Cum ar trebui să ne alegem maşina - sfaturi (I)

Trebuie neapărat să îmi placă. Este prima regula şi cea mai importantă pe care o aplic atunci când îmi aleg maşina. Ce urmează apoi devine un război între dorinţă şi putinţă în care arbitrează necesităţile reale.

Cum ar trebui să ne alegem maşina - sfaturi (I) Cum ar trebui să ne alegem maşina - sfaturi (I)

www.buhnici.ro - informaţie gratis despre lucrurile care contează

Şi da, trebuie neapărat să fie frumoasă ca să te reprezinte. E o decizie subiectivă, pentru că suntem cu toţii diferiţi, ca să parafrazez o reclamă la mobilă. E şi normal, pentru că nici sub comunism nu suportam toţi să avem Dacia 1310TX.

Tata, spre exemplu a dat prin 1987 economiile familiei pe un Volkswagen 1600 roşu, care făcea pană cel puţin o dată la fiecare drum către mare sau la ţară. Avea 22 de ani la achiziţie dar arăta superb.

Însă a fost şi el nevoit să renunţe la frumoasa catastrofă mecanică şi să cumpere ce era şi util şi disponibil. Adică şi-a luat şi el Dacii pentru următorii 30 de ani.

Nu spun să ne luăm toţi Sandero de 50 de cai putere, cum spunea unul dintre cititori, deşi sunt decizia economică cea mai rentabilă. În nici un caz, însă, cea mai scumpă maşină pe care o poţi achita cu un credit baban. De fapt, nu trebuie să pleci deloc de la bani. Deşi pare ilogic. Nu propovăduiesc credinţa în maşina unică, ci în maşina care ţi se potriveşte. Indiferent de marcă.

Mai întâi trebuie să ştii exact ce vei face cu automobilul proprietate personală.

Să o luăm cu liniuţă:

- Câţi oameni ar trebui să încapă în mod frecvent?

Pentru că, dacă eşti tânăr şi nu ai încă gânduri de însurătoare cu copii, o maşină în două uşi este soluţia perfectă (Mazda2, VW Polo, Smart etc.). Iar cele două portiere pentru locurile din spate sunt, de asemenea, o cheltuială semi-inutilă dacă vrei să tai din costuri. Asta dacă nu cumva transporţi zilnic două bunici bolnave sau încă trei prieteni către locul de muncă (adică eşti atât de cool încât faci "car-pooling").

Pentru asta e suficientă o compactă sau chiar o maşină mică (Sandero, Golf, Mazda3, Megane Bicorp, Honda Jazz). La cum văd eu traficul zilnic, 90% dintre maşinile din oraş au un singur ocupant, adică un şofer comod, care confundă maşina cu umbrela şi are ceva împotriva mersului pe jos. Ceea ce nu e OK deloc.

Dacă sunteţi unul dintre ei, mai bine vă luaţi scuter sau abonament RATB/Metrorex. Ca mine. Mult mai ieftin pe termen scurt, mediu şi lung. Strict pentru oraş, pe locul întâi va rămâne transportul în comun. Şi nu vă mai plângeţi.

Avem 1.000 de Mercedes Citaro noi la RATB, trenuri de metrou noi Bombardier, reţeaua de tramvai este aproape toată renovată. Nu vă mai plângeţi nici de viteza lor. Nu o să vă dau exemplu tramvaiul 41 din Bucureşti. care bate orice alt mijloc de transport pe traseul său, plecaţi doar mai repede de acasă cu 15 minute şi economisiţi multe sute de lei pe lună, cheltuieli cu maşina proprie în traficul urban.

- Ce vei transporta cu maşina?

Dacă nu ai doi câini, bagajele pentru doi copii sau un contrabas, nu te mai stresa cu spaţiul. Dacă totuşi ai, e bun un break (Logan MCV, Megane Estate, Octavia Tourer, Superb Combi este un vis).

Altfel, faptul că vei mai duce din an în Paşti un dulap sau nu ştiu ce cutii uriaşe nu ar trebui să te preocupe. Mai nou, toate produsele mari se livrează la domiciliu sau poţi rezolva chestiunea chiar şi cu 100 de lei. Anunţuri cu "transport orice" sunt peste tot. Mai bine dai bani mai puţini pe maşină şi achiţi de câteva ori pe an câte 100-200 de lei pentru transportul de marfă cu o maşină pentru care nu te stresezi de zgârieturi, spaţiu, amenzi.

- Unde foloseşti maşina?

Dacă stai într-o zonă rezidenţială aflată într-un perpetuu şantier sau la munte/pădure, e o idee bună un SUV compact (Duster, Qashqai, Yeti, Tiguan, Q5, X1 etc.). Mai mare de atât, doar pentru orgolii pe măsură. X5 sau X6, Q7, Touareg, Range Rover sunt maşini care se simt mai în largul lor la 200 kmh pe autostradă în loc de o aventură pe hârtoape. Rămân nişte garsoniere de lux pe patru roţi care spun despre proprietar că are cu ce. Dacă într-adevăr chiar are...

Data viitoare vă spun câte ceva despre celelalte categorii de maşini.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.