Spionaj industrial: cine vrea tehnologia Renault pentru maşini electrice?

Începutul de an 2011 ne aduce un mic scandal de spionaj industrial în curtea Renault, legat de tehnologia pentru maşini electrice. Trei directori demişi, implicarea autoritară a guvernului francez şi acuzaţii destul de periculoase în plan geopolitic.

Spionaj industrial: cine vrea tehnologia Renault pentru maşini electrice? Spionaj industrial: cine vrea tehnologia Renault pentru maşini electrice?

În prima zi lucrătoare din 2011, luni, 3 ianuarie, trei dintre persoanele cheie ale programului de dezvoltare pentru maşini electrice Renault au fost date afară şi puse sub urmărire penală. Acuzaţia: spionaj industrial. O acuzaţie gravă şi o sămânţă de scandal care are toate şansele să devină cel mai important al acestui început de deceniu.

Practic, Jean-Michel Balthazar (director de dezvoltare), Bertrand Rochette (responsabil prototipuri) şi Matthieu Tenenbaum (numărul doi în proiectul de maşini electrice Renault) vor fi nevoiţi să apară în faţa unui consiliu în data de 17 ianuarie, unde vor fi sancţionaţi şi interogaţi cu privire la acţiunile lor, care dăunează interesului Renault.

Cei trei sunt acuzaţi că ar fi furnizat informaţii secrete despre tehnologia maşinilor electrice Renault unui constructor auto chinez. Însuşi ministrul industriilor, Eric Besson, ar fi declarat că suntem în faţa unui caz concret de spionaj industrial, conform unui raport înaintat de serviciile secrete.

Şi uite aşa am ajuns pe un teren minat: cel politico-economic. În condiţiile în care majoritatea producătorilor auto importanţi au joint-venture-uri cu firme locale sau chiar fabrici în China, să acuzi în mod direct piaţa cu potenţialul cel mai ridicat din lume aproape echivalează cu o declaraţie de război.

Mai ales că guvernul chinezesc are regulile proprii - vezi multiplele acuzaţii de plagiat, pe care constructorii europeni le-au retras ulterior, pentru a nu fi afectaţi în planuile de expansiune pe piaţa chineză; sau "închisul ochilor" la normele de securitate şi poluare prea permisive din China. Ba chiar unele cazuri de furt al tehnologiei, acceptate tacit de constructorii mari numai pentru a nu întâmpina probleme în dezvoltarea pe piaţa chineză.

Totuşi, aceste acuzaţii par destul de credibile, mai ales prin prisma eşecului din 2010 a pieţei de maşini electrice chinezeşti. Se pare că realitatea contrazice flagrant planurile teoretice şi ambiţioase ale chinezilor, de a deveni în cel mai scurt timp posibil liderii construcţiei de maşini electrice. Deocamdată, maşinile electrice chinezeşti se confruntă cu probleme de fiabilitate şi costuri prea mari de producţie.

În schimb, Renault este deja pe cai mari în acest domeniu, iar alianţa cu Daimler nu va face decât să ajute la o evoluţie rapidă a tehnologiei. Prin urmare, de ce nu ar aplica firmele chinezeşti "dacă tot furăm, hai să furăm de la cei mai mari!". Doar vorbim de o industrie extrem de profitabilă în viitor.

Pentru moment, scandalul arde la foc mocnit. Nu cred că va evolua foarte mult, iar negocierile şi eventualele certuri la nivel înalt se vor purta cu uşile închise. Practic, Renault are în faţă o oportunitate extraordinară: asigurarea unei poziţii privilegiate în China, unde francezii sunt aproape inexistenţi, momentan.

Bineînţeles, dacă domnul Carlos Ghosn va specula cu atenţie situaţia, iar intervenţiile politice exagerate nu îi vor strica planurile. Punem pariu că Renault va deveni, în scurt timp, unul dintre principalii actori pe piaţa auto din China, în urma acestui scandal de spionaj industrial?

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.