Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster?

Testul realizat de olandezi cu Duster 4x2 şi, mai ales, concluzia acestora că SUV-ul low-cost poate reprezenta un pericol seamănă cu o campanie anti-Duster. De ce oare?

Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster? Cât de uşor este să denigrezi Dacia Duster?

Probabil la ora la care citiţi aceste rânduri aţi aflat de recentul test cu Duster al olandezilor de la publicaţia ANWB, în urma căruia au concluzionat că Duster 4x2, neechipat cu ESP, poate să se răstoarne în unele situaţii.

De fapt, era de aşteptat să apară şi ceva negativ în condiţiile în care despre cel mai ieftin SUV din lume se aude doar că are un succes nebun la vânzare. Întrebarea este dacă această concluzie negativă este adevărată sau e doar o campanie de denigrare.

Să urmărim ceva mai atent filmarea olandezilor. De la secunda 0:35, unde Duster 4x2 "intră în scenă" cu încetinitorul. Textul de pe imagine face puţin dificil de observat, dar se vede că maşina intră în cadru cu roata spate dreapta ridicată deja! Ceea ce înseamnă că Duster 4x2 este deja dezechilibrat înainte de a ajunge la jaloane.

Duster 4x2 intra in cadru deja evitand un obstacol, roata spate dreapta fiind putin ridicata

Faptul că Duster 4x2 are punte spate rigidă, corelat cu o greutate şi o inerţie mai mare a caroseriei, dar şi o suspensie mai moale decât la Logan, nu exclude posibilitatea ca, la manevre bruşte, roţile maşinii să piardă contactul cu solul. În cazul nostru, maşina intră în cadru când deja efectuează o manevră de evitare, de aceea se observă şi un mic derapaj.

După care se schimbă brusc direcţia de deplasare, ceea ce "aruncă" spatele spre dreapta (secunda 0:38). Ridicarea de la sol a roţii din stânga spate este normală, dată fiind viteza mare şi manevra bruscă - acelaşi lucru s-ar întâmpla cu orice SUV având concepţie asemănătoare pentru puntea spate.

In momentul in care este schimbata din nou directia, roata spate stanga se ridica putin

În mod normal, din cauza fricii, un şofer ar sări deja pe frâne, pentru a încetini maşina. Este adevărat, un efect ar fi descărcarea punţii spate, pentru că maşina are tendinţa să se aplece spre înainte, ceea ce ar putea duce la o desprindere mai accentuată a roţii spate stânga de la sol - dar decelerarea ar fi rapidă, iar situaţia tensionată s-ar dezamorsa repede.

În cazul de faţă, cel de la volan nu a frânat, deşi era deja clar că maşina nu mai poate continua traiectoria prin ultimul culoar de jaloane. În plus, virarea bruscă în condiţiile respective (când deja maşina era foarte dezechilibrată) mă miră că nu a făcut Duster-ul să se ridice şi mai mult pe două roţi - momentul de la secunda 0:47 este punctul culminant.

In final, cand masina este deja foarte dezechilibrata, virarea brusca face ambele roti din dreapta sa se ridice

Când este schimbat cadrul, cu Duster-ul filmat din faţă, se vede clar cum maşina "ţopăie", din cauza suspensiei suple, gândită pentru teren accidentat. Iar o astfel de "ţopăială" în lateral ar putea duce la răsturnarea multor maşini, nu neapărat SUV-uri. Duster, însă, nu s-a răsturnat, demonstrând că a fost conceput inteligent.

Topaiala in lateral ar putea duce la rasturnare in cazul altor masini si SUV-uri

Există riscul ca Duster 4x2 să se răstoarne în cazul manevrelor bruşte, în anumite situaţii? Bineînţeles. Este un lucru valabil şi pentru Duster 4x4. Este un lucru valabil pentru orice alt SUV - dacă vrei neapărat, poţi pune cu roţile în sus chiar şi un BMW X6 M în condiţiile date, de ce nu?!

Însă, în realitate, vorbim de un risc foarte redus. Am condus atât Duster 4x4, cu ESP, cât şi Duster 4x2, fără ESP. Diferenţele în materie de manevrabilitate şi comportament sunt minime, aproape insesizabile pentru un şofer obişnuit, care conduce maşina în condiţii normale.

Ar fi de menţionat fenomenul puternic de pompaj la frânarea de urgenţă la viteză mare, pe autostradă. Direcţia nu este foarte fermă, iar suspensiile sunt moi, aşa încât dacă te arunci pe frâne la 140 km/h îţi cam trebuie stăpânire de sine. Iar virajele strânse nu trebuie luate în forţă, deoarece caracterul subvirator este pronunţat. Mă rog, mă adresez celor care aplică minimele reguli de bun simţ la volan.

În concluzie, este foarte uşor să denigrezi sau chiar să încerci să demonstrezi că Duster e o maşină proastă. Eu, de exemplu, nu m-am dat în lături să recunosc faptul că are un design destul de nereuşit (am început să mă obişnuiesc acum, dar nu e o maşină care să îmi placă vizual) sau că interiorul are un nivel al calităţii cam scăzut, mai ales în comparaţie cu alte SUV-uri compacte moderne.

Se mai pot critica destule alte detalii, dar, dacă aducem în ecuaţie politica de preţuri şi, mai ales, capacităţile de trecere, Duster este un all-rounder foarte accesibil şi foarte bine conceput pentru România. Deocamdată nu pot spune că mă număr printre potenţialii clienţi, dar n-ar fi exclus să renunţ la Jimny-ul meu în viitorul apropiat pentru un model Duster. Ar fi o alegere pur şi simplu pragmatică.

Cât despre olandezi, nu mă voi grăbi să îi acuz de rea-voinţă sau că au vrut cu tot dinadinsul să răstoarne Duster-ul. Consider că maşina s-a comportat normal în condiţiile date, iar, o dată cu adoptarea ESP-ului standard pe toate versiunile de motorizare, concluziile acestui test nu vor mai conta.

Aştept cu nerăbdare şi alte încercări de acest fel ale altor publicaţii sau organisme naţionale. Ale căror concluzii nu cred că vor fi de natură să stopeze fluxul de trailere cu Dustere spre Europa de Vest. Rămâne, totuşi, să vedem în curând cum stă cu fiabilitatea Dusterul. Dar aş paria pe "no problem", şi în acest caz.

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.