Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite

17 decembrie 2010. În sfârştit, ninge în Bucureşti. Fulgii au început să se depună peste tot încă din timpul nopţii. Iar dimineaţa, surpriză: unde sunt utilajele de deszăpezire? Se pare că unele lucruri chiar nu se schimbă, cel puţin în capitală.

Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite Iar e zăpadă. Iar au fost prinse oficialităţile nepregătite

Dacă aseară aş fi pus pariu cu voi că, la prima zăpadă din Bucureşti, oficialii responsabili de dezăpezire vor fi prinşi cu pantalonii în vine, din nou, oare aş fi câştigat? Mă îndoiesc, pentru că aproape toţi cei care locuiesc în Bucureşti s-au obişnuit cu miserupismul organelor abilitate, aşa că pariul ar fi avut o cotă extrem de slabă.

Prin urmare, în plin centrul Bucureştiului, pe la 8 dimineaţa nici urmă de pluguri, camioane cu sare sau tractoare de deszăpezire. Circulaţia la fel de sufocantă ca în alte zile lucrătoare, doar că acum şoferii au parte de mai mult stres, din cauza zăpezii. Rectific: la orele dimineţii, în sectorul 1 al capitalei, dar şi pe arterele din alte părţi, zăpada de pe şosea era un fel de zloată maronie, măcinată de roţile maşinilor, nu adunată de pluguri, cum ar fi fost normal.

Am fost surprins ca, într-un scurt periplu prin Bucureşti, să văd doar câteva utilaje de deszăpezire. Culmea, primele cinci sau şase pe care le-am văzut ori staţionau, ori umblau brambura, cu lama ţinută sus, pe principiul "băi, gogule, se zgârie dacă o pui să adune zăpada de pe caldarâm!". Ca şi cum, la locul unui incendiu, pompierii s-ar scobi între dinţi, aşteptând ca focul să atingă vreo temperatură optimă pentru intervenţie...

De ce acum câteva zile, când în Bucureşti am avut parte de nişte ploi torenţiale, aceste utilaje aşteptau cuminţi, gata să intre la atac în caz că stropii se transformau în fulgi, iar acum păreau doar nişte unelte mirate şi ele de incompetenţa factorilor de decizie? Întrebări, întrebări...

La radio se anunţă raportul poliţiei cu accidentele din ultimele 24 de ore din capitală: vreo 30 parcă. Cu adăugarea "o cifră considerată normală de către Poliţia Rutieră pentru această perioadă". Da, e normal, date fiind condiţiile în care circulăm, să ne bucurăm că nu ajungem la spital din momentul în care am pornit motorul!

Că tot vorbim de poliţie, azi dimineaţă nu am văzut nici un agent, pe nicăieri pe unde am trecut. Şi am trecut, cu greu, prin câteva intersecţii aproape blocate, unde ar fi fost de un real ajutor indicaţiile poliţiştilor. Dar poate că pe la ora 9-9 şi jumătate agenţii de poliţie îşi beau cafeluţa în Loganurile MCV şi Passat-urile Variant...

Nu doar domnii de la primărie sau cei cu veste reflectorizante pe care scrie "POLIŢIA" sunt de criticat în această primă zi de zăpadă serioasă în Bucureşti. Şi noi, şoferii, avem multe bube. Eu, de exemplu, azi dimineaţă am dus înapoi la importator o maşină de test. Căreia i-am curăţat doar geamurile cât de cât, în lipsa sculelor de iarnă - care erau în maşina personală, în parcarea de la importator...

Însă ce pot spune despre jumătate dintre şoferii văzuţi azi dimineaţă pe câteva dintre arterele intens circulate din capitală? Aş putea să îi admonestez că nu au citit cele 10 reguli ale condusului maşinii pe timpul iernii. Măcar curăţarea geamurilor sau adoptarea unui stil de conducere preventiv de conducere pe zăpadă ar trebui să fie nişte reguli de logică elementară într-ale şoferitului. Pentru jumătate dintre vecinii de trafic, însă, aceste lucruri sunt vax.

Dar să văd şi partea plină a paharului: totuşi, utilajele de deszăpezire au început să circule mai mult, după ora 10:00 (deşi eu ştiam că fac parte dintr-un organism de situaţii de urgenţă, al căror orar nu e fix, ci depinde de capriciile vremii); cele mai multe străzi nu au pus probleme de aderenţă, zăpada fiind topită de şoferii care s-au aventurat mai devreme; poliţiştii, din ce am văzut eu, măcar nu au fost prezenţi să încurce circulaţia; jumătate dintre partenerii de trafic aveau maşinile curăţate, pneuri de iarnă şi circulau încet, ba mai şi se comportau civilizat, încercând să nu blocheze intersecţiile.

Una peste alta, zăpada acestui final de an 2010 m-a făcut să îmi dau seama care e problema factorilor de decizie de tot felul, dar şi a multor şoferi: necesitatea unui control medical. La un cabinet de specialitate. Care se ocupă de durerile în rect. Pentru că pe toţi îi doare în rect, dar mi se pare că suferă în tăcere...

Vreau, totuşi, să termin într-o notă optimistă acest an. Pe lângă urările de sezon, vă doresc un an 2011 mai bun, în sensul că aş vrea să fim mai mulţi conducători auto cu capul pe umeri, mai puţin nervoşi la volan, mai atenţi la cei din jurul nostru şi mai civilizaţi în trafic.

Celorlalţi "conducători" le doresc să scape cât mai repede de durerile mai sus amintite. Pentru că intrăm în al doilea deceniu din primul secol al celui de-al treilea mileniu. "Merge şi-aşa"-ul balcanic sau chiar specific românesc ar trebui să rămână de domeniul trecutului, nu credeţi?

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.