Editorial

De vreo două luni, vă tot prezentăm vehicule care funcţionează cu motoare hibride sau cu ajutorul combustibililor alternativi, precum este etanolul. Motivele sînt evidente: criza petrolului îşi spune cuvîntul şi, nu peste mulţi ani, mastodonţii cu un consum de 20 la sută vor fi văzuţi doar la muzeu, precum fosilele de dinozauri.

Editorial Editorial
După un an de tatonări, General Motors a anunţat că este gata să înceapă testele cu primul său autovehicul care funcţionează, în totalitate, doar cu curent electric, fără ajutorul combustibililor fosili. Prezentat în urmă cu vreo doi ani, Chevrolet Volt va fi testat începînd din primăvara lui 2008, urmînd să ajungă pe piaţă din 2010, an în care se prefigurează punctul culminant al creşterii preţului la barilul de petrol.

Volt, o maşină cu un nume predestinat, poate funcţiona cu o autonomie de 65 de kilometri, urmînd ca, mai apoi, în mers, bateriile litiu-ion să fie reîncărcate şi să permită o funcţionare prelungită. Aşa că, dacă GM, producătorul numărul unu în lume şi partenerul financiar cel mai puternic pentru majoritatea companiilor petroliere americane, este gata să renunţe la combustibilii tradiţionali, înseamnă că nu departe este vremea cînd benzinăriile vor dispărea pentru a face loc unor prize uriaşe.

Dacă General Motors se pregăteşte de automobilul electric nepoluant, japonezii se află încă în cursa pentru dezvoltarea automobilelor-hibrid. Dovada se află în acest număr de ProMotor, unde Toyota Prius, Maşina Anului în Europa, duelează cu Honda Civic Hybrid, o derivată din Maşina Anului în America. Două hibride fără rezultate ameţitoare la vînzări, aceste modele nu speră să aducă încasări senzaţionale, ci sînt doar declaraţiile de intenţie a doi constructori japonezi foarte puternici.

Dacă GM a călcat pe poteca maşinilor electrice, iar japonezii preferă hibrizii, poate cea mai profitabilă marcă sportivă a lumii, Porsche, se îndreaptă tot către motoare hibride. Primul încercat va fi un Cayenne, urmat în scurt timp de viitorul model cu patru uşi, Panamera. Între timp, mult mai tradiţionalişti, germanii de la Mercedes vor veni, cît de curînd, cu un propulsor DiesOtto. Acesta combină avantajele dieselului (consum mic, cuplu mare) cu ale motorului pe benzină (emisii scăzute, preţ de producere mai mic).

DiesOtto foloseşte drept combustibil benzina, însă cifrele obţinute de motorul cu patru cilindri în linie, de 1,8 litri, sînt remarcabile: 234 CP şi 400 Nm şi un consum mediu de 6 litri la sută. Dacă cifrele de consum sînt de maşină de oraş, performanţele sînt demne de o sportivă cu propulsor V6. Iar primele încercări vor avea loc tocmai cu cea mai mare şi mai luxoasă limuzină de la Mercedes – S Klasse.

Poate că majoritatea constructorilor nu sînt pregătiţi, asemenea General Motors, să renunţe în întregime la combustibilii fosili. Poate că nici măcar GM nu va renunţa în întregime la aceştia (pînă la urmă, din petrol se finanţează şi războaiele şi campaniile electorale ale americanilor). Cu siguranţă însă că nu va mai dura mult pînă ce vor apărea şi alte sisteme alternative de propulsie, care ne vor face viaţa ceva mai uşoară, atmosfera mai nepoluată şi străzile mai libere de decibeli. Eu însă voi duce dorul unui motor V8 turat la maxim, zgomotos şi poluant, dar care produce mai multă adrenalină decît orice aspirator cu roţi pe care se pregătesc să ni-l ofere unii constructori...
Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.