Din nou despre fondurile europene pentru autostrăzi

...şi cum vom mai pierde cel puţin un miliard. Asta e povestea noastră cu fondurile europene. Grosul, pentru infrastructură.

Din nou despre fondurile europene pentru autostrăzi Din nou despre fondurile europene pentru autostrăzi

www.buhnici.ro - informaţie gratis despre lucrurile care contează

După ce am văzut în editorialul trecut cum a pierdut România 200 de milioane de euro pentru infrastructură, continuăm.

Sunt multe acronime greu de reţinut în domeniu. Cele mai importante sunt ISPA sau POS-T. Adică programul operaţional sectorial pentru transporturi. Sunt peste cinci miliarde de euro de luat gratis de la Bruxelles pentru autostrăzi, drumuri, poduri, tuneluri, calea ferată.

Dar sunt şi câteva reguli. Regulile spun că nu poţi lua banii decât dacă faci eforturi serioase şi vizibile. Serioase înseamnă că nu îi furi cu japca, vizibile că te ţii serios de treabă. Noi nu şi nu...

De la integrarea în UE ar fi trebuit spre exemplu să depunem proiecte. Adică să le spunem europenilor cam ce am vrea să facem cu banii pe care ni-i oferă, nu ca să îi ajungem din urmă, ci ca măcar să poată ajunge ei la noi pe asfalt fără gropi şi semafoare. Adică măcar pe o autostradă.

Au trecut chiar şi peste jignirea cu Autostrada Transilvania unde le dăm miliarde americanilor pentru o autostrada neconectată la reţeaua europeana şi ne-au acordat miliarde pentru Coridorul IV, adică pentru Nădlac-Constanţa.

Ca să depui proiecte îţi trebuie însă o echipă de oameni verificaţi şi acreditaţi de Comisia Europeană. Îi spune Unitate de Management. La Ministerul Transporturilor acest birou funcţionează abia din 2009 foarte timid, adică a întârziat doi ani. În 2010 nu a apucat să facă mai nimic, adică a depus proiecte pentru cel mult 1% din fondurile alocate. În 2011 rupem recordul şi ajungem la 25%, pe hârtie. Nu e nici o problemă, mai avem încă doi ani pentru restul de 75%.

Primul impuls e să îl înjuri pe şeful Unităţii de Management. La Transporturi e un nene de o blândeţe demnă de un bunic venerabil. Domnul Cucu a supravieţuit sub trei miniştri în ultimii trei ani şi face faţă încă. Nu voi uita niciodată o scenă la care am asistat pe holuri.

Domnul Cucu iese din biroul unui superior clătinându-se. Îl strig din spate şi îl salut. Se opreşte şi zâmbeşte amărât. "Sunteţi cam trist..." "Nu, doar uimit!" "Haideţi, că sunt convins că aţi auzit destule şi le-aţi văzut pe toate.." "Nu, cred că tocmai am mai învăţat ceva. Mereu se găseşte ceva..."

Înapoi în 2007. Boom economic, bugetul explodează de fericire. Ce face Guvernul? Angajează funcţionari şi deschide zeci de şantiere de drumuri cu finanţare de la stat. Nici un euro din fondurile europene, că ne permitem. Aproape nici unul nu s-a inaugurat până azi. Majoritatea rămân în conservare, adică se fură de pe ele ca din codru.

Schema a funcţionat cu brio cât au fost bani. E mai uşor să faci licitaţii trucate pe bani de la buget. Pe fonduri europene e atât de complicat că li se taie cheful rechinilor, aşa că mai bine le lăsăm pentru mai încolo. Şi uite cum a venit criza ca să ne amintim de ele.

Nimic nu e sigur la noi mai mult de un an sau doi. Începem ceva şi vine altul să schimbe mersul. În primul an, primii învaţă cum funcţionează colosul cu picioare de lut pentru ca tocmai când încep să aibă habar, să vină alţii mai deştepţi şi mai bine susţinuţi politic. Nu avem viziunea şi determinarea necesare să ducem ceva la bun sfârşit dincolo de mandatul celui dinaintea noastră. Aşa e şi la Transporturi.

Suntem pedepsiţi cu ctitorii pe care îi merităm. Lecţia istoriei spune că dacă nu împrăştiam aşa uşor bruma de excedent din anii creşterii economice şi ne puneam cu burta pe proiectele finanţate din fonduri europene, nu am fi resimţit nici măcar o zi criza. Nu am fi luat bani de la FMI, nu am fi concediat cu sutele de mii, nu am fi tăiat pensii, salarii, alocaţii.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.