George Buhnici despre "Rabla 2010" (II)

Dacă aveţi vreun pensionar prin familie, căruia îi place să "bijuterească" cu o şurubelniţă şi o cheie de 13 pe lângă Berlina ruginită din faţa blocului, acum e momentul să îi spuneţi că, dacă nu îşi duce rabla la Remat, de la anul va plăti să o caseze, în loc să ia pe ea bonul de 3.800 de lei.

George Buhnici despre "Rabla 2010" (II) George Buhnici despre "Rabla 2010" (II)

Spuneam în prima parte că, dacă aș avea o rablă, aș casa-o acum pentru un tichet de 3.800 de lei în programul Rabla. Ba chiar ieri, dacă s-ar putea. Aș lua voucher-ul și l-aș folosi alături de alte trei, dacă mă ține pușculița să cumpăr ceva nou. Dacă nu, l-aș vinde la un preț cât mai apropiat de 3.800 de lei.

Din păcate scenariul este ideal, așadar prea puțin realizabil.

Problema este numărul mare de rable casate şi, automat, de vouchere pe o piaţă controlată mai degrabă de speculanţi. Deghizați chiar și în reprezentanți de vânzări. Cei de la Dacia, spre exemplu...

Până una alta, nu o să mă apuc să îi descurajez pe toţi pensionarii obişnuiţi să "bijuterească" cu o şurubelniţă şi o cheie de 13 pe lângă Berlina ruginită din faţa blocului. Dacă aveţi vreunul prin familie, acum e momentul să îi spuneţi că dacă nu îşi duce rabla la Remat, de la anul va plăti să o caseze, în loc să ia pe ea bonul de 3.800 de lei. Scenariu parțial adevărat, între noi fie vorba.

Programul de înnoire va continua probabil, deși se discută oportunitatea lui la nivel comunitar din cauză că seamănă prea tare cu ajutorul de stat pentru constructorii auto, chestiune interzisă la nivelul Uniunii Europene, dar acceptată ca utilă pentru protejarea mediului înconjurător, în condițiile în care suntem încă departe de ținta de scădere a emisiilor de carbon. O discuție prea lungă oricum...

Cât despre partea cu casarea pe bani, ea ar putea de asemenea, sau nu, să devină realitate. Casarea voluntară va costa proprietarul, pentru că tona de fier vechi obținută dintr-o rablă nu acoperă costurile cu dezafectarea ecologică. Adică, pe lângă fier, automobilul trebuie să se lepede la finalul ultimului drum și de acumulator, parbrize, anvelope, ulei, antigel și alte chestii foarte greu de reciclat, a se citi costisitor de neutralizat.

O să spuneți, ok, dar tataia nu o să-și caseze de bună voie fierul. O să lase piesa de muzeul ruginei să se tranforme într-un ecosistem total artificial și dizgrațios, în timp ce tronează pe cel puțin un loc foarte bun de parcare din fața blocului.

Mda, însă dacă se pune în aplicare proiectul de lege de care știu eu că stă prin niște sertare de la ministerul mediului, atunci o să dea fuga rapid la primul Remat. Nu vă țin în suspans. E vorba despre impozitarea auto în funcție de categoria de poluare.

Pe românește, vine curând ziua când vom renunța la abominația asta de taxă auto în schimbul unei măsuri cu adevărat europene, care să demonstreze respectul pentru mediu. Adică un impozit anual pe poluare. Cât fum produci, atât plătești.

De exemplu: conduci non-euro, dai 400 de euro pe an, 300 pentru Euro1, 200 pentru Euro2 și tot așa. În plus, te mai verificăm la tobă și când vii la ITP, ca să ne asigurăm că nu pufăi exagerat. Dar, când cumperi hibrid, îți dăm de la stat o primă de 1.000 de euro la achiziție și apoi nu vei plăti impozit de poluare. Este o combinație între modelul german și francez, pentru care nu bag mâna în foc să fie aplicat exact așa.

Acum cred că vă prindeți de ce sunt așa ieftine vechiturile chiar și în stare bună prin autohausuri. Mai bine la export decat la schrott.

Proiectul impozitării pe poluare ar fi trebuit votat încă de acum doi ani, dar se pregăteau alegerile, iar cele patru milioane de dacii mai vechi de 12 ani nu ar mai fi votat cu cine trebuie. Suspansul continuă, așa că mai bine nu vă faceți planuri de viitor lung cu o rablă.

Eu mi-am făcut însă un plan pe termen mediu. Cum nu am destui bani acum să cumpăr o mașină, mai stau cuminte până la toamnă. Prevăd că euforia casării se va mai dezumfla, însă vreo 30.000 de rable tot se mai lichidează și în tranșa a doua. Asta înseamnă un total de vreo 70.000 de tichete de reducere care să circule pe piață tot anul.

De când am publicat prima parte, mașinile noi cumpărate în program au ajuns pe la 4.500 ajutate de 2,8 tichete în medie pe dosar. Așadar, s-au consumat 12.600 de tichete. Piața de mașini noi va mai aspira ceva bani din pușculițele românilor împreună cu alte câteva mii de tichete până prin octombrie când va apărea un fenomen foarte interesant. Inflația de cupoane.

Ultimele se vor vinde, sper eu, cu mai nimic, adică vreo câteva sute de lei. Pe ultimele o să le cumpăr eu cu câte 500 de lei bucata. Și atunci o să aleg ceva nou. Sau poate second hand, că tot a intrat și târgul în priză de când cu "Rabla".

VA URMA

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.