Editorial

Editorial

Autor: Andrei Nan acum 12 ani Opinii

An de an mă duc la Salonul de la Frankfurt cu două sentimente: unul de bucurie, pentru că abia aştept să văd mulţimea de noutăţi, iar altul de groază şi teamă, pentru că ştiu că două zile la acest eveniment echivalează cu mii de cîrcei, bătături în tălpi şi muşchi încordaţi după mii de ture pe la standuri întinse pe vreo 220.000 de metri pătraţi.

Peste 100 de expozanţi din 40 de ţări (inclusiv Dacia şi Romănia), toţi marii constructori plus o sumedenie de ziarişti, dealeri, oameni de marketing sau PR vin la Frankfurt pentru a-şi încorda muşchii cu ajutorul unor noi modele sau pentru a vedea ce mai e nou. Şi anul acesta a fost la fel, doar că, pentru noi, romănii, Frankfurtul a însemnat mult mai mult. Mai întîi a fost conferinţa de presă Renault, programată cu o zi înainte de debutul oficial al salonului. Surpriza a fost mare, pentru că nimeni nu se aştepta să vadă aici cum va arăta noul model de Dacia.

În fapt, ProMotor a apucat să scrie cîte ceva despre acest model încă de acum cîteva luni, cînd Synovate a organizat, în mare secret, un sondaj de opinie la Romexpo, prin care a dorit să afle opinia romănilor despre el. Camuflat sub o siglă Renault, Sandero este un hatchback în cinci uşi, conceput integral în Brazilia pe o platformă de Logan. Dacă unii îl consideră versiune de Logan iar alţii model nou, Sandero este dovada că se poate desena şi o maşină mai ieftină şi mai atrăgătoare, nu doar modele disproporţionate, cu funduri ca de vădană, aşa cum este Loganul.

De anul viitor, cînd Sandero va fi fabricat şi în Romănia, la Mioveni, Dacia va avea o mare problemă, pentru că, pe lîngă capacităţile de producţie momentan insuficiente, se poate trezi cu o canibalizare internă. Ar trebui să fii Stevie Wonder ca să-ţi mai cumperi dizgraţiosul Logan atunci cînd, la acelaşi preţ, îl poţi avea pe mult mai atrăgătorul Sandero. Asta doar dacă mai practici sportul căratului de porc şi al murăturilor la final de an. Dar şi pentru acesta există o cură: breakul.

Al doilea punct de interes de la Frankfurt a fost, pentru Romănia, semnarea contractului de privatizare pentru uzinele din Craiova. Mediatizat excesiv de toate televiziunile de la noi, evenimentul a atras şi o sumedenie de ziarişti străini, fapt care certifică intrarea ţării noastre în lumea bună a constructorilor auto. După Renault şi Ford, nu cred că va mai trece mult timp pînă ce un alt mare constructor va stabili un nou punct de asamblare la noi. Terenuri încă ieftine faţă de restul Europei, facilităţi guvernamentale, mînă de lucru ieftină. Plus o poziţie excelentă, între Vest, Orient şi ţările ex-sovietice, fapt care ar ajuta la reducerea cheltuielilor de transport. Pînă atunci, aşteptăm intrarea în pîine a celor de la Ford, care au anunţat deja că primul model fabricat, din 2008, va fi noua generaţie de Fiesta, model prefaţat de conceptul Verve.

Chiar dacă nu a fost confirmat oficial, ProMotor a reuşit să afle şi numele celui de-al doilea model ce urmează să fie fabricat la Craiova: Ford Kuga, un 4×4 de 24-30.000 de euro care va concura VW Tiguan. Pînă atunci, rămîne de văzut ce investiţii va face Ford la Craiova, de unde va găsi să angajeze peste 3.500 de muncitori calificaţi şi mai ales ce se va întîmpla cu zecile de mii de posesori de Daewoo care vor rămîne fără piese de schimb. Dar ce mai contează atunci cînd guvernanţii nu mai ştiu cum să apară la TV pentru a lăuda măreaţa privatizare sau ce mai contează că o fabrică destul de modernă, care şi în comă fiind comercializa vreo 20.000 de unităţi pe an, a fost vîndută la un preţ echivalent cu valoarea a 5.700 de Loganuri.



Comentarii
Inchide