Lecţia de marketing a... clienţilor: Volkswagen Beetle

Nu sunt un fan al modelului, dar, trebuie să recunosc: cel mai cunoscut Volkswagen din toate timpurile rămâne, fără îndoială, Volkswagen Beetle. Sau, pur şi simplu, ”Broasca”. Iar povestea continuă şi în noul mileniu, dintr-o inerţie demnă de studii psihologice.

Lecţia de marketing a... clienţilor: Volkswagen Beetle Lecţia de marketing a... clienţilor: Volkswagen Beetle

Primul Volkswagen Beetle a apărut oficial pe piaţă în 1938 - dar avea o denumire mult mai neinteresantă, Volkswagen Type 1. A fost un proiect comandat de Hitler, care voia o maşină cât mai ieftină pentru populaţia Germaniei. De altfel, "Volks Wagen" asta şi înseamnă, "maşină pentru popor".

Trecând peste auspiciile nefericite sub care s-a născut VW Beetle (adică al treilea Reich...), maşina germană a devenit cunoscută ca unul dintre copiii teribili ai secolului XX, alături de nume celebre precum Ford T Model, Mini sau Citroen DS. Interesant: Hitler a vrut să cucerească lumea, iar acum Volkswagen vrea să devină Numărul Unu mondial, dorind să cucerească toate pieţele auto ale lumii. Doar o coincidenţă de obiective?

Până când denumirea Beetle a fost adoptată oficial în 1967 de compania germană (care a venit cu indicative complet lipsite de inventivitate, gen 1200, 1300 sau 1600, conform capacităţii cilindrice a motoarelor), maşina a primit din partea publicului diverse nume, în funcţie de piaţa pe care era vândută: Beetle, Bug, Coccinella, Kafer, Vocho sau Volky. Însă revoluţia americană hippiotă flower-power a făcut ca Beetle să devină cu adevărat o maşină de cult.

"Broasca" a fost construită aproape nemodificată timp de 65 de ani, ieşind din producţie de-abia în 2003, ultimele exemplare fiind realizate în fabrica VW din Mexic. Totuşi, reinventarea maşinii a survenit la sfârşitul anilor '90, când germanii au lansat Volkswagen New Beetle - maşina pe care, de altfel, o vedem astăzi, în special pe drumurile americane şi, mai ales, condusă în proporţie covârşitoare de femei.

Volkswagen New Beetle a fost lansat în 1998, fiind o maşină complet diferită, ca şi concepţie, de modelul originar. Platforma tehnică preluată de la VW Golf 4 îi asigura lui VW New Beetle un caracter extrem de mult evoluat, ceea ce s-a reflectat, de altfel, şi în preţ. VW New Beetle a devenit, peste noapte, dintr-o Cenuşăreasă simpatică o adevărată divă cu pretenţii justificate de life-style.

O maşină mai mare, mai scumpă, mai luxoasă, mai dinamică, mai sigură, mai modernă. Dar cu aceeaşi imagine de "bubulină", adaptată unei noi ere auto. Pe Bătrânul Continent, vedem mult mai puţine VW New Beetle decât Golf-uri, în principal din cauza taxelor: Volkswagen New Beetle este produs exclusiv la uzina VW din Mexic.

În USA, însă, Beetle a rămas o maşină cu un foarte mare fan-club (chiar şi fiica fostului preşedinte american Clinton se mândrea cu un Beetle negru). În ciuda preţurilor măricele şi a unui caracter practic mult mai slab decât al Golf-ului pe baza căruia este construit, Volkswagen New Beetle continuă să înregistreze cereri mari din partea unui public parcă hipnotizat.

Totuşi, este cazul unei schimbări, iar pentru 2012 este anunţat urmaşul lui Volkswagen New Beetle. Adică actualul Beetle va ieşi, în sfârşit, la pensie după 14 ani de existenţă, în care a avut nevoie doar de un facelift insignifiant şi upgrade-uri la nivelul motorizărilor.

Din punct de vedere al duratei de viaţă pentru produsele moderne, New Beetle este, într-adevăr, o excepţie interesantă, mai ales pentru departamentele de marketing, care nu pot nicicum să aplice reţeta lui Beetle şi în cazul altor maşini.

Modelul care va apărea în 2012 va rămâne fidel conceptului de vedetă modernă. Deci va fi o maşină relativ scumpă, cu un caracter practic redus, dar, cel mai important, cu un sex-appeal extraordinar, mai ales în rândul femeilor - este deja de notorietatea gestul făcut de Oprah, care a dat cadou spectatorilor din studioul său peste 200 de viitoare maşini VW New Beetle, o stratagemă de marketing care subliniază importanţa pe care maşina o are pentru compania germană.

Va fi noul Beetle mai bun? Chiar nu contează. Pentru public este suficient că va fi VW Beetle. O mare excepţie de la regulile stricte ale producţiei şi comerţului de maşini în noul mileniu.

Cam asta este Volkswagen Beetle: o maşină născută pe vremea hitleriştilor, botezată în moduri comice, dar care a reuşit să devină un simbol mai întâi pentru mişcarea tinerilor hippie, iar apoi pentru femeile emancipate. Poate că lumea auto ar fi fost la fel fără VW Golf sau fără Passat... dar fără VW Beetle, nu putem concepe istoria maşinilor.

Sincer, cred că ăsta este cel mai uşor job din lume: şef de produs Volkswagen New Beetle, E simplu, nu trebuie să faci nimic, pentru că maşina se vinde singură. Unde pot depune CV-ul?

oraan.ro

VEZI GALERIA MULTIMEDIA CU VOLKSWAGEN BEETLE

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.