Opinie

A făcut noua lege a circulaţiei ceva? Da, a făcut deranj, dar nu asta se dorea de la ea, se dorea siguranţă pe străzi…

Opinie Opinie

Stai cuminte în trafic, la 6 după-amiaza, prins strîns în fluviul de maşini care a încremenit pe Ştefan Cel Mare, şi clipeşti des uitîndu-te la cei care populează veseli banda a V-a, formată ad-hoc pe linia de tramvai. Pe contrasens, aceeaşi poveste… Şi cum stai tu cuminţel acolo, aşteptînd ca fluviul să se tîrască încă 10 metri în ritmul “alert” impus de semafoarele deloc sincronizate, nu ai cum să nu te gîndeşti la noua lege a circulaţiei…

A făcut noua lege a circulaţiei ceva? Da, a făcut deranj, dar nu asta se dorea de la ea, se dorea siguranţă pe străzi… Se dorea ca traficul romănesc dominat de animalul cunoscut sub numele de “hiena de asfalt” să devină mai cuminte, mai civilizat, mai sigur.

Dacă ne luăm după ştirile de la ora 5, nu prea deosebim epoca de “dinainte de noua lege” de zilele noastre. Avem aceleaşi zeci de accidente pe săptămînă, cu morţi şi răniţi, cu schilodiţi şi maşini distruse. Aceiaşi pietoni loviţi (pe trecere sau aiurea); aceleaşi secţii de poliţie care se ocupă de accidentele uşoare cu aceleaşi cozi interminabile, aceeaşi buluceală în care sîntem aruncaţi de fiece dată cînd cineva nu a văzut un anume semn sau o anume culoare a semaforului sau cine ştie ce dudă a mai făcut…

Atunci cînd ne uităm la Udrişte, la accidentele cu persoane, vedem aceleaşi prea multe feţe posomorîte care ţin strîns în braţe cîte un teanc de acte şi aşteaptă “să intre”.
Cînd dăm o tură prin oraş, vedem din nou la fiecare colţ de intersecţie cîte un Logan sau cîte un Mondeo încolăcit în jurul unui stîlp, bucăţi de faruri sparte în mijloc de stradă sau cîte un semn de circulaţie mutat cu tot cu refugiul de tramvai trei metri mai încolo.

Deci la partea cu siguranţa e chix. Probabil că, în cifre absolute, cineva de la Poliţie ne-ar putea spune că s-a schimbat ceva, cu toate că nu prea cred.
Păi, atunci, de ce tot tam-tam-ul, de ce agitaţia şi deranjul, de ce nu ştiu cîte sute şi mii de carnete suspendate şi amenzi de miliarde?

La un moment dat, cîţiva oameni mai deştepţi se certau la TV pe tema indisciplinei şoferului romăn. Şi încercau să dea de cap fenomenului în sine prin fel şi fel de analogii cu şoferul neamţ sau american, prin fel şi fel de explicaţii bazate pe psihologie şi sociologie. Eu, om simplu din Berceni, dau un răspuns tot simplu: pentru că se poate!

Tot forţăm asemănările cu traficul din ţările civilizate… Chinuită asemănare! De ce? Pentru că Fritz sau John ştiu foarte bine că, atunci cînd se grăbesc ei către Grete sau către Eleonore şi trec pe roşu, va apărea un Audi S4, respectiv un Chrysler 300C (cu dungi verzi sau alb-roşii şi girofaruri pe capotă), care le va lua nişte bani babani din cont. Sau că, atunci cînd vor alerga nebunatici către casă cu 100 pe limitarea de 60 km/h, vor fi filmaţi şi iar li se vor goli conturile. Şi tot aşa… La ei ai certitudinea că, atunci cînd încalci o lege a circulaţiei, fie te va vedea un poliţist, fie vei fi filmat de o cameră de luat vederi, fie vei fi parat de un concetăţean pe care l-a deranjat gestul tău. Şi atunci te va arde la buzunar!

La noi… mai răruţ, că-i mai drăgut! De ce? O luăm pe capitole:

- Poliţistul. Într-adevăr nu se mai iau şpăgi ca pe vremuri. Ai şanse foarte mari să dai de o doamnă poliţist (astea sunt rele rău!) care, zîmbind la tine, îţi ia carnetul pentru viteză, talonul pentru ITP şi banii pentru amîndouă. Dar hai să fim serioşi, încă se poate apela la mica înţelegere. Şi atunci cînd ştii că sunt şanse să scapi, nu ţi se mai pare atît de apropiată dispariţia punctelor de pe carnetul tău şi statul la coadă la CEC – ghişeul amenzi.

- Camerele de luat vederi. Păi s-au pus pe DN1. Dintre ele mai funcţionează cel mult trei, iar sistemul în sine este atît de greoi, încît amenzile pentru vitejiile pe care le-ai făcut de Paşte îţi vin de Crăciun; şi între timp ai apucat să-ţi terorizezi colegii şi prietenii de trafic mai abitir decît îi teroriza Gingis-Han pe asiatici. Prin oraş… camere din părţi! S-au lăudat că fac sistem de nu-ştiu-cîte camere în intersecţii. Am cutreierat oraşul cu băieţii de pe garajul.ro şi am găsit cîteva cocoţate pe blocuri… dar atît! Deci frica de camere încă nu există.

- De plîngeri din partea colegilor din trafic încă nu e cazul. Te-a văzut X făcînd ceva, trimite o scrisoare/un mail Poliţiei Rutiere şi… ce?! Cu filmări şi poze du-te la Camera Ascunsă, nu la Poliţie, că nu e dovadă, şefule, legea nu prevede… Am un prieten care stă în Austria şi a încasat anul trecut două amenzi pentru trecere pe roşu. Amîndouă i-au venit în urma unor sesizări de la cetăţeni.

Acum, că am văzut că cele trei variante de potolire a traficului nu merg, ce ar mai fi de făcut?! Pentru că este evidentă nevoia de ordine pe străzi – avem copii, părinţi şi neveste/soţi… şi ne-ar plăcea foarte mult să îi vedem că se întorc acasă în fiecare zi (observaţi că nu am zis nimic de soacre).

Că ne dăm seama sau ba, avem nevoie de un trafic mai civilizat, la care, cu siguranţă, nu vom ajunge pînă nu vom realiza pericolele prin care trecem sau pe care le provocăm în fiecare zi. Poate ar fi o idee să deschidem ochii atunci cînd depăşim pe refugiul de tramvai, cînd accelerăm în apropierea trecerii de pietoni sau cînd mai “călcăm” un roşu. Punem şi suntem puşi în pericol permanent.

Scriu asta conştient de gafele pe care le fac eu însumi pe străzi, nu sînt ipocrit. Dar vă spun un lucru: dacă aş sti că la fiecare colţ aşteaptă un poliţist cu care “nu te poţi înţelege” sau o cameră de luat vederi care abia aşteaptă să dea “rec”, atunci cu siguranţă nu aş mai fi măcar o secundă hienă de asfalt şi aş redeveni una bucată de şofer cuminte.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.