mulţi constructori realizează motoare special adaptate. Biocombustibilii încep să prindă teren şi în America de Nord, spre disperarea celor de la Mercedes şi VW, care îşi văd serios ameninţate planurile de promovare a propulsoarelor diesel curate.

Dar şi aici a apărut recent o surpriză: Banca Mondială avertizează că va urma o criză alimentară fără precedent, datorită deturnării terenurilor agricole în favoarea culturilor destinate biocombustibililor. Planul lui Bush, de a depinde cât mai puţin de petrolul extern pentru alimentarea maşinilor americanilor, a făcut deja ca un sfert din producţia de porumb să fie destinată biocombustibililor, iar ecologiştii se tem că urmează despăduriri masive, pentru obţinerea mai multor terenuri arabile, cu implicaţii directe în degradarea naturii.

În plus, mai multe studii arată că biocombustibilii nu sunt neapărat mai puţin poluanţi decât benzina şi dieselul convenţionale, singurul avantaj fiind că emisiile de CO2 din biocombustibili nu sunt chiar atât de "rele" precum cele provenite din combustibilii fosili. Nici alimentarea cu hidrogen nu este văzută cu ochi buni – dacă săpăm ceva mai mult, ajungem la concluzia că eforturile de obţinere a hidrogenului pentru combustie sunt atât costisitoare, cât şi poluante.

Se pare că există câte un revers al medaliei pentru toate soluţiile tehnologice în care companiile investesc miliarde de euro. Întrebarea este dacă aceste părţi negative sunt reale sau ţin mai mult de capacitatea redusă de adaptare a oamenilor la evoluţia tehnologică? Este adevărat, nu putem scoate din ecuaţie politica şi principiile economice, care influenţează extrem de mult direcţiile de dezvoltare a automobilului.

Totuşi, majoritatea celor care vor maşini rămân tributari conceptului clasic al automobilului: o cutie pe patru roţi, care are volan şi motor pe benzină/motorină. Iar dacă este ieftină, cu atât mai bine – astfel se explică şi succesul maşinii naţionale Dacia Logan (în curând şi cu facelift!).

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide