Problemă de picat BAC-ul: îmi vând maşina - plătesc noua taxă auto?

În acest moment, cred că sunt câteva mii sau chiar zeci de mii de persoane în situaţia mea: vreau să vând o maşină second hand, înmatriculată prima oară în România înainte de 2007, dar pe care am cumpărat-o după 2007. Trebuie să plătesc noua taxă auto?

Problemă de picat BAC-ul: îmi vând maşina - plătesc noua taxă auto? Problemă de picat BAC-ul: îmi vând maşina - plătesc noua taxă auto?

Se pare că nimeni nu poate da un răspuns concret şi justificat la întrebarea mea: trebuie să plătesc noua taxă auto dacă îmi vând maşina Suzuki Jimny? Coincidenţă sau nu, taman când am luat decizia asta, guvernul vrea să schimbe taxa auto într-un mod despre care am spus recent că e cam cu cu 200% mai stupid decât mi-aş fi imaginat.

Acum încerc să îmi dau seama singurel în ce ape mă scald. O iau pe firul logicii, pe etape:

PASUL 1: Datele maşinii

Datele principale ale maşinii sunt în anunţul de pe AutoPro, de unde ne interesează că anul fabricaţiei este 2003, iar maşina a fost înmatriculată prima oară în România înainte de 2007, când nu exista încă o taxă auto, ci doar limitarea la minimum Euro 3 şi maximum 8 ani vechime (plus accizele, pentru că e maşină importată din Japonia).

Eu am cumpărat maşina în 2009, deci sunt al doilea proprietar. Adică maşina e cumpărată la "a doua mână", ca să mă exprim oarecum popular. Analizând atent textul de lege, pe care l-a emis ministerul păstorit de Lazslo Borbely, încerc să realizez unde mă încadrez.

PASUL 2: Textul de lege (vezi pagina următoare)

Îmi atrage atenţia un termen de la ART. 2, alineatul i): "prima transcriere a dreptului de proprietate - primul transfer al dreptului de proprietate asupra autovehiculului rulat, realizat după intrarea în vigoarea a prezentei legi în condiţiile art. 11 alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi competările ulterioare".

Au! Păi de aici reiese că nici nu contează de câte ori a fost tranzacţionată maşina, pentru că ea se va supune taxării noii legi. Încep deja să mă ia căldurile şi continuu febril să analizez textul. Mă simt ca şi cum aş da BAC-ul, la materia "legi întortocheate".

Hopa! Ia uite ce zice la ART 4, punctul (1): "Obligaţia de plată a taxei intervine: a) cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar din România." Păi ziceam mai devreme că eu nu sunt primul proprietar! Am scăpat?

NU! Pentru că, în acelaşi ART 4., mi se închide gura la punctul (2): "Obligaţia de plată a taxei intervine şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul rulat şi pentru care nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule şi care nu face parte din categoria autovehiculelor exceptate sau scutite de la plata acestor taxe, potrivit reglementărilor legale în vigoare la momentul înmatriculării."

Practic, scrie negru pe alb că trebuie plătită retroactiv taxa auto. Ceea ce e stupid, imoral şi, probabil dacă aş întreba avocaţii, chiar ilegal. Evident, gramatical nu e nici o problemă: nu se spune că, dacă deţii o maşină pentru care nu s-a plătit taxa înainte de 2007, trebuie să o plăteşti acum. Găselniţa este că taxa o plăteşti doar dacă vinzi maşina. Ceea ce, pentru mine, tot imoral este.

PASUL 3: Cât mă costă noua taxă auto

În concluzie, legea îmi bagă pumnul în gură: "Vrei să-ţi vinzi maşina? Trebuie să plăteşti taxa, fraiere!". Care, după un scurt calcul, ajunge la 891,4 euro. Dat fiind că eu îmi vând maşina cu 6.900 euro (negociabil), ar însemna că statul mă obligă să plătesc 13% din banii pe care i-aş primi pe maşină! Şi nici măcar nu se spune în lege dacă pot vinde maşina înainte să plătesc nenorocita de taxă auto...

Şi eu ce fac? În condiţiile actuale, când piaţa de maşini second hand de-abia merge, ar fi o inepţie să măresc preţul de vânzare cu 13%: cine mi-ar da 7.800 euro pe maşină, chiar şi negociabil? Din fericire, nu sunt presat de timp sau de datorii - dar, dacă aş fi, ar însemna să dau maşina cu numai 5-6.000 de euro, deşi eu mi-am făcut calculul pentru 6.900. Adică alte bătăi de cap.

Prin urmare, nu-mi rămâne decât să spun PAS. Nu mai vând maşina, tovarăşi guvernanţi, e bine aşa? O să merg cu ea până crapă, o să poluez conform normelor Euro 3, voi arunca banii pe viitor prin service-uri pentru tot felul de reparaţii (asta în teorie, că, în practică, Jimny e, din fericire pentru mine, o maşinuţă foarte fiabilă şi ieftină ca întreţinere şi service) şi vă voi înjura de fiecare dată când sunt la volan.

Dar dacă aş vrea să vând Jimny-ul pentru a-mi lua o maşină nouă, Euro 5, modernă, cu un consum şi poluare mai reduse, cu un nivel de siguranţă mai ridicat şi un confort mai bun? Sunt sigur că asta ar vrea importatorii de maşini noi - dar pentru asta ar trebui să duc Jimny-ul la REMAT! Tovarăşi, sunteţi nebuni? Jimny-ul meu e departe de a fi o rablă! La fel ca multe alte maşini din România, care au mai puţin de 10 ani.

PASUL 4: Contestarea noii taxe auto

E clar, trebuie să sun un avocat. Sau chiar mai mulţi. E incredibilă situaţia asta de bătaie de joc la care s-a ajuns: "nu eşti cuminte să joci cum vrem noi, bucură-te de bătăile de cap prin instanţele de judecată". Pentru că mi-e foarte clar acum că guvernanţii se bazează pe lipsa de reacţie a majorităţii covârşitoare a populaţiei. Doar ştim că, în România, mai bine nu ajungi pe la tribunale...

Până una-alta, am înţeles că noua taxă auto s-ar aplica doar de la 1 ianuarie 2012. Deci mai am vreo trei luni de zile în care să găsesc un cumpărător pentru Jimny-ul meu, fără să fiu ameninţat cu noua taxă bau-bau. Asta dacă nu apelez la avocaţi.

Parcă văd deja cum piaţa de maşini second-hand cu o vechime medie va începe să se anime pe final de an. Din cauza noii taxe, evident, care ameninţă să blocheze comerţul cu maşini second hand în 2012. An electoral. Sau poate chiar asta o fi schema: vă ameninţăm cu taxa auto aberantă, pentru ca să o înlocuim cu impozitul de poluare anual şi să aveţi impresia că v-am făcut o favoare. Ca în bancul cu rabinul...

CONCLUZIE

Deocamdată, nu am o concluzie. Sau, mă rog, e una în coadă de peşte. Pur şi simplu mi-am spus oful.

Vă las şi pe voi să o faceţi. Şi, cine ştie, poate aveţi şi soluţii care să contracareze noua taxă auto, aberantă, ilogică şi de-a dreptul nesimţită. Şi nu cu 200% mai stupidă decât precedenta taxă auto, ci chiar cu 500%!

oraan.ro

Citeşte mai departe în pagina următoare »

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.