Prezentare Dakar 2011

Autor: Baltateanu Dragos acum 10 ani Alte sporturi

Traseu 2010

Suprafaţa imensă a Argentinei va stimula imaginaţia celor
care iubesc întinderile nesfârşite. Părăsind Buenos Aires, traseul
nordic îi va duce pe competitori pe un pământ al contrastelor,
unde, într-o singură zi sau de-a lungul a 100 km, vegetaţia şi
peisajul se schimbă radical. În acelaşi timp, piloţii vor trebui să
dovedească capacitatea de trecere de la teren uscat la ud.
Abilitatea de adaptare va fi răsplătită, iar cei cărora le place
schimbarea de decor se vor simţi ca acasă. În primele trei zile din
Argentina, traseul Dakarului va străbate în principal provinciile
Jujuy şi Salta şi se va apropia de Bolivia. Aici, în aceste noi
zone, participanţii se vor aventura în preajma faimoasei Route
40.
Pentru a intra în Chile pe un nou drum, la fel de extraordinar ca
precedentele, a fost ales el Paso de Jama.
Deşertul Atacama i-a captivat imediat pe participanţii la Dakar.
Întinderea sa vastă are menirea de a le domoli setea de dune şi
nisip. Astfel, Copiapo şi Iquique devin puncte fierbinţi pentru
acest raliu. După ediţia din 2011, probabil că va trebui să adăugăm
pe listă şi Arica, acolo Dakarul atingând punctul cel mai nordic
din Chile, la graniţa cu Peru. Esenţiale pentru raliu, etapele din
deşert se dovedesc adesea hotărâtoare. Mai ales aici, dificultatea
traseului se combină cu capcanele navigaţiei, iar experţii ies în
evidenţă.
După trecerea frontierei prin peisajul magnific al Paso San
Francisco, intrăm pe teritoriul Argentinei, coborând lin de pe
platourile înalte din Anzii Cordilieri. După sesiunea foto, sportul
revine la loc de cinste într-o etapă exuberantă pe dunele albe de
la Fiambala. Pe drumul care îi va duce către San Juan, modificările
de decor sunt din nou la ordinea zilei, incluzând canioane şi albii
de râu care intră adânc în deşert, situaţii cu care competitorii nu
sunt familiarizaţi.

Reguli noi pentru motociclete
Hotărârea adoptată în ediţia din 2010 se va menţine la categoria
moto. Perspectiva unui pluton format din motociclete cu cilindreea
maximă limitată la 450 cmc i-a convins pe câţiva dintre
constructori să se implice mai mult în raliuri.

– Din 2011, motocicliştii înscrişi pe lista A.S.O.’s Elite vor fi
obligaţi să folosească vehicule a căror capacitate cilindrică nu
depăşeşte 450 cmc.
– Numărul motoarelor autorizate va fi 3.
– Ceilalţi motocicliştii sunt liberi să aleagă tipul
motocicletei.
– Pentru Dakar 2012, toţi riderii participanţi trebuie să
folosească o motocicletă de 450 cmc.

Maşini: un echilibru mai bun între diesel şi
benzină

În 2010, A.S.O. a decis să mărească la 34 mm diametrul admisiei de
aer, în cazul motoarelor pe benzină. Scopul urmărit era limpede:
obţinerea celui mai bun echilibru posibil între cele două tipuri de
propulsoare folosite în mod curent în raliurile tot-teren – benzină
şi diesel. Pentru Dakar 2011, piloţii tuturor echipelor
(profesionişti şi amatori) vor beneficia de avantajele acestei
măsuri.
Mai mult, echipele care au maşini pe benzină vor putea folosi cutii
de viteze cu şase rapoarte, faţă de echipele profesioniste ce
dispun de autovehicule diesel, care vor trebui să fie echipate în
continuare cu cutii cu cinci trepte.

Navigaţia: prioritatea road-bookului
De câţiva ani, echipele participante la Dakar fac modificări pentru
a reduce influenţa GPS-ului şi a pune accent pe folosirea
road-bookului. Calităţile pure de navigator reprezintă chiar esenţa
acestei discipline a rally-raidului. Pentru 2011, modificările vor
privi punctele de control (WPM) pe care competitorii trebuie să le
găsească. Anul trecut, aceştia s-au ghidat după instrumentele
proprii până când au ajuns la o distanţă de 3 km de WPM. În 2011,
distanţa de la care poate fi utilizat GPS-ul va fi redusă la 400 de
metri.

Program Dakar 2011

25-26 noiembrie 2010: Îmbarcarea vehiculelor din Europa pentru
traversarea Atlanticului
28 – 30 decembrie 2010: Recuperarea vehiculelor
30 şi 31 decembrie 2010: Verificări administrative şi tehnice în
Buenos Aires
1 ianuarie 2011: Briefing, deschidere oficială
2-15 ianuarie 2011: Cursă în Argentina şi Chile
8 ianuarie 2011: Zi de odihnă, în Arica (deşertul Atacama,
Chile)
16 ianuarie 2011: Ceremonia de final, în Buenos Aires

Citește și...


Comentarii
Inchide