Vânzările de maşini noi – scădere în semestrul II 2008

Autor: Oraan Mărculescu acum 11 ani Opinii

Topul marcilor importanteÎn alcătuirea acestui top, am luat în considerare doar mărcile care au reuşit să vândă peste 1.000 maşini în 2008. După cum se poate vedea, nu toate mărcile au suferit scăderi ale vânzărilor.

Le-am împărţit în trei categorii:

  1. mărcile care şi-au crescut vânzările în al doilea semestru faţă de primul
  2. mărcile a căror evoluţie pe cele două semestre se cifrează peste procentul general al pieţei auto (13,1%)
  3. mărcile a căror evoluţie pe cele două semestre se cifrează sub procentul general al pieţei auto (13,1%)

În primul caz, surpriza o reprezintă Suzuki, importatorul B&S Motors reuşind să tripleze vânzările de maşini Suzuki în al doilea semestru. Pe de altă parte, trebuie luat în considerare faptul că ne raportăm la un volum mic de vânzări (sub 1.500 pe întreg anul), deci valoarea extraordinară de 300% trebuie privită cu moderaţie.

Dintre mărcile importante care au înregistrat creşteri în al doilea semestru se mai remarcă Fiat, Hyundai şi KIA, în timp ce Volkswagen s-a păstrat la aproape acelaşi nivel, creşterea fiind modică.

În al doilea caz întâlnim ceva mai multe mărci, Seat şi BMW având scăderi pe al doilea semestru sub 5%, în timp ce Mazda, Mercedes şi Audi depăşesc 10%. Toate mărcile din cazul al doilea au volume de vânzări mici spre medii, între 2.000 şi 4.000 de unitpţi în 2008.

Ultimul caz, adică o diferenţă mai mare de 13,1% între cele două semestre din 2008, se aplică în cazul majorităţii mărcilor de volum. Astfel, din cele 9 aflate în această situaţie, remarcăm Dacia (cu peste 70.000 unităţi), Skoda (cu peste 20.000) sau Opel, Ford şi Renault cu peste 15.000 unităţi. Peugeot încheie plutonul, cu o scădere chiar dublă faţă de cea generală a pieţei auto

În următoarele episoade vom lua fiecare categorie dintre cele trei enumerate, analizând ce modele au contribuit sau, dimpotrivă, poartă "vina" pentru rezultatele la final de an.

Situatia pietei auto in 2008În tabelul alăturat se poate observa evoluţia vânzărilor fiecărei mărci în parte, pe cele două semestre ale lui 2008.

Interesant de observat este şi ce vânzări au avut mărcile pe piaţa auto de la noi în decembrie, luna marilor discounturi şi a superofertelor. Practic, diferenţa dintre media lunară pe tot anul 2008 şi vânzările din decembrie 2008 este un indicator foarte important, care ne poate spune cum este de aşteptat să evolueze majoritatea importatorilor în primele luni din 2009.

Totodată, se poate observa şi care este diferenţa dintre luna decembrie şi mediile lunare pe cele două semestre.

Dacă ne referim la piaţa auto în general în 2008, se poate observa că vânzările de maşini pe al doilea semestru au scăzut cu 13,1%, de la aproape 150.000 la puţin peste 125.000 de maşini. Este un procent semnificativ, mai ales din cauza faptului că influenţa majoră au avut-o ultimele trei luni din 2008, când scăderea vânzărilor de maşini noi a fost masivă.

Cât din acest procent de 13,1% poate fi imputat noii taxe auto? Cred că o foarte mare parte, după care urmează implicaţiile înăspririi condiţiilor de creditare, deci limitarea accesului la maşinile în rate.

Făcând o medie lunară pe tot anul 2008, reiese că lunar s-au vândut în România 22.500 de maşini noi, însă în decembrie valoarea a fost de numai 13.000 de maşini – adică aproape jumătate faţă de media anuală! Prin comparaţie, în 2007 media anuală a fost de 26.000 de maşini, iar în decembrie 2007 s-au vândut 27.000 de maşini, cu 5% mai mult decât media anuală.

Pentru cele mai importante mărci de pe piaţa auto românească, am realizat şi un top, criteriul luat în considerare fiind valoarea procentuală a evoluţiei vânzărilor între cele două semestre din 2008.

 



Comentarii
Inchide