Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial?

Boom-ul de vânzări, pe care indienii de la Tata Motors îl aşteptau de la mica maşină de oraş Tata Nano, se pare ori că întârzie foarte mult, ori că nu se va mai produce niciodată. Ceea ce începe să semene a eşec comercial...

Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial? Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial?

Iată că Tata Nano, cea mai ieftină maşină din lume nu este şi cea mai vândută, din nefericire pentru Tata Motors. Lumea nu dă buzna să o cumpere, oraşele indiene nu s-au umplut de micile furnici pe patru roţi, iar uzina indienilor nu duduie.

De fapt, evoluţia vânzărilor lui Tata Nano pe piaţa indiană (singura unde este comercializată, momentan) arată un declin drastic anul acesta: iulie - 9.000 de unităţi, august - 8.103 unităţi, septembrie - 5.520 de unităţi. Asta în condiţiile în care nu se poate da vina pe recesiunea pieţei auto din India, care, culmea, a crescut ca vânzări totale de maşini: iulie - 158.746 unităţi, august - 160.974 unităţi, septembrie - 169.082 unităţi.

Ce se întâmplă, oare? Departamentul de marketing al firmei indiene rămâne, bineînţeles, optimist. În primul rând, vânzările din septembrie 2010 sunt cu 61% mai bune decât cele din iulie 2009 - însă nu se specifică faptul că lansarea oficială a avut loc în primăvara lui 2009, iar producţia a suferit nişte amânări, cauzate de problema găsirii unui sit sigur pentru uzină. Adică e logic să ai vânzări mai bune după un an de producţie şi publicitate...

În al doilea rând, spun oamenii de vânzări indieni, uzina nu lucrează la capacitate maximă, acest lucru urmând a se întâmpla din 2011. Însă acesta nu este un motiv serios, deoarece vânzările Tata Nano, într-un an de viaţă, au înregistrat doar 45.798 de unităţi, în condiţiile existenţei unui stoc de 100.000 de maşini chiar la debutul vânzărilor, în 2009!

Ce motive mai invocă indienii? Ei bine, nici mai mult, nici mai puţin decât dezinterestul scăzut al clienţilor la începutul toamnei pentru o maşină nouă. Lucru uşor de combătut de cifrele de vânzări totale de maşini noi pe piaţa indiană, care demonstrează că, la fel ca pe alte pieţe auto, în septembrie se înregistrează un reviriment al vânzărilor de maşini noi.

Ce omit indienii să precizeze este faptul că, pe piaţa indiană, Tata Nano este disponibilă doar în 5 zone din cele 28 în care este împărţită această ţară asiatică, contorizând circa 40% din populaţia totală a Indiei. Mai exact, vorbim de zonele considerate cele mai atractive din punctul de vedere al puterii de cumpărare. Mă întreb: dacă ai, într-adevăr, bani de o maşină nouă, o vei cumpăra pe cea mai ieftină sau îţi permiţi una ceva mai scumpă, dar mai spaţioasă şi mai bine dotată?

Nu e de mirare că Maruti (firma realizată de Suzuki acum 30 de ani în India şi care, practic, este liderul pieţei auto locale) domină, prin modelele sale urbane, vânzările lui Tata Nano. Mai mult, Maruti a reuşit, doar în septembrie, să depăşească bariera de 100.000 de unităţi vândute, în timp ce Tata a reuşit, în primele 9 luni ale acestui an, vânzări de numai 160.000 de unităţi (din care 10.000 modele Fiat, realizate în parteneriat cu constructorul italian).

Să nu uităm că Tata nu a recunoscut, în mod oficial, că ar exista probleme de siguranţă la micul Tata Nano, deşi mai multe incendii spontane au aruncat suficiente umbre de suspiciune asupra constructorului indian. Iar planurile ambiţioase de exportare a maşinii în Europa anunţă un preţ de pornire de circa 4.500 euro, deloc competitiv în faţa fenomenului Logan, de exemplu, dar şi a altor iminente modele low-cost.

Prin urmare, încet, dar sigur, se pare că Tata Nano începe să alunece vertiginos pe tobogan, viitorul arătând destul de sumbru pentru această investiţie curajoasă. Mă întreb dacă nu cumva acest lucru va afecta şi planurile pentru "verii" de lux Jaguar şi Land Rover, mărcile premium cumpărate de Tata de la Ford.

Sper că nu, iar, dacă Tata Nano va ajunge, până la urmă în tomberonul istoriei auto, măcar să o facă singură, cu demnitate. Sau poate că plecarea cu demnitate ar trebui să li se aplice celor responsabili de acest proiect super-ieftin, care au mizat prea mult pe o reclamă pompoasă şi prea puţin pe satisfacerea cu adevărat a nevoii de maşină foarte accesibilă.

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.