Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti

Sunt în data de 11noiembrie 2010, ora 9:00, aproape de intersecţia de lângă mall-ul Liberty Center din Bucureşti. Mă grăbesc să imortalizez scena din faţa mea, în care un Logan MCV este gata să provoace un accident în lanţ. Motivul?

Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti Nervii la volan - deja un lucru normal în Bucureşti

Sunt într-o maşină de test, mă îndrept către showroom să o predau şi sunt foarte atent la ceilalţi participanţi la trafic, nu care cumva să păţesc vreun eveniment nedorit cu maşina chiar înainte să ajung la dealer.

Stau pe prima bandă de pe Calea Progresului şi mă apropii de intersecţia cu Calea Rahovei. În faţa mea, un tip într-o maşină KIA Cee'd, care vorbeşte la telefon. Nici o problemă, cu toţii facem chestia asta la volan, e scuzabil.

Pe banda din stânga trece vertiginos un break Dacia Logan MCV, care estimez că avea cam 100 km/oră. Pe Calea Progresului, limita este de 60 km/oră, deci, în general, mergem cu 69 km/oră, cât să nu fim pasibili de amendă. Cum poliţia rutieră e ocupată cu vizita preşedintelui sirian, nimeni nu se teme de radare plasate pe aici.

La un moment dat, Loganul MCV dă să intre pe prima bandă în faţa maşinii coreene. Fără să semnalizeze, evident, doar am remarcat că semnalizarea deja e doar o chestie de opţiune a fiecăruia, a depăşit de mult rangul de obligaţie.

Tipul din KIA nu dă semne că ar înţelege manevra Loganului, îl claxonează în stil "vezi, mă, că intri peste mine" şi nu încetineşte. Cel din Logan este luat prin surprindere, redresează violent maşina, speriind alt şofer care venea pe sensul opus, după care se bagă în paralel cu Ceed'ul şi începe să îl înjure şi să-l claxoneze nervos. Asta cam pe la 60 km/oră.

Din spate, vine vertiginos un taxi grăbit. Ajunge în spatele MCV-ului, dă flashuri şi încearcă să îl depăşească. E linie continuă, chiar dublă, e o manevră de triplare, dar nu contează, taximetriştii au întotdeauna dreptate când se grăbesc.

Tipul din Logan MCV face o manevră bruscă spre stânga (probabil şi-a dat seama că era prea aproape de Cee'd-ul al cărui şofer vorbea în continuare impasibil la telefon), iar taximetristul frânează violent şi evită spre stânga, intrând cu totul pe sensul opus. Din fericire, nu venea nimeni de acolo.

Între timp, îmi dau seama că aş putea imortaliza ceea ce urmează: ori un accident, ori o bătaie, ceva care ar merge de "ştirile de la ora cinci". Reuşesc să dau drumul la funcţia foto a anticului meu telefon Ericsson W810 (scuzaţi calitatatea execrabilă a imaginilor), dar de abia când ne oprim în coloană la semafor.

Din imagini nu se vede, dar Loganul MCV efectiv se balansează din cauză că şoferul strigă ca un descreierat şi se agită, de parcă ar vrea să zboare direct prin portieră spre colegul de trafic din KIA Cee'd. Care, culmea, vorbeşte în continuare la telefon, aruncându-i din când în când câte o privire colegului agitat. Hilar: nervi vs. calm.

Aştept cu înfrigurare momentul în care cel din Logan se va da jos şi se va arunca asupra prăzii sale. Mai ales că a recurs şi la o tactică subversivă, să fie sigur că victima nu o să-i scape: s-a băgat cu botul maşinii în faţa Cee'd-ului, aproape atingând duba din faţă.

Aştept încordat, cu degetul pe buton. Dar uite că situaţia se dezumflă rapid: în spatele Loganului s-au adunat deja multe maşini, care îl claxonează. Se vede în depărtare că semaforul e verde, iar în faţa MCV-ului e deja liber, maşinile au plecat.

Cel din Logan se vede pus într-o situaţie comică: blochează totul pentru a-şi face dreptate şi a-l căsăpi pe intransigent sau aplică regula "bă, te prind eu altădată!". Cel din KIA (în continuare cu telefonul la ureche) face pe cavalerul, dă puţin în spate şi îl lasă pe MCV în faţă şi toată lumea porneşte la drum. De parcă nimic nu s-ar fi întâmplat.

Până la showroom am mai avut doar vreo 3 kilometri, pe care i-am parcurs cu o precauţie exagerată. Numai bine, pentru a evita din timp un dobitoc ieşit fără să se asigure de pe o străduţă lăturalnică, un pieton tembel, care traversa impasibil pe roşu sau o dubiţă care a evitat, fără să semnalizeze, un grup de muncitori care lucrau la o groapă de pe marginea drumului, evident, neanunţată de nici un indicator.

În ce-i priveşte pe "eroii" acestui editorial, încă nu mi-am dat seama care a fost vinovatul. De fapt, care a fost MAI vinovat: cel care nu a semnalizat sau cel care vorbea la telefon?

Cert este că asemenea episoade, din categoria "nervii la volan", se întâmplă cu duiumul, în fiecare zi, nu doar în Bucureşti. Cum se poate rezolva această problemă? Foarte greu. Poate ar trebui pornit de la respectul în trafic între noi, şoferii. Sau sunt eu prea idealist...

TU AI VREO SOLUŢIE PENTRU EVITAREA NERVILOR LA VOLAN?

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.