Editoblog – 26 august 2007

Editoblog – 26 august 2007

Autor: Andrei Ştirbu acum 12 ani Opinii

Testul de consum pe care l-am realizat cu două Skoda Roomster a vrut să demonstreze ceva şi, în mare parte, a reuşit: motoarele diesel de cilindree mică sunt o idee bună, dacă mersul economic este mai important decât cel dinamic. Însă poate că lumea este obişnuită mai mult de la Promotor cu maşini performante şi tipe sexy (pe care nu le poţi impresiona cu valoarea mică a consumului, nu-i aşa?!).

Am preferat Roomster în locul Fabiei deoarece în primul caz vorbim de o maşină familistă, cu mult spaţiu pentru pasageri şi bagajele lor, care se pretează mult mai bine la un voiaj lung, precum cel de 700 km pe care l-am parcurs noi, în diferite condiţii de relief şi trafic. Reversul medaliei este aerodinamica slabă a maşinii (datorită formei de van a caroseriei şi a gabaritului acesteia) şi greutatea ei, care, în condiţiile încărcării cu patru persoane şi bagajele aferente, pune la grea încercare un motor de cilindree redusă. Deci suficiente argumente pentru un challenge nu lipsit de interes.

Trecând peste faptul că unele comentarii la acest articol se refereau pur şi simplu la Fabia, deşi Roomster este, practic, un model de sine stătător, au fost şi voci care s-au arătat sceptice în privinţa economiei de carburant şi de bani, mai ales în condiţiile unor compromisuri ca renunţarea la utilizarea aerului condiţionat sau rularea cu viteză mică. Dacă facem o comparaţie între variantele de bază 1,4 TDI Comfort şi 1,4 Comfort pe benzină, rezultă o diferenţă de 1.500 euro în favoarea celei de-a doua motorizări. Dar, dacă facem comparaţia între consumurile lor, motorul diesel are un avantaj de aproape doi litri la suta de kilometri (în condiţiile consumului mediu teoretic).

Astfel, dacă pentru motorizarea diesel au fost suficienţi aproximativ 100 RON pentru un traseu de 700 km, pentru cea pe benzină estimăm că, în condiţiile unui stil de conducere asemănător, suma necesară ar fi fost de peste 150 RON, deci cu 50% mai mult. Făcând un scurt calcul, amortizarea diferenţei de 1.500 euro se face cam după 70.000 kilometri – deci după 100 de drumuri ca acela parcurs de noi. În funcţie de cât de mult călătoriţi, aceste date vă pot ajuta mai mult sau mai puţin. Însă mai trebuie ţinut seama şi de alţi factori, cum ar fi agrementul în conducere al motorizării diesel, perioadele şi costurile de servisare sau nivelul de echipare dorit.

La micul sondaj despre Skoda Roomster au răspuns aproape 1000 de oameni, dintre care 40% consideră că maşina este nereuşită, 30% că e cam ciudată şi restul de 30% că e foarte originală. Teoretic, gusturile nu se discută, însă cei din prima categorie au fost probabil influenţaţi de imaginea mai sobră, promovată în ultimii ani de Skoda, Roomster ieşind foarte mult din canoane. În plus, Roomster 1,4 TDI este mai scump cu aproape 2.000 de euro faţă de Octavia Tour 1,9 TDI – bariera psihologică a preţului îi face pe mulţi să nu mai ia în considerare diferenţa enormă de ordin tehnic între cele două game (Octavia Tour fiind, practic, prima generaţie a Octaviei, apărută acum aproape 10 ani). Însă vorbim de un risc asumat de cei de la Skoda, Roomster având, practic, rolul de a atrage atenţia asupra schimbării de imagine a constructorului ceh.

Pentru săptămâna următoare ne-am concentrat asupra performanţei, dar tot în domeniul maşinilor pentru familiştii atenţi cu bugetul lor. Dacă vreţi să vă bucuraţi de cel puţin 200 CP turbo pentru o sumă de circa 20.000 euro (preţ de bază, fără taxe), însă nu vreţi să renunţaţi la spaţiul pentru familie şi bagaje, există suficiente oferte pe piaţă. Însă vă avertizăm de pe acum că veţi fi tentaţi să mai aruncaţi un ochi la testul cu Skoda ROomste, atunci când va fi pus în discuţie consumul…



Comentarii
Inchide