De ce urâm noi Dacia

Puşi în faţa unei maşini fără logo pe ea, expusă într-un mall, britanicii cască ochii mari a surprindere atunci când îi află preţul, având în vedere dotările şi calitatea percepută a asamblării din maşina pe care tocmai au pipăit-o. Habar n-au că este maşina din România cea mai urâtă de români. Şi nici nu le pasă - lor, ca atâtor altor vestici, le place!

De ce urâm noi Dacia De ce urâm noi Dacia

De ce urâm noi Dacia? 

Am făcut un mic experiment - un test video acid la adresa noului venit în cadrul mărcii româneşti. Cum ne-am aşteptat, acesta a despărţit apele în două tabere cu vederi complet diferite. Unii ne-au acuzat că facem reclamă la Dacia. Ceilalţi, că ne batem joc de marca naţională. Interesant.

Cele două tabere sunt - ca de atâtea ori în România - ireconciliabile. Unii, posesori de Logane, consideră că nu există maşină mai bună pe lume raportată la banii daţi pe ea. Mulţi dintre ei sunt abia la prima maşină sau au condus până acum Dacii vechi sau maşini second hand la fel de vechi. Pentru aceştia, faptul de a indica minusurile maşinii naţionale echivalează cu o insultă. Suntem plătiţi de concurenţă, sau ne-am născut în maşini germane, de-aia o criticăm (sau în căruţă, cum plastic se exprima un cititor). Ba încă cineva spunea că nu va mai citi ProMotor, dezamăgit probabil că am făcut mişto de unele dintre neajunsurile ciudate ale noului Logan.

Alţii, îndeosebi cei care au maşini second-hand vechi de 4-5 ani, sau cei care şi-au luat maşini nemţeşti sau ceheşti noi, şi-au râs în barbă. Aceştia privesc cu un dispreţ suveran cumpărătorii de Dacii (şi de maşini franţuzeşti în special), considerând că numai posesorii de un IQ subunitar ar putea da atâţia bani pe o maşină nouă de 10.000 de euro, cu brandul Dacia pe ea. Unii dintre ei s-au bucurat la adresa testului acid, sau, dimpotrivă, au considerat că am spus prea multe lucruri bune despre maşină, drept pentru care suntem nişte vânduţi, nişte sclaveţi care sunt plătiţi să vorbească bine despre „un cazan”.

În fine, sunt şi mulţi alţii, pe care îi salutăm cu această ocazie, care au înţeles ce am vrut noi să facem. Şi o să continuăm.

Totuşi, brandul naţional este detestat atât de cei care nu posedă Dacia, cât şi de mulţi dintre clienţii săi. În România, căci în afară, el s-a impus ca un brand „deştept”, care oferă o mulţime de dotări şi maşini noi spaţioase la preţ de maşini de clasă mini. De ce această diferenţă? De ce urăsc românii Dacia cu atâta vehemenţă, încât peste 80% dintre participanţii la un sondaj pe contul nostru de Facebook au spus că ar prefera o Skoda Rapid cheală (maşină pe care n-au apucat nici măcar s-o pipăie), unei Dacia Logan full-options (cu o listă de dotări mult mai mare decât a Skodei)?

Un motiv ar fi că brandul naţional are în mintea românilor rezonanţe negative, venite de pe timpul când Daciile se stricau mai repede decât le puteam noi repara. Apoi, francezii au venit cu aroganţe, de genul că nu poţi pleca cu jumătate de maşină la tine la finalul programului, sau că eşti plătit atât cât produci. Mai aproape de realitate, i s-a reproşat mărcii că produce maşini care nu au motorizări noi, nu au dotări de siguranţă, nu sunt bine asamblate şi arată ca naiba. Şi nu sunt fiabile. Căruţe, cum ar veni.

Totuşi, priviţi la reacţia britanicilor. Şi a germanilor. Şi a francezilor. Şi a italienilor şi a altora din Vest. Se uită ei la designul maşinii? Noul Logan nu este vreun miss - dar în mod cert nu îi deranjează. Plasticele tari li se par normale dacă le spui cât costă maşina, ba chiar ar da cu 2000-4000 de euro mai mult pe ea fără a li se părea că sunt păcăliţi. Motorizările de acum sunt printre cele mai performante din segment - motor turbo de 900 cmc şi 90 CP, motor turbo de 1.5 litri, ambele cu consumuri medii care le permit să fie numite „motoare ecologice”. În fine, singurul reproş care i se poate aduce pe drept cuvânt Dacia este că nu oferă dotări de siguranţă la nivel similar cu celelalte maşini Renault - deşi Logan şi Sandero s-ar putea să scoată 4 stele la EuroNCAP, datorită ESP-ului în standard.

Comparate, plasticele din Logan şi Skoda Rapid, Peugeot 301, Citroen C-Elysee şi alte maşini situate imediat deasupra Loganului ca preţ (noi le spunem concurenţi aparenţi, pentru că deşi nu sunt concurenţi pentru Logan, publicul tinde să îi compare), sunt similare, cu doar un pic mai bine la maşinile străine. Ţinuta de drum, pe testatealea, este similară sau chiar mai bună la noul Logan. Consumul mediu anunţat este similar! Lista de dotări a unei echipări medii este mai mare la Logan decât la echipările de intrare în gamă ale acestor maşini „low-cost” mai scumpe. Singura, dar absolut singura diferenţă veritabilă este dată de nivelul mai mic de securitate activă şi pasivă din Logan, dar chiar şi acolo ţineţi cont că aveţi 4 airbaguri, ABS şi ESP în standard!

Deci motoare avem, calitatea asamblării este similară, materialele sunt doar puţin mai slabe, dotările sunt mai multe, ţinuta de drum este la fel sau mai bună (am apucat să îi testăm aproape toate maşinile aparent concurente cu cel mai scump Logan)... Şi atunci? Vreun motiv real pentru care să detestăm şi să ne batem joc atât de rău de marca naţională, considerând că tot ce face e prost?

Sincer acum, toate motivele vin din mentalitatea noastră - care se aplică şi în multe alte domenii - conform căreia ceea ce e făcut în Vest e bun, iar ceea ce e făcut în România este câh.

O să facem în lunile care urmează şi alte teste acide cu multe alte maşini. Să vedeţi şi acolo scăpări, ciudăţenii, diferenţe majore între ce spun producătorii că oferă şi ce oferă ei de fapt. Asta nu înseamnă că maşinile respective sunt proaste, tot aşa cum nu înseamnă că noile maşini Dacia sunt proaste.

Asta înseamnă însă că, deşi ne vom focusa mai mult pe ceea ce nu e la locul lui, vă vom oferi suficiente motive să apreciaţi lucrurile cu adevărat bune la respectivele maşini. Acele lucruri care vă fac să daţi banii pe ele, la urma-urmei. Dar şi să ţineţi cont că nu există maşina perfectă.

Iar, în privinţa noului Logan, acestea sunt mult mai multe decât lucrurile rele - fie ele reale, fie ele inventate. Testaţi-l cu mâinile proprii dacă vreţi o maşină nouă de până în 11.000 de euro, şi apoi s-ar putea să ajungeţi chiar să o iubiţi! :)

ps. James May nu e singurul jurnalist auto care şi-ar cumpăra o Dacia. Sunt destui şi în România, şi în afară, care testează zeci de maşini puternice în fiecare an, dar nu se ruşinează să-şi bage banii într-o Dacia. Poate asta mai deschide mintea unora... :)

 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.