George Buhnici despre taxa pe autostrăzi

5 euro pentru fiecare sută de kilometri sau vreo 20 de lei. Guvernanţii noştri amână taxa de autostrăzi de vreo patru ani. De atunci îi aud căznindu-se să o facă lege. Le e teamă de votul negativ, dar nu mai merge amânată acum, pentru că e cerută de la Comisia Europeană.

George Buhnici despre taxa pe autostrăzi George Buhnici despre taxa pe autostrăzi

www.buhnici.ro - informaţie gratis despre lucrurile care contează

După ce ne-au dat două miliarde pentru coridorul patru, cei de la UE vor să ştie că nu o să îl lăsăm pradă gropilor. Aşa că punem taxă pe toate autostrăzile alea puţine. Am vorbit la ştiri din nou despre taxa de autostradă care va fi introdusă din 2012 cel mai probabil, dar mai există câteva detalii de luat în calcul.

Ok, UE ne cere să punem taxe pentru că altfel iar rămânem fără bani pentru drumuri peste vreo cinci ani. Adevărul este că aşa este. Habar nu aveam însă că taxa abia acoperă cârpelile, darămite toate cheltuielile anuale.

Autostrăzile se concesionează în occident şi cam asta vom face şi noi. Adică le vom da unor firme să le întreţină câte 10-20-30 de ani şi să le taxeze. Iar, cum taxa nu va acoperi toate cheltuielile, le vom mai da şi bani de la buget pentru toate astea. Nu vă indignaţi, aşa merge treaba. O taxare care să acopere cheltuielile pe bune ar face taxa de autostradă de vreo 5-10 ori mai mare şi nimeni nu ar mai merge pe autostrăzile noastre scumpe.

Cum se ajunge aici? Păi e simplu. Dacă pentru construcţia unui kilometru de autostradă plătim 5 milioane de euro minim (să zicem chiar 7-8 milioane la preţuri rezonabile, fără să mai vorbim de Bechtel cu 15,6), atunci 100 de kilometri vor fi costat 500 de milioane de euro până să circulăm pe acolo.

În cât timp credeţi că vom putea pune 100 de milioane de taxe de trecere ca să ne scoatem banii cu construcţia? Să zicem că va fi o nebunie de trafic, cam ca pe DN1 cu 20.000 de maşini în 24 de ore. Împărţim 100 de milioane de euro la 20.000 de maşini şi ne dă 5000 de zile, adică 13,7 ani. Şi nu am pus la socoteală deszăpezirea, reparaţiile ocazionale, accidente, reparaţii capitale. Toate preţurile sunt la minim şi tot ne ducem spre 20 de ani pentru amortizare. În realitate, taxele abia ne vor ajunge aşadar pentru păstrarea drumurilor făcute cu bani de la Uniune.

În afacerea asta vor face profit doar benzinăriile, firmele de deszăpezire şi cele care vor interveni pentru reparaţii. La cum merge treaba pe la noi, mi-e teamă că cel mai bine vor merge însă firmele de tractare care vor aduna vitezomanii şi rablele de pe marginea drumului.

La unguri, vinieta de autostradă i-a scos pe mulţi înapoi în drumurile naţionale, iar reţeaua ungurească de autostrăzi se dovedeşte cel mai mare fiasco financiar, deşi este superbă ca realizare de infrastructură. Dar să ajungem noi până acolo, să avem pentru ce plăti.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.