Citroen C4 WRC Hybrid

Autor: Dan Vache 01 iul. 2009 Raliuri

Sistemul lui C4 WRC Hybrid este constituit din 4 elemente principale: un motor-generator electric de 125 KW cuplat la puntea spate, un set de baterii litiu-ion de 990 de celule, care oferă o tensiune de 400 V, instalat deasupra rezervorului, două sisteme de răcire auxiliare pentru motorul generator şi baterii cu un radiator specific implantat în partea din dreapta, sub podea, plus un modul electronic de gestiune a circuitelor de putere ale sistemului.

Am fost curioasă să aflu cum a debutat în raliuri şi mi-a explicat că a început să facă motociclism şi karting în copilărie, ca mai apoi să aştepte să împlinească 18 ani și să-şi poată lua carnetul de conducere, urmând imediat primul pas în raliuri.

Dupa ce mi-a explicat câte ceva despre C4 WRC Hybrid, m-a invitat să îmi pun casca de raliu şi să dăm o tură pe un drum foarte virajat, de munte. A fost exact ca o probă din raliu, fie că vorbim de WRC sau CNR. Înainte să plecăm din parcul de service, m-a întrebat dacă sunt sensibilă şi dacă o să-mi fie rău, dar “colegul” Edwin Keleti a avut grijă să-l asigure că am cunoştinţe în raliuri şi că am participat de câteva ori la curse, aşa că Sordo s-a “ocupat” de C4 WRC Hybrid cum ştie el mai bine, fără milă.

Pilotul poate alege în orice moment unul dintre cele patru moduri de funcţionare a sistemului Hybrid, printr-o manetă: modul termic, adică cel uzual pe C4 WRC, care este şi cel mai utilizat pe probele speciale şi eventual pe drumurile de legătură rapide; modul termic cu recuperarea energiei, acţionat pe probele speciale, care îmbunătăţeşte anduranţa frânării şi permite totodată încărcarea bateriilor; modul electric cu recuperarea energiei, folosit de obicei pe drumurile de legătură dintre probe sau în parcul de asistenţă pentru că permite creşterea autonomiei maşinii şi reduce impactul negativ asupra mediului.

Mai există modul boost – combinat termic şi electric –, care poate fi selectat pe parcursul unei probe speciale pentru a beneficia de amplificarea cu 300 Nm a cuplului pe o perioadă limitată.
Pe probă, am avut suficientă voce cât să-l întreb cu ce sistem merge, iar el mi-a spus că foloseşte modul termic.

Deşi aveam gura până la urechi de fericire, recunosc că mi-a fost şi teamă, dar cred că este normal, mai ales când eşti “teleportat” din viraj în viraj cu o viteză de 150 km/h pe un drum de munte, unde vezi în dreapta prăpastie şi în stânga coasta muntelui.

La sfârşit l-am întrebat dacă se roagă înainte de curse, iar el mi-a spus că nu crede decât în visurile lui şi că şi le materializează numai crezând în ele. Şi eu am visat, dar m-am şi rugat: să terminăm bine şi cursa, şi interviul…
 

V-aţi întrebat vreodată cum este să fii copilotul lui Dani Sordo? Marc Marti ştie cel mai bine, dar şi noi am aflat cum este să fii navigatorul pilotului care a câştigat locul trei în Campionatul Mondial de Raliuri din Portugalia pe un Citroën C4 WRC.

Deşi mă aşteptam să am de-a face cu un pilot cu nasul pe sus, Dani Sordo m-a impresionat cu naturaleţea şi umorul lui. Să vă spun cum am făcut cunoştinţă cu el? M-am dus în parcul de service, între probele speciale, pentru a vedea mai de aproape cum arată cele două echipaje Citroën.

Sordo s-a dat jos repede din maşină şi s-a îndreptat spre mine, eu l-am salutat, după care l-am rugat să facem o poză. S-a urcat pe o scară ca nu cumva să se simtă complexat de mine, mi-a zâmbit, m-a prins de umeri şi gata – am făcut poza.

Asta a fost prima întâlnire directă cu Sordo. Am fost pe stadionul din Faro, acolo unde s-a desfăşurat ultima probă din Campionatul Mondial al Portugaliei şi unde am văzut un adevărat spectacol pe patru roţi. Sordo şi-a adjudecat locul 3, alături de colegul Loeb, care s-a clasat, ca de obicei, primul. Amândoi au făcut senzaţie, au ridicat tribunele în picioare şi probabil că sentimentul va fi acelaşi pentru cei care vor vedea live, nu pe ProTV, meciul dintre Manchester United şi Barcelona.

A doua zi am fost invitaţi la un (nici nu ştiu cum să-i zic) test drive – şi totuşi nu… La un tur cu Sordo poate e mai bine zis, dar nu cu maşina lui de competiţie actuală, ci cu un Citroën C4 WRC Hybrid, probabil “viitorul” în raliuri.

Mai întâi am stat şi m-am uitat la maşină, am studiat-o cu privirea, iar din punctul de vedere chiar şi al unei femei emancipate, maşina aia arată ca un… OZN. Am început interviul felicitându-l mai întâi pentru victorie, el spunându-mi că a fost o etapă grea şi că în prima zi a făcut câteva greşeli care l-au costat minute, iar din cauza asta a ajuns pe locul trei. Mi-a povestit că este nu doar coleg, ci şi foarte bun prieten cu Sebastien Loeb şi că acesta reprezintă idealul de “pilot”.

Chiar dacă nu ştie unde se află exact România, a auzit de Dracula, dar a dat din umeri când l-am întrebat de Ţiriac, Năstase sau Nadia Comăneci. Oricum, nu asta era tema interviului, dar a fost amuzant să aflu şi altceva de la el decât despre maşinile pe care le conduce la raliu sau pe stradă. Mai ales că este pasionat de tenis şi are şi un favorit: Nadal.

Ca să revenim la Citroën-urile noastre, a început să-mi povestească despre sistemul Hybrid al lui C4 WRC, care permite recuperarea şi stocarea unei părţi din energia cinetică ce rezultă din frânare şi că această energie, transformată de un motor-generator în curent electric, se acumulează în bateriile instalate în partea din spate a maşinii.

Ea poate fi apoi utilizată pentru a mări puterea maşinii în accelerare sau pentru a propulsa vehiculul în modul electric, printre probe, fără zgomotul asurzitor al motorului şi deci fără a polua mediul cu emisiile mari de noxe ale unui motor de WRC.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide