Goana spre maşina electrică, varianta sceptică

Renault, Electrica, Siemens şi Schneider Electric sunt primele companii implicate în crearea unei reţele de încarcare pentru maşini electrice în România. Aşa sună pe foarte scurt ştirea. Să vă traduc.

Goana spre maşina electrică, varianta sceptică Goana spre maşina electrică, varianta sceptică

www.buhnici.ro - informaţie gratis despre lucrurile care contează

Aşa cum Apple şi Google se bat la baionetă pentru fiecare client, să nu credeţi că vânzătorii de maşini fac echipă în cursa către viitor. Este pur şi simplu legea firii. Cel mai bun va supravieţui, adică va face profit în loc să falimenteze.

Natural, Renault vrea să fie primul mare vânzător de automobile electrice din lume. Au o tehnologie bunicică, în care investesc de câţiva ani şi au simţit înclinarea pieţei spre soluţii nu doar mai ecologice, cât ieftine pe termen lung. Atitudinea eco poate fi deasemnea ajutată cu o strategie bună de comunicare până când să devină fenomen.

Din acest punct de vedere spoturile publicitare cu calculatoare, maşini de bărbierit ori mixerul din bucătărie pe benzină sunt absolut geniale. Pe mine m-au convins. Vreau o maşină electrică, iar ultimele modele arată în sfârşit ca maşinile, nu ca jucăriile. Şi ştiu că nu sunt singurul care gândeşte aşa.

Cine reinventează primul conceptul de mobilitate auto şi îl duce spre electric, va avea peste puţin timp o piaţă excepţională. Să vinzi maşini electrice va fi mai uşor, mai elegant, mai profitabil, pentru că vor fi în final mai uşor de produs, reparat, controlat.

În industria auto câţiva ani sunt o clipă. Modelele noi sunt pregătite în 4-5 ani, fără îmbunătăţiri majore faţă de predecesoare. Adică le mai punem câteva butoane şi rafinăm puţin tehnologiile de la motor, transmisie, suspensii.

Maşina electrică o ia însă, din multe puncte de vedere, de la zero, dar tehnologia avansează extrem de rapid. Acumulatorii responsabili acum de o autonomie fragilă, de numai 250 kilometri în condiţii bune, îşi vor dubla capacitatea peste numai un an sau doi. Şi tot aşa. Prevăd şi soluţii de generare la bord a energiei electrice din surse ecologice în maxim 5-6 ani.

Până atunci, problema nu este însă în fabrica de automobile, ci acasă la noi. Cum ne încărcăm maşinuţele? Timp de 6-8 ore vor trebui să stea la priză şi să tragă din reţea peste 2.000 de waţi pe oră. Mai mult decât o plită electrică şi fierul de călcat împreună. Cablurile subţiri de prin pereţi vor sări precum artificiile.

La scară mare, oraşul nu face faţă nici măcar aerului condiţionat, darămite câtorva zeci de milioane de waţi consumaţi simultan. Apoi parcă văd armata de frizeri cu cleşti care vor bântui cartierele să ne scurteze cablurile numai bune de dus la fier vechi.

În plus, staţiile de încărcare nu sunt scumpe. 4.000 de euro este una standard. Vorbim despre o cutie cu prize de 380V sau 220V şi un set de siguranţe. Pentru acasă, dacă stai la casă, sunt perfecte. Dar mi-e teamă de tentaţia furnizorilor de electricitate care le vor instala prin oraş, pentru blochişti.

Avem deja exemplull austriac unde distribuitorul oferă staţii de încărcat pe Mariahilfer la tarife inteligente. Se laudă că oferă autonomie la jumătate de preţ faţă de motorină, dar uită să spună că preţul este de vreo 10-15 ori peste cel de la priza de acasă. Amortizarea unei investiţii atât de mici şi atât de rapid îmi miroase a jecmăneală.

Aici se aplică o regulă mai nouă de marketing care spune simplu: indiferent ce vinzi, important este să te poziţionezi faţă de concurenţă, nu să oferi cel mai mic preţ posibil. Când eşti singurul cu cablurile din oraş, cu cine să mai concurezi?

În final, scepticul subsemnat mai are un scenariu. Cum vi se pare varianta în care ţările OPEC se trezesc că profiturile de sute de miliarde de dolari scad numai puţin? Să zicem că suntem prin 2014 şi China nu mai creşte, India încă nu a prins gustul banului, iar vesticii au început să cumpere maşini electrice în proporţie de vreo 10%. Dăm drumul la robinet şi scădem pentru cinci ani barilul cât să falimentăm maşina electrică?

Să zicem că sunt paranoic şi exagerat de sceptic. Hai să punem pariu şi să recitim editorialul peste doi-trei ani.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.