Cum ar trebui să ne alegem maşina

Dintre zecile de mii de comentarii primite până acum pe blog, cel mai des se repetă această întrebare obsesivă: "Am X euro. Ce maşină să îmi iau de banii ăştia?", unde X variază de obicei de la 40.000 şi coboară incredibil până la 600 de euro.

Cum ar trebui să ne alegem maşina Cum ar trebui să ne alegem maşina

www.buhnici.ro - informaţie gratis despre lucrurile care contează

Pe locul doi sunt comentariile din categoria datoriilor la telefon. Acestea sunt însă aproape hazlii, dacă nu ar fi semnele clare ale unei inconştienţe colective. Dar să revenim.

Deşi sună la mintea preşcolarului, cumpărarea unei maşini nu este acelaşi lucru cu achiziţia cartofilor, dar chiar şi pentru tuberculi trebuie să te străduieşti două minute. "Câţi cartofi îmi daţi de zece lei?" Întrebarea va aduce cu siguranţă o cantitate proporţională de satisfacţie sub formă de tocană, cartofi prăjiţi sau piure.

Problema este că, la un preţ de un leu per kilogram, te vei alege cu prea mulţi cartofi în plasă. Deasemenea, trebuie să alegi şi un soi potrivit, în funcţie de mâncarea pe care ai de gând să o găteşti, dacă eşti gurmand. Am deviat înspre bucătărie, însă cam aceasta este ideea.

Nu te poţi duce la vânzător şi să îi ceri pur şi simplu o maşină de 7.000 de euro, iar apoi să te aştepţi la un răspuns corect şi convingător. De banii aceştia poţi alege zeci de automobile atât de diferite, încât vei uita după primele cinci de ce te-ai apucat să îţi cauţi maşină.

Dialogul, deşi laconic şi puţin stupid, dintre vânzător şi clientul acelui Renault Megane Estate din reclama de la TV, este cel mai bun exemplu pentru cum să NU îţi alegi maşina. Insistenţa şi bunăvoinţa omului din reprezentanţă se loveşte ca de colţul mesei când vine vorba de gustul pentru maşini al bărbatului pasionat de frumos, dar absolut cretin la capitolul investiţii şi economii personale.

"Pentru că îmi place" nu are nici o legătură cu felul în care ar trebui să începem să ne alegem maşinile.

E plină oferta locală de maşini puţini rulate cu motoarel diesel, spre exemplu. Multe din categoria de preţ intermediară către premium chiar. Unele anunţuri sună atât de bine, încât chiar riscă să sperie un client serios.

Arunc o privire pe autopro.ro pentru un exemplu scurt: Mazda 6, 2.0 motorină, din 2007 cu 35.000 de kilometri la bord. 7.000 de euro, predare leasing. Mai sunt 16 rate şi o valoare reziduală de 3.800 de euro. Mi-e clar din start că va sta mult şi bine până să se dea, pentru că, deşi nu avantajează vânzătorul, nici pe un cumpărătorul cu banii în buzunar nu are cum să îl convingă.

"De ce renunţă la ea? O fi lovită? O fi având defecete ascunse?" Bunul simţ îţi spune imediat că, după doi-trei ani de folosinţă, maşina ar fi trebuit să aibă mai mulţi kilometri şi, chiar după ce te-ai convinge că maşina este în regulă, nu poţi să nu te miri cât de scumpă şi semi-inutilă a fost achiziţia ei iniţială.

Dacă fostul proprietar a plătit vreo 20.000 de euro până acum sub formă de rate, înseamnă că a cotizat aşadar 0,5 euro pentru fiecare kilometru de folosinţă, la care trebuie adăugate, însă, costuri aproape egale cu carburantul, reviziile anuale, spălatul etc. De banii aceştia mergea cu cele mai scumpe taxiuri de lux la un preţ de 3,9 lei/km, fără să se streseze de zgârieturi, parcări, alcoolemie...

Diferenţa între copii şi bărbaţi este, aşadar, preţul jucăriilor. Vremurile pretind însă mai multă chibzuinţă de la capul familiei.

Data viitoare îţi arăt cum faci să îţi iei maşina potrivită, fără să intri în faliment personal.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.