Dacia, Ford, Băsescu şi FMI - perspective

-25% la bugetari, -15% la pensionari şi şomeri, plus alte minusuri, nu sunt veşti bune pentru nici un cetăţean român. În schimb Ford şi Dacia Renault vor privi din alt unghi situaţia.

Dacia, Ford, Băsescu şi FMI - perspective Dacia, Ford, Băsescu şi FMI - perspective

Cu siguranţă, în aceste zile aţi avut televizorul comutat pe dezbaterile despre pericolul de a deveni "a doua Grecie" şi apelurile pe care Preşedintele le face la solidaritate. Unitate naţională care se va manifesta într-un fel de "şomaj tehnic" lucrativ pentru toţi bugetarii şi un -15% la şomeri şi la "magnaţii" pensionari, plus alte mici propriri pe ici pe colo. Dar, în ciuda frustrărilor, nu vom dezbate efectele sociale ale tsunamiului lansat de intervenţia FMI, ci cele de pe piaţa auto.

Ca să fim sinceri, va fi cam jale, pentru că o reducere atât de dramatică a puterii de cumpărare pentru procent semnificativ al populaţiei se va perpetua asupra întregii societăţi (cei de la privat care îşi râd în barbă, sunt cam naivi crezând că nu vor fi afectaţi). Piaţa auto este şi aşa foarte anemică, datorită crizei, dar şi datorită "boom-ului" din anii precedenţi care acum ne arată şi cealaltă parte a versantului. Deci o astfel de castrarea a veniturilor nu va fi de bun augur pentru cei care vând maşini în România, asta este clar.

Dar există şi un plin de un deget (de sugar) al paharului. Dacă rămân aceste măsuri şi nu se umblă la taxe (nici nu ştim la ce să ne mai aşteptăm de la aleşii care taie în carne vie pentru a acoperi interesul propriu) vor exista două entităţi care nu vor deplânge prea mult situaţia economică a României: Dacia, în speţă Renault, şi Ford. Degringolada economică în care va intra România va aduce exact ce îşi doreşte un exportator, forţă de muncă (mai) ieftină şi un leu mai slab în raport cu euro.

Constructorii japonezi se roagă în fiecare noapte la deprecierea yenului - şi chiar intervin subtil pe lângă instituţiile financiare - pentru a deveni mai competitivi pe pieţele străine, în timp ce ai noştri guvernanţi le vor face cadou companiilor producătoare automobile din România mediul ideal (repet dacă vor rămâne aşa taxele). Ecuaţia este simplă, dacă leul scade, cu euro obţinuţi din afară poţi să cumperi mai mulţi lei, să îţi plăteşti angajaţii şi furnizorii şi să îţi rămână mai mulţi euro ţie, iar "impertinenţii" sindicalişti vor cere măriri de salariu doar cu jumătate de gură văzând că ţara arde. Ba chiar actualizările salariale ale angajaţilor vor trage spre zona cu minus, că doar toată lumea suferă, nu?

Piaţa auto internă? Pentru Dacia deja nu mai este principala piaţă de desfacere (deşi la Dacia va avea un efect imediat în vânzările autohtone, dar Renault a pregătit bine intrarea pe alte pieţe) şi nici Ford nu produce pentru români, modelele fabricate urmând să fie exportate în Vest, mai ales B-Max. Acordaţi-mi, vă rog, premisa că lucrurile vor ieşi aşa cum vor guvernanţii, şi cum le-au anunţat acum, adică poporul va accepta fără să crâcnească derogările de la un trai decent. Pentru că, altfel, un mediu turbulent social şi economic nu va mai fi o fundaţie solidă de a face predicţii asupra exportatorilor români din orice domeniu. Mulţumim Preşedintelui şi Guvernului Boc pentru că am început să căutăm jumătatea goală a unui pahar cu pelin.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.