Greva de la Dacia - concurentul nr. 1 pentru Logan?

În curând se termină a doua săptămână de grevă la Dacia, iar rezolvarea problemei rămâne în ceaţă. Pierderile depăşesc 100 de milioane de euro, iar consecinţele nefaste încep să se facă simţite. Sau sunt lucruri prea puţin importante?

Greva de la Dacia - concurentul nr. 1 pentru Logan? Greva de la Dacia - concurentul nr. 1 pentru Logan?
Mai întâi, a fost o grevă de avertisment de două ore, la jumătatea lui martie. Nimic senzaţional într-o Românie obişnuită cu grevele perioadei de tranziţie.

Numai că nu vorbim de greviştii de la stat, ci de la un privat - deci, din punct de vedere al guvernului, angajatorul trebuie să-şi rezolve treburile interne. Problema este că acest privat este una dintre cele mai mari companii din România şi, probabil, cea mai importantă în ce priveşte capitalul de imagine pe plan mondial. Deci greva Dacia ţine de interesul naţional şi ar trebui să îi privească în mod direct pe guvernanţi - chiar dacă, juridic vorbind, statul se scuză că nu are cum să intervină.

Oricum, guvernul este ocupat cu summitul, o problemă clară de interes naţional în această lună a păcălelilor. Şi, dacă tot suntem în domeniul auto, de ce să nu facem o figură bună în faţa europenilor (a se citi "sluj în faţa UE") şi să anunţăm cu surle şi trâmbiţe noua taxă de poluare? O realizare măreaţă, numai bună de închis ochii delegaţilor străini, care oricum nu ştiu că amenajarea capitalei s-a făcut în grabă, ornamentele sunt furate noaptea, studenta lovită pe trecerea de pietoni a murit din cauza incompetenţei poliţiştilor sau că şoferii bucureşteni au parte de o săptămână de calvar din cauza restricţiilor de circulaţie.

Însă cel mai probabil străinii ştiu că Dacia este în grevă. O grevă prelungită şi datorită instanţei, care nu a luat o hotărâre dacă acţiunea este justă sau ilegală. Probabil judecătorii sunt în pauză de ordine politice pe perioada summit-ului. Sau, dimpotrivă, joacă după cum le cântă unii politicieni, cu anumite interese de denigrare a imaginii României tocmai într-un moment în care reflectoarele mondiale sunt aţintite asupra spaţiului carpato-danubiano-pontic. Dar aici mă aflu în postura "câinii latră, caravana trece", pentru că, nu-i aşa, cum putem dovedi o asemenea acuzaţie?

Rămâne doar constatarea că greva de la Dacia putea avea loc după acest summit. Acum este sigur că Ghosn va interveni personal, ceea ce nu e deloc bine pentru conducerea Dacia. Poate nici pentru Dacia în sine, dar este un gând pesimist pe care, sincer, mi-l reprim. Nu este uşor de înghiţit faptul că greva produce pierderi de 10 milioane de euro pe zi, la care se adaugă problemele cu livrările finale, care înseamnă, practic, pierderea clientelei şi declinul imaginii unui brand în ascensiune.

Aşa că Dacia Logan şi-a cam găsit naşul: nu este nici iluzoriul Ford Fiesta, nici superieftinul Tata Nano, nici preconizata invazie a maşinilor chinezeşti. Este doar stratagema autohtonă "să moară capra vecinului şi, împreună cu ea, toată turma mea", aplicată de mentalităţi neocomuniste. Iar greviştii de la Dacia, chiar dacă au dreptate cu cerinţele lor, vor fi principalele ţinte ale oprobiului public în caz că lucrurile iau o turnură defavorabilă la Dacia.

Sincer, îmi doresc să se rezolve cât mai repede cu greva, iar acest editorial să rămână doar un schelălăit într-un moment de teamă naţionalistă.
Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.