Cum a involuat piaţa auto în Europa în ultimii 10 ani – cine câştigă, cine pierde

Autor: Oraan Mărculescu acum 7 ani Știri

Luna septembrie a acestui an a fost un duş rece pentru piaţa auto europeană, deoarece scăderea faţă de luna septembrie a lui 2011 s-a cifrat la aproape 11%, cele 1,1 milioane de maşini noi înmatriculate pe Bătrânul Continent însemnând cea mai proastă lună septembrie din ultimii 10 ani.

Avem de ce să fim pesimişti: Germania are o scădere de 10,9%, Franţa a scăzut cu 18%, iar Italia cu peste 25%. Doar Marea Britanie are o creştere de 8,2% faţă de septembrie 2011 – ceea ce nu poate decât să fie de bun augur pentru Dacia, mai ales dacă ne gândim că Sandero este cel mai ieftin model de peste Canalul Mânecii.

Dacă ne raportăm la primele 9 luni ale lui 2012, vânzările totale din Europa s-au contractat cu 7,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2011, ceea ce confirmă declinul parcă de neoprit al vânzărilor de maşini noi pe Bătrânul Continent.

Dacă ne uităm la perioada ultimilor 10 ani, din 2001 încoace, se vede foarte clar că panta descendentă începută în 2008, finalul de 2012 preconizându-se că va contoriza circa 13 milioane de maşini vândute pe plan european, cu aproape 4 milioane de unităţi mai puţin decât în prima parte a acestui deceniu.

Adică o diferenţă uriaşă, care a afectat câţiva producători generalişti foarte mari, care nu s-au adaptat suficient de repede şi eficient schimbărilor drastice de mediu economic. Doar grupul Volkswagen a reuşit să profite de pe urma crizei auto din Europa, ajungând să deţină aproape un sfert din cota de piaţă europeană!

Iată, însă, că şi concernul german începe să simtă colţii crizei, deoarece în luna septembrie a acestui an vânzările VAG au scăzut cu 8% faţă de septembrie 2011, în principal din cauza vânzărilor slabe ale Seat, pentru că, altfel, marca VW a înregistrat o creştere de aproape 14%. În ce priveşte finalul de an 2012, se estimează că grupul VW va termina cel puţin la acelaşi nivel cu 2011, deci va sta cel mai puţin rău dintre concernele auto din Europa.

În ce priveşte grupuri precum PSA (Citroen-Peugeot), Renault-Dacia, Ford, Fiat sau General Motors (cu Opel şi Chevrolet), situaţia arată dramatic. După şocul crizei din 2008, s-au găsit rapid soluţii de moment, cum ar fi discounturile foarte generoase sau ajutoarele guvernamentale.

Însă consiliile de administraţie, în loc să fie în primul rând circumspecte, se pare că a au sperat într-o redresare de la sine a situaţiei economice, deci 2010 i-a prins pe mulţi nepregătiţi pentru ce era mai rău, supraproducţia şi puterea redusă de cumpărare a potenţialilor clienţi ducând rapid la scăderea accentuată a vânzărilor.

Practic, putem vorbi de două etape ale crizei auto până în acest moment. Mai întâi, şocul din 2008, contracarat cu relativ succes de producătorii generalişti prin preţuri mai atractive, ceea ce, pentru moment, a fost în detrimentul producătorilor premium.

A doua etapă s-a consemnat în 2010, când cele mai mari firme auto din Europa au intrat brusc pe minus, iar producătorii premium au început să se redreseze, în ciuda situaţiei. Doar concernul VAG şi coreenii de la Hyundai-KIA s-au adaptat şi continuă să o ducă suficient de bine şi pe timp de criză.

Finalul lui 2012, însă, se pare că marchează începutul unei noi etape din această criză auto, o etapă foarte ameninţătoare şi pe care analiştii o văd drept una de cumpănă. Adică s-ar putea ca până în 2015 să dispară unele nume grele din peisajul auto…

Deocamdată, o soluţie poate fi alierea marilor companii, în încercarea de a-şi reduce pierderile şi cheltuielile (există deja semnale clare privind o viitoare alianţă PSA-GM, parteneriatul Renault-Daimler va fi şi mai strâns, iar Fiat şi Ford încă mai cată soluţii).

Numai că, pe lângă ameninţarea crizei, scena auto europeană este dominată în mod clar de grupul VW, care şi-a clădit un foarte puternic capital de imagine în aceşti ani de criză, crescându-şi cota de piaţă cu aproape 10 procente!

Cum în anii următori este de aşteptat ca vânzările de maşini noi să scadă în Europa foarte aproape de bariera de 11 milioane, este clar că vom asista la o luptă pe viaţă şi pe moarte între marii producători auto. În condiţiile în care VW are ca obiectiv să ajungă Number 1 mondial, ne îndoim că rivalii vor rezista în faţa germanilor…

Aşadar, când vom vedea luminiţa de la capătul tunelului în domeniul auto? Nu mai devreme de 3 ani – estimările optimiste sunt că poate din 2015 piaţa auto va intra pe un trend ascendent general. Până atunci, însă, nimeni nu poate face o predicţie suficient de clară referitor la evoluţia principalilor actori de pe piaţa auto.



Comentarii
Inchide