Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă

Domnul inginer Dorel Hava ne atrage atenţia că taxa auto 2011, dar şi taxa auto valabilă până la finalul lui 2010, sunt nişte taxe de primă înmatriculare care nu au legătură cu principiul unei taxe de poluare coerente. Iată şi un exemplu concret.

Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă Mic exemplu: taxa auto nu e o taxă de poluare corectă

Poate nu ştiaţi, dar România are ocazia de a încasa peste 1,5 miliarde de euro din vânzarea certificatelor de emisii de CO2. Este vorba despre cantitatea de CO2 pe care România ar avea dreptul să o producă, până la sfârşitul lui 2012, conform tratatului de la Kyoto - cotă care ar putea fi cumpărată de alte ţări industrializate, deoarece România "a rămas în urmă cu poluarea de CO2"...

Însă nu cât are dreptul să "contribuie" România la efectul de seră ne interesează acum, ci faptul că, pe plan mondial, există o modalitate de calcul a preţului pe tona de CO2 emisă în atmosferă. Adică un calcul care, veţi spune, ar trebui să stea la baza formulei de obţinere a taxei auto.

Ceea ce nu se întâmplă.

Nici pe departe, după cum ne atrage atenţia domnul inginer Dorel Hava. Pe blogul său, el face un calcul foarte simplu cât ar trebui să fie taxa auto pentru exemplul unei maşini BMW, dacă s-ar lua în considerare preţul tonei de CO2 pe piaţa internaţională, conform certificatelor ECX EUA.

Însă valoarea obţinută nu are nici o legătură cu realitatea taxei auto, cea actuală fiind de vreo trei ori mai mare, iar taxa auto 2011 estimată ajungând să fie de peste 6 ori mai mare! (vezi aici exemplul de calcul) Menţionăm că vorbim de o ecuaţie simplă, bazată pe preţul tonei de CO2, dar şi pe declaraţia ministrului mediului, Laszlo Borbely: "Eu merg pe principiul poluatorul plăteşte".

Prin urmare, încă un mic exemplu pentru cât de mare şi eronată este această taxă auto, pe nedrept denumită taxă de poluare. Este de înţeles faptul că se preferă protejarea producţiei auto interne sau importul de maşini noi în detrimentul aducerii în ţară a hârburilor şi maşinilor second-hand foarte uzate fizic şi moral. Însă acest lucru justifică o taxă aberantă?

Este din ce în ce mai clar că soluţia normală şi logică pentru impunerea unei taxe de poluare este un impozit anual, calculat în funcţie de vechime, cilindree, combustibil, rulaj şi emisii de CO2. Însă un astfel de impozit ar fi o măsură extrem de nepopulară, deoarece nu i-ar afecta doar pe cei care îşi aduc maşini second hand din 2011, ci pe mult mai mulţi proprietari de maşini. Maşini existente deja în parcul auto naţional şi care se învechesc pe măsură ce timpul trece.

Are curajul actualul guvern să adopte o astfel de legislaţie, care ar însemna, pe termen scurt, oprobiul public al votanţilor care ar fi afectaţi de această măsură? Sau va continua să se amăgească în continuare cu zăhărelul "taxa auto 2011 va nemulţumi mult mai puţini potenţiali votanţi decât un impozit general de poluare".

Eu le sugerez celor din cabinetul Boc să renunţe la aşa-zisa taxă de poluare şi să gândească un impozit anual pe poluare. Nici nu trebuie să facă un efort prea mare: ar fi suficient să copieze un model deja existent în ţările din UE. Altfel, România are de pierdut pe termen lung. Iar românii vor continua să conteste taxa auto în justiţie sau să prefere înmatricularea maşinilor în Bulgaria.

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.